تبیان، دستیار زندگی

دستبند غریق نجات، دستاورد برتر دوره اول شهید مهدوی کرمان در بخش غرفه

این دستبند می تواند در هنگام غرق شدن جان شما را نجات دهد و به صورت هوشمندانه از احتمال غرق شدگی شما خبردار شود!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 126  گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های برتر، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
دستبند غریق نجات، دستاورد برتر دوره اول شهید مهدوی کرمان در بخش غرفه
مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع:  دستبند غریق نجات ویژه نوآموزان شنا
نام مدرسه: دبیرستان شهید مهدوی کرمان
نام استاد: آقای یاسین حیات ابدی
دانش آموزان:  سید محمد هادی هاشمی، بردیا نوری

چکیده:
این دستبند می تواند در هنگام غرق شدن جان شما را نجات دهد و به صورت هوشمندانه از احتمال غرق شدگی شما خبردار شود!
با توجه به اینکه هرساله تعداد زیادی از انسان‌ ها در دریاها جان خود را از دست می ‌دهند. تولید ابزارهای کمکی برای حفظ جان انسان ‌ها بسیار ضروری است.
این دستبند سبک وزن به یک کیسه هوا و کارتریج تولید کننده گاز دی ‌اکسیدکربن مجهز است که در هنگام خطر، کیسه ‌هوا در کمتر از یک ثانیه از گاز دی ‌اکسید کربن پر شده و به حفظ شناگر در سطح آب کمک می‌ کند.
مقدمه:
بر اساس تخمین سازمان بهداشت جهانی سالانه ۳۷۰۰۰۰ نفر بر اثر غرق ‌شدگی جان خود را از دست می ‌دهند، که بر طبق اعلام گشت ساحلی آمریکا، ۸۲ درصد از آنان جلیقه‌ ی نجات نپوشیده بودند. این دستبند راهی است برای حفظ جان فرد در شرایط اضطراری، این دستگاه برای کسانی است که دوست ندارند جلیقه ‌ی نجات بپوشند. 
 
طراحی این دستگاه به ‌نوعی است که نسبت به جلیقه‌ ی نجات کوچک‌ تر، قابل ‌حمل ‌تر و سبک‌ تر باشد. برای استفاده از آن کافی است که دسته ‌ی روی آن را بکشید تا دستگاه شناور در یک چشم به هم زدن فعال‌ شده و شما را به سطح آب بیاورد.
برای فعال شدن مجدد این دستگاه، فقط به یک کپسول احتیاج دارید تا شما مجبور نباشید هر بار یک مچ ‌بند جدید بخرید. فقط کافی است که کپسول را تعویض کرده و دوباره داخل آب برگردید. فقط سعی کنید که این بار دیگر غرق نشوید.
دستبند غریق نجات، دستاورد برتر دوره اول شهید مهدوی کرمان در بخش غرفه
 ایده ‌ای که باعث ساخت آن شد، شبیه به ایده‌ ی ساخت کمربند ایمنی موقع رانندگی با ماشین و استفاده از کلاه ایمنی موقع رانندگی با موتور است. پس موقع شنا کردن هم باید با چیزی از خود محافظت کنید. با اینکه جلیقه ‌ی نجات وجود دارد، اما پوشیدن این وسیله‌ ی بزرگ، شما را از نعمت برنزه شدن محروم می‌کند.  

 این دستگاه با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفته و مشخص ‌شده است که می‌تواند فرد بالغی با وزنی بیش از ۱۲۵ کیلوگرم را روی آب شناور نگه دارد. وزن خود دستگاه کمتر از ۱۴۰ گرم است و می ‌تواند بیش از ۴۸ ساعت شناور باقی بماند. این دستگاه فقط در یک اندازه وجود دارد و می ‌تواند به‌ راحتی روی مچ اکثر افراد (کودک یا بزرگ‌ سال)  بسته شود. در حال حاضر فقط رنگ سیاه آن وجود داشته و یک قطب ‌نما نیز روی این مچ ‌بند تعبیه‌ شده است.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان-  تنظیم: محبوبه همت