تبیان، دستیار زندگی

گلخانه

باغبان ممکن است لازم باشد در یک بازه ی زمانی گیاه را در محیط کنترل شده ( گلخانه) پرورش دهد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گلخانه
باغبان ممکن است لازم باشد در یک بازه ی زمانی گیاه را در محیط کنترل شده ( گلخانه) پرورش دهد.

چنان چه این مدت طولانی شود و گیاه به شرایط گلخانه ای عادت کند، دیگر نمی تواند در محیط طبیعت و با شرایط طبیعی، دوام بیاورد. باغبان وقتی گیاه طبیعی را گلخانه ای می کند، گیاه به شدت ضعیف شده و همواره نیازمند مراقبت های ویژه خواهد بود.

باغبان از روی دلسوزی و نگرانی، مراقبت های ویژه ای از گیاه می نماید. این مراقبت ها که ناشی از علاقه و دوست داستن باغبان می باشد، زمینه ساز آسیب های جدی برای گیاه در محیط طبیعت خواهد بود.

گیاه گلخانه ای آمادگی و مهارت دلپذیرش و انطباق با شرایط طبیعی را نداشته و چون تغییرات و تنش های محیطی طبیعت از محیط کنترل شده ی گلخانه، بیش تر است گیاه تغییرات و تنش های محیطی طبیعت  از محیط کنترل  شده ی گلخانه، بیش تر است.
گیاه دچار اختلال جدی شده  و اگر به سختی بتوانددر طبیعت دوام بیاورد، بروز استعدادها و توانایی هایش به شدت دچار اختلال و نقصان می شود. 

در فرایند رشد، کودکان بهتر است کودک را برای زندگی آگاهانه در محیط اجتماع آماده و مهیا کنند. هر جامعه ای نقاط ضعف و قوت خود را دارد.

اگر والدین کودک خود را در محیط ایزوله و دور از شاخص های واقعی جامعه تربیت کنند، زمانی که کودک وارد محیط های جدی اجتماعی می شود، توانایی انطباق با شرایط یا تنش ها را نداشته، و از آن جا که مهارت لازم برای مواجهه با آن را ندارد، دچار اختلال های رفتاری مثل:  انزوا، گوشه گیری یا پرخاشگری می شود.

گلخانه
مجموعه رفتار

باغبانی یک مجموعه رفتار است. ترکیبی از مسئولیت های مختلف که هر کدام باید در وقت مناسب و به موقع انجام شود. تامین آب، بررسی وضعیت خاک، حذف موانع رشد، آفت زدایی و...

باغبان با انجام به موقع بخشی از مسئولیت ها و فراموش کردن بخش دیگر، انتظار موفقیت ندارد.

مثلا باغبان نمی تواند در مورد آبیاری گیاه بسیار منظم و مسئولانه عمل کرده و در خصوص آفت زدایی، سهل انگار باشد و با خودش این گونه توجیه کند که من برای این گیاه در موارد متعدد آبیاری وقت زیادی صرف کردم. پس چرا نتیجه مطلوب نیست؟

عدم انجام مجموعه ی رفتارهای باغبانی و انجام مسئولیت ها به صورت انتخابی و گزینشی، ممکن است کل زحمات او را بی نتیجه بگذارد. هم باغبان آسیب جدی می بیند و هم گیاه!

والدین با مجموعه ای از رفتارها و اقدامات  با هدایت انرژی رشد، بسترهای بروز استعداد کودک را مهیا می کنند. انتخاب گزینشی مسئولیت های تربیتی توسط والدین باعث می شود، استعداد های کودک هم به همان صورت گزینشی بروز و ظهور کند.

مثلا: والدین نسبت به فراگیری دانش و علوم، بسترهای مناسبی برای بروز استعداد  های کودک فراهم می کنند، اما نسبت به نقش های اجتماعی فرزند مثل نوع دوستی و فداکاری یا آفات رفتاری مثل : حسادت و بدبینی ، چندان احساس مسئولیت نمی کنند.

مجموعه ای از رفتارهای والدین است که باعث بروز استعداد های کودک در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی می شود.

koodak@tebyan.com
کانال کودک و نوجوان تبیان
نویسنده: محمد سجاد نوروزیان (کتاب گل پروری
http://golparvari.com

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.