تبیان، دستیار زندگی

تعامل چهره به چهره

باغبانی که از نزدیک به گیاه سر می زند و به عبارتی چهره به چهره با گیاه دارد، درک روشن تری از وضعیت آزادشدن انرژی گیاه دارد..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تعامل چهره به چهره
باغبان حتی وقتی از پیچیده ترین ابزارهای مکانیزه، برای باغبانی استفاده کند، باز هم سر زدن حضوری به گیاه و بررسی  شرایط و تحلیل وضعیت رشد و موانع پیش روی گیاه، ضروری و اجتناب ناپذیر است.

این برداشت بی واسطه و مشاهدات مستقیم باغبان با گیاه رقم می خورد، این است که باغبان بخشی از انرژی  رشد گیاه را دریافت می کند. این تبادل انرژی باعث هم افزایی و هم آهنگی باغبان و گیاه می شود.

والدینی که در فرایند آزاد شدن انرژی رشد، فارغ از مشغله های روزمره و جایگاه اجتماعی برای کودک خود مشخصا وقت می گذارند، بی شک نسبت به فرایند تربیتی کودک و موانعی که پیش روی اوست، درک بهتری دارند.

ارتباط مستقیم و بی واسطه با کودک در تمام دوران رشد، ضروری است.

بغل کردن، نوازش کردن، بوسیدن، نقاشی کردن، پارک رفتن، قدم زدن، تلویزیون تماشا کردن، مرتب کردن وسایل اتاق و ... تعاملات مستقیم والدین با کودک است، مهم ترین تعامل والدین با کودک، بازی کردن است!

باغبانی هوشمندانه
تعامل چهره به چهره
باغبان یک انسان هوشمند است و باغبانی هم یک فرایند هوشمندانه! باغبان ماشین نیست که طبق یک برنامه ی از قبل مشخص شده، رفتار کند. ممکن است باغبان از ماشین آلات استفاده نماید، ولی مشخصا برنامه ریزی ماشین ها بر اساس تحلیل های هوشمندانه باغبان خواهد بود.

باغبان شرایط رشد و بروز استعدادهای گیاه را بررسی کرده و بر اساس مشاهدات، به تحلیل می رسد. بر اساس مهارت ها، دانش و تجربه ی باغبان، تحلیل ها تبدیل به تصمیم شده و راه کار اجرایی می شود.

تصمیم های هوشمندانه باعث می شود  تا باغبان حتی از بحران هایی که در فرایند آزادشدن انرژی رشد و بروز اسستعدادهای گیاه رخ می دهد، فرصت های جدید بروز اتعداد ایجاد نماید.

والدین مسئولیت ایجاد بستر بروز استعداد یک موجود هوشمند در شرایط متغیر را بر عهده دارند. وقتی ترکیبی از متغیرهای پیچیده ( کودک، شرایط محیطی، استعداد های منحصر به فرد) کنار هم قرار می گیرند، بی شک یک نظام هوشمندانه می تواند آن را به سر منزل مقصود برساند.

برنامه ریزی خشک و ثابت، حتما نتیجه ی مطلوبی نخواهد داشت. والدین بهتر است قدرت تحلیل او ضاع را در خود تقویت کرده و بر اساس آن و اهدافی که درنظر دارند، برنامه های خود را برای هدایت انرژی رشد و بروز استعدادها و حذف موانع رشد اجرا نماید.

تربیت یک موجود هوشمند(داینامیک) به صورت غیر هوشمندانه( استاتیک)، جز اتلاف انرژی رشد و اختلال در بروز استعداد های کودک، نتیجه ی دیگری نخواهد داشت.

koodak@tebyan.com
نویسنده: محمد سجاد نوروزیان
(کتاب گل پروری)
http://golparvari.com

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.