تبیان، دستیار زندگی

هر گیاه یک قهرمان

برای باغبان همه ی گیاهان قهرمان هستند. گیاهی که استعداد شکوفا شدن و بروز توانایی های حتی اندک داشته، حتما قهرمان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هرگیاه یک قهرمان
حتی اگر این استعداد، کامل و مطلق بروز نکرده و تبدیل به گل و میوه  و محصول نشده باشد، باز به دلیل آزادش دن انرژی رشد و حتی جوانه زدن جزئی، گیاه کوچک ما، قهرمان است.

باغبان، حس قهرمان پروری دارد. و با ایجاد شرایط رشد و رفع موانع رشد، به قهرمان کوچک کمک می کند تا استعدادهایش را بیش تر بروز دهد.

کودکان با همه ی ویژگی های منحصر به فرد و توانمندی ها و نقاط  ضعف و قوت، معجزه ی آفرینش هستند. این معجزه های ظاهرا کوچک، قهرمانانی هستند که خداوند از روح خود در وجودشان دمیده و والدین با هدایت انرژی رشد و مهیا کردن بسترهای بروز استعداد و حذف موانع رشد، در لذت بالندگی و شکوفایی این معجزات، شریک خواهند بود.

همه ی ما ترکیبی از نقاط ضعف هستیم. از آن جا که والدین کودک را کمی حساس تر و گاهی همراه با وسواس و موشکافانه، نگاه می کنند، ممکن است دچار بزرگ نمایی نقاط قوت یا ضعف کودک خود شوند.

والدین باید با خود مرور کنند که این معجزات آفرینش قهرمان های کوچکی هستند که حامل پیچیده ترین انرژی  موجود  در طبیعت بوده و برای آزاد شدن این انرژی و بروز استعدادها، نیازمند هدایت والدین می باشند.


این زاویه نگاه به فرزند باعث می شود، والدین به گونه ی دیگری با کودک مواجه شوند و برنامه ریزی و تصمیم گیری های تربیتی نیز متاثر از همین رویکرد، متفاوت خواهد بود.

وقت گذاشتن
هرگیاه یک قهرمان
باغبانی یک فرایند وقت گیر است. باغبان برای رشد گیاه، وقت می گذارد. به گیاه سر می زند، با گیاه حرف می زند، رهایش نمی کند.

این گونه نیست که باغبان بگوید چون من زمین خریدم یا زمین اجاره کردم و فلان ساعت برای آبیاری از خواب بیدار می شوم، پس می توانم در سایر مسئولیت هایی که به عهده دارم، کم کاری کنم.

رسیدگی به امور گیاه، با آن همه موضوعات اصلی و فرعی، بی تردید یک موضوع زمان بر است. باغبان باید مستقیم و بی واسطه با گیاه در ارتباط باشد، از نزدیک وضعیت بروز استعداد های گیاه را بررسی می کند، موانع رشد و آفات را رصد می کند، برای تصمیم گیری، مشاهدات دقیق نیاز دارد، در مورد آینده بیندیشد، احتمالات مختلف را بسنجد، مرتب داشته های خود را مرور کند، انجام این کارها نیازمند صرف وقت است.

فرایند تربیت کودک و هدایت انرژی رشد، متناسب با زمان رشد کودک، برای والدین وقت گیر خواهد بود. در هر دوره ای از رشد، والدین بهتر است وقت مناسبی را برای انجام امور مربوط به تربیت کودک اختصاص دهند.

سبک زندگی شهر نشینی و مشغله های روز مره، گاهی مانع از وقت گذاشتن والدین برای کودک می شود. ایجاد احساس خوشایند و لذت بخش در محیط خانه توسط پدر یا مادر، باعث می شود در وهله ی اول  فضای خانواده صمیمی و با نشاط باشد. این فضای با نشاط باعث خوشی هایی می شود که سهم عمده ای از آن سهم کودک خواهد شد.

پس اگر والدین نسبت به تربیت فرزندشان دغدغه های جدی دارند، فراهم کردن محیط با نشاط برای همسر که منجر به هدایت انرژی رشد کودک می شود، در الویت است.

koodak@tebyan.com
کانال کودک ونوجوان تبیان
نویسنده: محمد سجاد نوروزیان (کتاب گل پروری)
http://golparvari.com

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.