تبیان، دستیار زندگی

چند باغبانی

تصمیم گیری های راهبردی و مدیریتی باغبانی واحد و متمرکز است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چند باغبانی
ممکن است در عملیات و کار اجرایی کارها بین چند باغبان تقسیم شود، ولی تصمیم گیری ها قبل تر باید انجام شده باشد. چرا که تکثر نظام تصمیم گیری یا اختلاف سلیقه در برنامه ریزی باغبانی فقط باعث آسیب دیدن گیاه می شود.

پس باغبانی نیاز به یک استراتژی و برنامه ریزی واحد دارد که ممکن است توسط یک یا چند باغبان اجرایی و عملیاتی گردد.

والدین باید در مورد استراتژی و برنامه های تربیتی کودک، قبل و بعد از تولد کودک با هم گفتگو کنند. احتمال زیاد اختلاف نظرهای راهبردی و عملیاتی متعددی خواهند بود. این اختلاف سلیقه ها به هیچ وجه نباید به کودک منتقل شود.

وقتی والدین با هم در مورد فرایند تربیت کودک به نتیجه ی مشترک رسیدند ، آن وقت هر کدام نقش خود را در برنامه های مورد توافق اجرا می کنند.

در این صورت با وجود اختلاف نظرها، تربیت کودک حتما موفق تر خواهد بود. چنان چه اختلاف نظرهای تربیتی  والدین به کودکان منتقل شود، مثلا: در حضور کودک نسبت به چگونگی رفتار همسر، تذکری رد و بدل شود، مسلما باعث ایجاد سر درگمی کودک شده و در بروز استعداد های او ایجاد اختلال و نقصان می کند.

اهمیت جزییات

باغبان هم زمان که به مسائل بزرگ و کلان گیاه و گل فکر می کند، حواسش به جزییات  نیز هست. توجه به کلیات باغبان را از تمرکز روی جزییات باز نمی دارد.

در باغبانی، جزئیات اهمیت بیش تر و ویژه تری دارد. اگر باغبان به نکات کوچک و به ظاهر بی اهمیت و بی ارزش توجه نکند، احتمال این که در آینده گیاه با آسیب های جدی مواجه شود افزایش می یابد.

به هر نکته ی کوچکی باید توجه کرد. پس از بررسی و تحلیل به نسبت درجه اهمیت، در جای خود قرار می گیرد. مثلا:  عکس العمل منفی گیاه به یک رفتار باغبان اگر در همان ابتدا درک نشود، احتمال دارد با گذر زمان موضوع عمیق شده  و اصلاح آن  یا خیلی سخت یا غیر ممکن شده باشد.


فرایند طولانی تربیت کودک که با آزاد شدن انرژی رشد همراه است، پر از اتفاقات ریز و درشتی است  که هر کدام به نوبه ی خود دارای اهمیت شگرف است.
چند باغبانی
در مورد موضوعات بزرگ و رویداد های جدی که به راحتی به چشم می آید، کار چندان سختی نیست. با کمی تدبیر و مشاهده ی دقیق  و بر اساس الگوی باغبانی والدین می توانند نسبت به اصلاح امور  یا هدایت  صحیح انرژی رشد، اقدام کنند.

چالش اصلی در مورد جزئیاتی است که گاهی به چشم والدین نمی آید و یا ساده از کنار آن می گذرند. اهمیت به کلیات و برنامه ریزی های کلان برای تربیت کودک، نباید مانع بررسی جزئیات تربیتی کودک شود.

مثلا کودک نیاز دارد که به صورت منظم و مشخص با والدین خود بازی های سازمان نیافته را تجربه کند. خلاقیت کودک در گرو فعالیت های ذهنی و مواجهه با این قبیل بازی هاست.

والدین به هر علتی کودک را با اسباب بازی های مدرن و یا تبلت و تلویزیون سرگرم می کنند. کودک ظاهرا سرگرم شده و کاری به والدین ندارد، به گوشه ای می رود و مشغول بازی می شود.

این رفتارها بارها و بارها و بارها تکرار می شود و کودک از بازی با والدین محروم است. ممکن است در ظاهر همه چیز عادی به نظر برسد ولی احتمال اختلال در بروز استعداد کودک افزایش می یابد.

koodak@tebyan.com
کانال کودک ونوجوان تبیان
نویسنده: محمد سجاد نوروزیان (کتاب گل پروری)
http://golparvari.com


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.