تبیان، دستیار زندگی

روند فزاینده کاشت ناخن

عشقِ ناخن مصنوعی +فیلم

معمولا بعضی افراد به‌دلیل مشغله‌ کاری، زمان کمتری را برای رسیدگی به ناخن‌های خود دارند و همین موضوع سبب شده است که به کاشت ناخن مبادرت کنند!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کاشت ناخن
امروزه کاشت ناخن به صورت اپیدمی در میان خانم‌ها به یک وسواس مبدل شده و بعضی ‌ها برای زیبایی مبادرت به کاشت ناخن، آن هم با انواع روش‌های نوین و مخاطره انگیز می‌کنند و برخی نیز برای پنهان کردن مشکلات ناخن‌هایشان به این کار دست می‌زنند ولی باید خاطر نشان کرد که با توضیح این مطالب کار ناخن کارها حسابی سکه شده و تقریبا بیشتر خانم‌ها ناخن‌های کاشته شده دارند.

تغییر سَبک زندگی
پدیده‌ی انواع عمل‌ها و امور مربوط به زیبایی در بسیاری از کشورهای دنیا رویت می‌شود اما در ایران به وفور و افراط گونه صورت می‌گیرد. متاسفانه در مورد کاشت ناخن نیز همچون برخی عمل‌های زیبایی با هجوم افراد مختلف و بدون در نظر گرفتن ضرورت و آسیب‌های احتمالی آن روبرو هستیم. در واقع این روند نیز از جمله اموری است که نیاز به فرهنگ‌سازی داشته، اما به دلیل فقدان فرهنگ و تبیین چرایی پرداختن آن، شاهد روند ناخوشایند و افراطی در این زمینه هستیم.

بی‌تردید این روند نشان دهنده‌ی تغییر در سبک زندگی است. موضوع مهمی که متاسفانه چندان مورد توجه مسئولین نبوده تا جایی که شاهد ریشه‌دواندن آن در میان اقشار مختلف جامعه هستیم.

امروزه بر همگان آشکار است که غرب در پی اِعمال تغییرات گسترده و همه‌جانبه‌ی سبک زندگی اسلامی است و توجه نامتعارف و افراطی به ظاهر انسان‌ها و سرگرم کردن آن‌ها در این مسیر یکی از اهداف بزرگ سردمداران غربی است. در واقع این غفلت و تحریف مسیر جولان دادن و نیل به اهداف آن‌ها را باز می‌کند.

رواج انواع مُدها، آرایش‌های خاص، لباس‌های خارج از عُرف، تغییرات جسمانی (عمل‌های زیبایی) و ... ، ابزاری برای تهاجم فرهنگی و متحول‌سازی سبک زندگی ایرانی-اسلامی است. ضمن این که این جریان، یکی از عوامل اصلی بدحجابی و در نتیجه بروز و ظهور انحرافات اجتماعی محسوب می‌شود که عدم جلوگیری از گسترش آن، آسیب‌ها و معضلات اجتماعی فراوانی را به همراه خواهد داشت.


هرچند که در ایران بسیاری از اموری که میان مردم به یک مُد مبدل می‌شود، با هجوم ناگهانی اکثریت بصورت افراطی در می‌آید اما شاید وقتی به آسیب‌ها و عوارض انجام آن پی ببرند، هرگز سمت چنین اموری نروند.

عوارض کاشت ناخن

بانوان به دلایل مختلفی به کاشت ناخن روی می‌آورند ولی برخی از آنها صرفا برای زیبایی ناخن می‌کارند. مهم این نیست که افراد به چه انگیزه‌ای دست به این کار می‌زنند، مهم این است که آنها با واقعیت و عوارض کاشت ناخن آشنا گردند.

شخصى که اصلاً ناخن ندارد و مى خواهد ناخن مصنوعى بکارد، آن ناخن جزو بدن او نمى شود، چون رشد و نموّ ندارد و از اوّل این کاشتن جایز نیست، چون اضطرار ندارد.

 

پزشکان افراد را از کاشت ناخن تا حد امکان بر حذر می‌دارند و همواره از مشکلات پوستی و ایجاد انواع قارچ‌ها زیر ناخن سخن می‌گویند که درمان آن بسیار مشکل و پُرهزینه است. در ادامه به برخی از عوارض کاشت ناخن اشاره می‌کنیم:

- عدم اکسیژن رسانی به بافت ناخن شده و تغییر رنگ و فرم آن.
- در برخی مواقع باعث بوجود آمدن بیماری های ویروسی و عفونت های قارچی می شود.
-  بروز حساسیت‌های حاد پوستی بر اثر تماس مواد شیمیایی با ناخن.
- آسیب دیدگی ریشه ناخن‌ها و تغییر شکل آن‌ها.
- سبب کاهش چشمگیر رشد ناخن‌ها و ضعیف شدن آ‌ن‌ها می‌شود.
- افزایش احتمال ابتلا به سرطان پوستی.

معمولا بعضی افراد به دلیل مشغله کاری، زمان کمتری را برای رسیدگی به ناخن های خود دارند به همین دلیل به آنها توصیه می‌‌شود که به کاشت ناخن مبادرت کنند چون نیاز به سوهان کشی ناخن و نظم دادن به ناخن‌ها ندارد و دست و ناخن آنها همیشه زیبا است.

کاشت ناخن ممنوع!

افرادی که به بیماری‌های عفونی، قارچی و دیابت مبتلا هستند اصلا به کاشت ناخن روی نیاورند زیرا کاشت ناخن برای آنها باعث پیشرفت بیماری و بروز مشکلات فراوانی می شود زیرا در اثر بیماری سیستم دفاعی بدنشان ضعیف بوده و در نتیجه مستعد ابتلا به انواع بیماری‌های عفونی و خونی هستند. همچنین باید متذکر شد که کاشت ناخنِ پا نیز خطرناک‌تر از کاشت ناخن دست‌ها است بدلیل اینکه رعایت بهداشت ناخن پا از ناخن دست سخت‌تر بوده و نیز پا مدت زیادی از روز را در کفش و مورد فشار است و هوای کم‌تری به آن می‌رسد.

البته با توجه به این که برخی افراد به طور طبیعی و مادرزادی، ناخن‌هایی دارند که ظاهر نامناسبی داشته و فرد را ملزم به ترمیم آن می‌کند. در چنین مواردی توصیه می‌شود با نظر مستقیم پزشک و توصیه‌های تخصصی این روند انجام پذیرد تا از هر گونه مشکل و آسیب احتمالی جلوگیری شود.


احکام کاشت ناخن

در کاشت ناخن مراجع فتاوای گوناگونی داده‌ که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

- حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه):
در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه می‌داند امکان برطرف‌کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار (کاشت ناخن) کند.

- حضرت آیت الله العظمی بهجت (قدّس سرّه):
شخصى که اصلاً ناخن ندارد و مى خواهد ناخن مصنوعى بکارد، آن ناخن جزو بدن او نمى شود، چون رشد و نموّ ندارد و از اوّل این کاشتن جایز نیست، چون اضطرار ندارد. در وضو و غسل اشکال پیدا مى شود و در داخل وقت نماز، ضایع نمودن امر واجب محسوب مى شود و قبل از وقت نماز هم خلاف احتیاط است؛ ولى اگر این کار را کرد و هنگام وضو یا غسل امکان بیرون آوردنِ آن نبود، باید در مسح و غسل عمل به جبیره کند.

- حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه):
"کاشت ناخن مانع رسیدن آب به عضو می شود و وضو و غسل با آن باطل است."(1)

کلام آخر

بی‌شک کسی میلی به بیماری ندارد اما گاهی خود ما در ایجاد برخی مشکلات و بیماری‌ها زمینه ساز می‌شویم. با نزدیک شدن به ایام عید و افزایش مراجعه‌ی افراد به مراکز کاشت ناخن، ضروری دانستیم تا با ارائه‌ی آسیب‌ها و عوارض این قبیل امور و نیز اشاره به نظر مراجع درباره‌ی کاشت ناخن، مطالب بالا را متذکر شویم تا شاید در افزایش آگاهی افراد اثرگذار باشد.
 

پی‌نوشت:

1. پاسخ مراجع تقلید به حکم شرعی کاشت ناخن مصنوعی ، خبرگزاری تسنیم، اسفند 1392