تبیان، دستیار زندگی

حامی سازمان پزشکی قانونی هستیم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اولین روز از نشست رؤسای پزشکی قانونی کشور‌های منطقه با بیان اینکه فعالیت‌های سازمان پزشکی قانونی بسیار مؤثر است، گفت: هر زمان که لازم باشد حامی سازمان پزشکی قانونی هستیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هاشمی
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری میزان، سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در افتتاحیه نشست رؤسای پزشکی قانونی کشور‌های منطقه که امروز در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، گفت: در منطقه‌ای با ظرفیت‌های بالا و باور‌های مشترک هستیم و می‌توانیم در عرصه بین المللی در سایه گفتگو و استفاده از تجربه جهانی در جهت رفع نیاز‌ها بسیار کوشا باشیم و از این مسیر و هویت دینی که همان اسلام عزیز است کمک و مسئلت بگیریم.

قاضی زاده هاشمی افزود: پیامبر عظیم الشأن ما سال‌ها قبل از اینکه بسیاری از قدرت‌های امروزی وجود داشته باشند همه ما را با بهداشت روحی و جسمی در دین مبین اسلام آشنا کرد و اینکه این مهم از ایمان منشأ می‌گیرد و خوشحال هستیم که مسلمانان در سراسر جهان در دوره‌های مختلف دانشمندانی مثل حکیم ابوعلی سینا، رازی، فارابی و ... به این حوزه هدیه کردند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: امروز در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که با حضور تروریست‌ها و جنگ و خونریزی و علیرغم موانع و تحریم‌ها، ایران در طول دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از دو دهه است که از اعزام بیماران به خارج بی نیاز است البته اگر کسی بخواهد به طور آزاد با هزینه شخصی به این کار اقدام کند مانعی وجود ندارد، اما ما در رشته‌های سخت اعم از تخصصی و فوق تخصصی توانسته‌ایم بخشی از نیرو‌های علمی آمریکا و اروپا را با منشأ کشور ایران تأمین کنیم.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه ۹۶ درصد مردم ایران تحت بیمه رایگان هستند، اظهار کرد: همچنین ۲۳ میلیون نفر از جمعیت روستائیان از خدمات رایگان بهره‌مند هستند و در حاشیه شهر‌ها نیز خدمات به صورت رایگان ارائه می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هزینه بستری بیمارستان‌های دولتی در روستا‌ها ۵ درصد و بستری دربیمارستان‌های دولتی شهر‌ها ۱۰ درصد است از سویی کشور ما علی رغم بدخواهی‌ها در طول ۴۰ سال گذشته رتبه اول تولید علم در حوزه فناوری را در منطقه از آن خود کرده است.

در رشته پزشکی قانونی فرصت‌های زیادی برای توسعه همکاری‌ها وجود دارد که در این نشست می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم از جمله استفاده از جسد و پیوند اعضا در حالی که برخی از کشور‌های اسلامی در این زمینه در مضیقه هستند شاید بتوان از این فرصت استفاده کرد.



وی افزود: کشور ایران توانسته است در ساخت دارو ۹۶ درصد را تولید و صادر کند و در حوزه تجهیزات پزشکی ۳۵ درصد مورد نیاز در داخل تولید می‌شود.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: ۲۰۰ هزار دانشجو در رشته‌های مختلف علوم پزشکی جدای از وزارت علوم هستند که ما با استفاده از ظر فیت‌های موجود خدمات بهینه‌ای را ارائه بدهیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در رابطه‌ای خوب با سازمان پزشکی قانونی هستیم، گفت: تا به امروز ۳۰۰ نفر از بهترین‌ها در این رشته تربیت شده اند و این سازمان کمک‌های بسیار زیادی در کسب مهارت در زمینه آموزش انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: سازمان پزشکی قانونی در رشته‌های تخصصی بسیار موثر است و فعالیت‌های سازمان و موادی که در اختیار ما می‌گذارند بسیار موثر است که در اینجا از خدمات سازمان پزشکی قانونی تشکر می‌کنم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: در رشته پزشکی قانونی فرصت‌های زیادی برای توسعه همکاری‌ها وجود دارد که در این نشست می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم از جمله استفاده از جسد و پیوند اعضا در حالی که برخی از کشور‌های اسلامی در این زمینه در مضیقه هستند شاید بتوان از این فرصت استفاده کرد. همچنین از طرف سازمان پزشکی قانونی بانک ژنتیکی تشکیل شده است که می‌توانیم در این گردهمایی از این فرصت نیز استفاده کنیم.

وی ضمن اعلام آمادگی برای استفاده از همه ظرفیت‌ها و حمایت مجدد از سازمان پزشکی قانونی افزود: هر زمان که لازم است حامی آن‌ها هستیم. در عین حال تقویت بستر علمی سازمان پزشکی قانونی برای آموزش مدنظر است که می‌تواند جنبه پیشگیری هم داشته باشد.

قاضی زاده هاشمی در پایان بیان کرد: ان شاءالله شاهد عزت بیشتر کشور‌های اسلامی باشیم. در شرایطی که اسلام عزیز و مظلوم بسیار مورد توجه است البته ما به وعده‌های الهی مطمئن هستیم و اینکه خداوند کریم طرفدار مظلومین است.
منبع: خبرگزاری میزان