تبیان، دستیار زندگی

 مولدهای تجدیدپذیر برق، دستاورد برتر دبستان نورعلوی در بخش غرفه

انرژی تجدید پذیر به انگلیسی Renewable energyکه انرژی برگشت ‌پذیر نیز نامیده می‌شود،
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 126  گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های برتر، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
مولدهای تجدیدپذیر برق، دستاورد برتر دبستان نورعلوی در بخش غرفه
مقطع: دبستان
موضوع:  مولد های تجدید پذیر برق
نام مدرسه: دبستان نورعلوی
نام استاد: خانم خدیجه عباس زاده
دانش آموزان:  علی کیانوش، محمدسینا قاسمی، امیرحسین رحمان، مهدیار رضازاده جلالی
مقدمه:
انرژی تجدید پذیر به انگلیسی Renewable energyکه انرژی برگشت ‌پذیر نیز نامیده می‌شود، به انواعی از انرژی می ‌گویند که منبع تولید آن نوع انرژی، بر خلاف انرژی ‌های تجدید ناپذیر (فسیلی) ، قابلیت آن را دارد که توسط طبیعت در یک بازه زمانی کوتاه مجدداً به وجود آمده یا به عبارتی تجدید شود.
در سال ‌های اخیر با توجه به این که منابع انرژی تجدید ناپذیر رو به اتمام هستند، این منابع مورد توجه قرار گرفته ‌اند. در سال ۲۰۰۶ حدود ۱۸٪ از انرژی مصرفی جهانی از راه انرژی ‌های تجدید پذیر به دست آمد. سهم زیست ‌توده به ‌طور سنتی حدود ۱۳٪، که بیشتر جهت حرارت دهی و ۳٪ انرژی آبی بود. ۲/۴٪ باقی‌ مانده شامل نیروگاه های آبی کوچک، زیست توده مدرن، انرژی بادی، انرژی خورشیدی ، انرژی زمین‌گرمایی و سوخت های زیستی می ‌باشد که به سرعت در حال گسترش هستند.

استفاده از انرژی بادی با رشدی سالانه حدود ۳۰٪ با ظرفیت نصب شده ۱۵۷۹۰۰ مگاوات در سال ۲۰۰۹، به صورت وسیعی در اروپا، آسیا و ایالات متحده به چشم می ‌خورد. درپایان سال ۲۰۰۹ میلادی مجموع انرژی تولیدی به وسیله فتوولتاییک به بیش از ۲۱۰۰۰ مگاوات رسید. ایستگاه ‌های انرژی گرما-خورشیدی در آمریکا و اسپانیا مشغول به کار می ‌باشند که بزرگ ترین آن ‌ها با ظرفیت ۳۵۴ مگاوات در بیابان موهاوی در حال کار است.  

بزرگ ترین نیروگاه زمین گرمایی دنیا در کالیفرنیا با نام نیروگاه گیسرز با ظرفیت ۷۵۰ مگاوات در حال فعالیت می ‌باشد. برزیل یکی از کشور هایی است که پروژه ‌های بزرگی برای استفاده از انرژی‌ های نو (انرژی ‌های تجدیدپذیر) انجام می ‌دهد. ۱۸٪ از کل مصرف سوخت اتومبیل ‌های برزیل از طریق سوخت اتانولی که از ساقه نیشکر به ‌دست می ‌آید تأمین می‌شود. سوخت اتانولی به‌ صورت گسترده در ایالات متحده مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

بیش ترین پروژه‌ ها و محصولات انرژی ‌های نو در مقیاس بزرگ موجود می ‌باشند، ولی انرژی ‌های نو را می ‌توان در مقیاس ‌های کوچک (نیروگاه کوچک خارج مدار یا نیروگاه کوچک مدار بسته) هم استفاده کرد. به این دلیل که منابع انرژی ‌های تجدیدپذیر در تمام نقاط کره زمین در دسترس می ‌باشند. 

 در حواشی و در جاهای دور افتاده، نقش انرژی‌های نو به ‌خوبی نمایان می ‌شود، در حالی که منابع سوخت ‌های فسیلی (نفت، گاز، و زغال‌ سنگ) فقط در کشورهای خاصی یافت می ‌شود.کنیا دارای بالاترین نرخ سالانه فروش سیستم ‌های کوچک خورشیدی (۲۰–۱۰۰ وات) به میزان ۳۰۰۰۰ سیستم در سال می ‌باشد.  
نگرانی درباره تغییرات زیست‌ محیطی در کنار افزایش قیمت روز افزان نفت و اوج تولید نفت و حمایت دولت ‌ها، باعث رشد روز افزون وضع قوانینی می ‌شود که بهره ‌برداری و تجاری سازی این منابع سرشار تجدیدپذیر را تشویق می ‌کنند.

انواع انرژی ‌های تجدید پذیر عبارتند از:
انرژی آبی (نیروی برق ‌آبی)
انرژی بادی
انرژی خورشیدی
انرژی زمین‌گرمایی
انرژی زیست توده (زیست ‌سوخت)
انرژی امواج، انرژی جزر و مد و انرژی جریان اقیانوسی (انرژی دریایی)
الکتریسیته زمین گرمایی

 تاریخ اولین استفاده از انرژی زمین گرمایی به شاهزاده پیرو گینوری کونتی در ایتالیا باز می ‌گردد. در سال ۱۹۰۴ میلادی برای اولین بار استفاده تجاری از انرژی زمین گرمایی به عنوان یک منبع تولید برق در ایتالیا شروع شد و سپس در سال ۱۹۵۸ نیروگاه زمین گرمایی وایراکی در نیوزیلند و در دهه ۱۹۶۰ نیروگاهی در منطقه آتشفشانی آبفشان‌ ها در ایالت کالیفرنیای آمریکا ساخته شد که امروزه بزرگ ترین نیروگاه زمین گرمایی به شمار می‌ رود. تا سال ۲۰۰۸ انرژی زمین گرمایی سهمی کمتر از یک درصد از تولید کل انرژی الکتریکی جهان را به خود اختصاص داده است.

تولید انرژی زمین گرمایی به علت میزان بسیار اندک استخراج انرژی گرمایی در مقایسه با حرارت درونی کره زمین انرژیی پایایی در نظر گرفته می‌ شود. شدت انتشار گازهای گلخانه‌ ای در نیروگاه‌ های زمین‌گرمایی موجود به طور متوسط ۱۲۲ کیلوگرم کربن دی ‌اکسید به ازای هر مگاوات ساعت انرژی الکتریکی است که حدود یک هشتم یک نیروگاه با سوخت زغالی معمولی است.  

 بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان-  تنظیم: محبوبه همت