تبیان، دستیار زندگی

 پردیس درمانی ثریتا، دستاورد برتر دوره اول دبیرستان فرزانگان 4 در بخش سمینار

همانطور که همه ما می دانیم یک بیمار برای اینکه درمان راحتی داشته باشد و بیماری اش رو به بهبودی باشد، نیازمند مجموعه ای از امکانات است که این امکانات برای اکثر بیماری ها در بیمارستان ها تعبیه شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 126  گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های برتر، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
پردیس درمانی ثریتا، دستاورد برتر دوره اول دبیرستان فرزانگان 4 در بخش سمینار
مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع:  پردیس درمانی ثریتا
نام مدرسه: دبیرستان فرزانگان 4
نام استاد: خانم سپیده ربیع پور
دانش آموزان: هانیه محمدرحیمی، مهرآذین مرزوق، محدثه نوری جوینانی
 چکیده:
همانطور که همه ما می دانیم یک بیمار برای اینکه درمان راحتی داشته باشد و بیماری اش رو به بهبودی باشد، نیازمند مجموعه ای از امکانات است که این امکانات برای اکثر بیماری ها در بیمارستان ها تعبیه شده است. بسیاری از بیمارستان ها تقریبا نیازمند امکاناتی مشابه هم هستند اما برخی بیماران امکاناتی فراتر از بیماران دیگر نیاز دارند. این بیماران همان بیماران خاص هستند، همانطور که از اسمشان مشخص است بیماری آن ها خاص است پس به امکانات خاص هم نیاز دارند. پروژه حاضر طراحی پردیس درمانی ثریتا مناسب برای بیماران ام ‏اس می ‏باشد، که با رویکرد توانمند سازی روحی و جسمی این بیماران با امکانات خاص و بهره ‏گیری از روانشناسی محیط طراحی و مناسب ‏سازی شده است. روش تحقیق از نوع مطالعات کتابخانه ‏ای بوده و همچنین از مطالعات میدانی برای جمع ‏آوری اطلاعات استفاده شده است. ماهیت پژوهش بر حسب هدف آن از نوع کاربردی می‏ باشد. طرح مورد نظر در منطقه 22 تهران در یکی از خیابان های فرعی با اتصال مستقیم به خیابان اصلی پیش ‏بینی شده است.

این پردیس درمانی دارای امکاناتی نظیر جاده سلامتی، جاده دوچرخه سواری، ایستگاه دوچرخه، آمفی تئاتر، سقف متحرک، مجسمه های مفهومی، آبنما و دیگر امکانات است. همچنین در این پروژه رویکرد های محیط زیستی وجود دارد چرا که جهان و به خصوص ایران دچار بحران کمبود آب است و می بایست از آب در چنین مجتمع های درمانی صحیح ترین استفاده را برد. نتیجه کلی این پروژه درمان آسان‏تر، سریع‏تر و مطمئن‏تر است. چرا که بیماران حاد به صورت 24 ساعته زیر نظر پزشک می باشند و همچنین امکانات رفاهی موجود در پردیس، روند درمان را آسان تر خواهد کرد. همچنین چنین مجموعه ‏ای با طبیعت سازگار و در جهت نیل به اهداف معماری پایدار، گام برمی‏ دارد.

 مقدمه:
آدمی ریشه در خاک و طبیعت زیبا دارد. طبیعت زنده و پویاست و سرود آن ضربانی ملایم که انسان درگیر با زندگی ماشینی امروز را به سوی خود می کشاند تا با حضور در آن معضلات این زندگی را به فراموشی سپارد. گاه که این انسان، بیمار شده و به شفاخانه می رود، به علت شرایط نا مساعد جسمانی دچار مشکلات روحی و روانی بیشتری می گردد. ترس و نا امیدی ناشی از بیماری و حضور در محیط نا آشنا، شرایط را برای او و همراهانش دشوارتر می کند. حال آنکه طبیعت زیبا، همواره آدمیان را در گذر زندگی، شاداب و جوان نگاه می دارد و با حضورش در معماری بنا، تأثیرات مثبت فیزیکی ، روانی، اجتماعی و اقتصادی، مانند افزایش سیستم ایمنی در اثر کاهش استرس ، کاهش فشار خون و ضربان قلب، بهبود فعالیت مغز، کاهش احساس خستگی، افزایش اعتماد به نفس و امید به زندگی، بهبود روابط اجتماعی، افزایش لذت از محیط کار و کاهش هزینه ها را برای انسان به همراه دارد.
در کشور ایران به بعضی اقشار جامعه کم توجهی یا بی توجهی می شود. یکی از این اقشار بیماران خاص هستند. این قشر، قشری حساس است و به مراقبت ها و توجهات بسیار زیادی احتیاج دارد. نیاز بیمار به مکانی سرشار از آرامش و دور از هرگونه عوامل استرس زا با امکاناتی برای یک بیمار تا بتواند در آنجا روند درمان خود را به خوبی و درکمال آسایش سپری کند، نیازی انکار نشدنی است.
موضوع این پروژه پردیس درمانی مخصوص بیماران مبتلا به ام اس است. پردیسی که با کنار هم قرار گرفتن چندین امکانات مهم به وجود آمده است. به جرئت می توان گفت که در شهر تهران چنین مرکزی برای درمان وجود ندارد که تمام این امکانات مهم را در کنار هم داشته باشد.

پردیس به معنای بهشت و در حقیقت همان کلمه PARADISE انگلیسی می باشد. چنین بهشتی که توجه ویژه ی خود را به بیماران ام اس معطوف کند، در ایران وجود ندارد و طراحان قصد دارند این امکان را فراهم آورند. پردیس، ارتباط مستقیمی با طبیعت و فضای سبز دارد و در طراحی فضای این مرکز نیز از این ارتباط موثر استفاده شده است به گونه ای که اطراف ساختمان اصلی تماما دارای فضای سبز با امکاناتی مانند جاده سلامتی، دوچرخه سواری و.... می باشد.
 پردیس درمانی ثریتا، دستاورد برتر دوره اول دبیرستان فرزانگان 4 در بخش سمینار
این بیماران نیاز به فضایی باز، با امکانات درمانی و رفاهی وحتی تفریحی دارند که در آن جا احساس تنهایی یا نا امیدی نکنند، با بیماری خود دوست شده و با آن کنار بیایند. یاد بگیرند چگونه با ام اس رفتار کنند  و روش زندگی با آن را بیاموزند و...از آن جا که هر روز شاهد افزایش سرانه افراد مبتلا به ام اس در کشورهای آسیا از جمله ایران هستیم، باید برای این روند رو به رشد چاره ای بجوییم.
این چاره می تواند شناسایی افرادی که در خطر ابتلا به این بیماری هستند باشد تا با راه های پیشگیری از ام اس بتوان احتمال ابتلای این افراد به بیماری را کاهش داد.

با کلاس های آموزشی در زمینه ابتلا به ام اس می توان مردم را نسبت به این بیماری خاص آگاه نمود تا از ابتلا به آن جلوگیری شود یا در صورت ابتلا، نگرش و برخورد بهتری با ام اس ایجاد کرد. تمام ویژگی های فوق در یک پردیس درمانی ام اس مانند ثریتا گنجانده شده است.

 منابع:
[1] کتاب1000Ideas_by_100_Architects
[2]  کتاب Freehand Drawing and Sketchin
[3] مقاله آموزه هایی از طبیعت در طراحی معماری (علی شرقی-عبدالحمید قنبران)
[4] کتاب چگونه معمارانه طراحی کنیم
[5] مقاله استاندارد های دسترسی
[6] کتاب نویفرت
[7] مقاله نقش اقلیم در ساخت سکونتگاههای ایران(مرتضی قائمی پور : کارشناسی ارشد برنامه ریزی توسعه منطقه ای؛ دانشگاه علامه طباطبایی
[8] مقاله معیارهای پایداری محله ی شهری (مهندس حامد مضطرزاده ، مهندس وحیده حجتی
مقاله استانداردهای دسترسی (راهنمای مناسب سازی ساختمان، فضاهای عمومی، حمل و نقل و تجهیزات)تهیه و تنظیم: مصطفی سراج
[9] مقاله روانشناسی محیط و معماری
[10] کتاب حجم شناسی و ماکت سازی
[11] کتاب دیتیل های ساختمانی
[12] www.tebyan.com

 برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه از اینجا دانلود کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان-  تنظیم: محبوبه همت