تبیان، دستیار زندگی

«مدیریت» در روابط عمومی

تهیه و تدوین: احمد امیر صالحی - روابط عمومی خود به نوعی در زمره سازمان های بالغ است و همانگونه که از یک آدم بالغ توقع تفکر و تصمیم گیری داریم از یک واحد روابط عمومی نیز، برنامه ریزی در حد ایده آل انتظار می رود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روابط عمومی
نقش و جایگاه مدیریت در روابط عمومی به مثابه اعمال مدیریت در مدیریت است. بدین معنا که از یک طرف موضوع برنامه ریزی مدیریت در روابط عمومی مد نظر قرار می گیرد و از طرف دیگر خود روابط عمومی و فعالیتهای آن به عنوان یک وظیفه مدیریتی مطرح می باشد.
نقش و اهمیت و برنامه ریزی در کار روابط عمومی تا مرحله ای پیش رفته که حتی در اکثر تعاریفی که از روابط عمومی شده، جای پای علم مدیریت در این حرفه به میان آمده است.
دکتر رکسی اف. هارلو یکی از اساتید برجسته روابط عمومی با تجزیه و تحلیل 472 تعریف از روابط عمومی از آغاز قرن بیستم تاکنون تعریف کاربردی و عملیاتی خود را از روابط عمومی در قالب یک وظیفه مدیریتی مطرح و عنوان کرده است.
روابط عمومی وظیفه مدیریتی و روشی است که برای ایجاد و نگهداری راه ها و خطوط متقابل ارتباط، درک، پذیرش و همکاری بین یک سازمان و مردمی که با آن سروکار دارند و این مسأله مستلزم داشتن مدیریت مسایل با بحث ها و موضوعاتی می باشد که مدیریت را برای اطلاع داشتن و پاسخگویی به افکار عمومی آماده می کند.
یکی از نکات غیرقابل تردید، جایگاه خاص روابط عمومی در رده یکی از کارهای مدیریتی است یعنی همان گونه که مدیر سازمان یا مؤسسه ای برای اداره امور سازمان مورد سرپرستی خود به کارهایی از قبیل سازماندهی، تأمین نیروی انسانی، هدایت و نظارت در کارها، هماهنگ کردن و برنامه ریزی و اجرا آن می پردازد، باید به نوعی کوشش پیگیر و مداوم برای تأثیر نهادن در اذهان مردم نیز دست یازد تا بتواند نظرات مثبت مردم را درباره مؤسسه خود حفظ و از این رهگذر منافعی اعم از مادی یا معنوی تحصیل کند. نکته جالب توجه در این عنصر آن است که روابط عمومی خدمت به مدیریت است نه مدیر؟
یکی از نظریه پردازان برجسته مدیریت به نام آرجریس گوید: سازمان ها هم مثل انسان ها دو نوع هستند یک دسته سازمان های بالغ و دسته دیگر سازمان های نابالغ که در این راستا سازمان های بالغ دارای ویژگی هایی چون برنامه ریزی، سازماندهی، کارمندیابی، هدایت و رهبری هماهنگی و بازبینی، ارتباطات و گزارش دهی و بودجه بندی هستند و اغلب این نوع سازمان های بالغ و پیشرو دارای اداره¬های قوی روابط عمومی هستند که به طور عمده زیرنظر مدیر عامل و یا رئیس کل سازمان انجام وظیفه می کنند و این بستگی به نوع طراحی سازمان دارد.
بنابراین روابط عمومی خود به نوعی در زمره سازمان های بالغ است و همانگونه که از یک آدم بالغ توقع تفکر و تصمیم گیری داریم از یک واحد روابط عمومی نیز، برنامه ریزی در حد ایده آل انتظار می رود.

 
منبع: شارا- شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران