تبیان، دستیار زندگی

 شهربازی فیزیکی، دستاورد برتر دوره اول پژوهشسرای دکتر حسابی در بخش سمینار

امرزوه با توجه به گذر زمان 259156 ، فرسوده شدن وسایل موجود در شهربازی و کم شدن استفاده مردم از شهربازی، نو آوری و خلاقیت در خصوص وسایل شهربازی که بتوان جایگزین وسایل فعلی کرد، امری مفید به شمار می آید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 126  گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های برتر، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
شهربازی فیزیکی، دستاورد برتر دوره اول پژوهشسرای دکتر حسابی در بخش سمینار
مقطع: دوره اول دبیرستان
موضوع: شهربازی فیزیکی
نام مدرسه: پژوهشسرای دکتر حسابی
نام استاد: خانم زهرا فامیلی
دانش آموزان: نگار زارعی ابیانه،‌ ملیکا فیوج

 چکیده:
 که در بازدید مردم موثر باشد. تمامی شهر بازی ها در تمام دنیا بر پایه قوانین فیزیکی پا برجا می باشند. اما هر یک جلوه ای از فیزیک را نمایان می کنند، اما اگر خلاقیت و نوآوری در خصوص قوانین صورت نمی‌گرفت هیچگاه وسایل هیجان انگیزی در جهان طراحی و اجرا نمی شد. پس با توجه به این نکته، امر اساسی در انجام این پروژه ایده‌ پردازی، طراحی و بررسی ایده ها است. این کار باید در محیط آزمایشگاهی انجام شود تا با بررسی شرایط و امکانات هم به ایمنی مطلوب وسایل رسید و هم اگر اشکالی در طراحی وسایل است برطرف شود.
وسایل نهایی شهربازی به این قرار است:
استوانه مرگ: استوانه ای که در حال چرخش است و به دلیل نیروی گریز از مرکز  افراد به دیواره های استوانه می چسبند،کمی بعد از چرخش کفه‌ی استوانه رو به پایین آمده اما انسان ها هنوز در جای خود ایستاده اند (به دلیل سرعت زیاد)
تونل وحشت  نور و صوت : این وسیله در اصل چیزی شبیه به تونل نیست.کارکرد این وسیله به طوریست که فرد در محفظه قرار می گیرد. دورن این مکان چراغ و منبع های صوتی قرار دارند که با استفاده از اختلال نور و صوت (اثر دوپلر ) حالتی شبیه به تونل وحشت را ایفا می کنند.
فواره هرون : فواره ضدگرانش شهربازی که بدون اتلاف انرژی آب را از نقطه ای پایین تر به نقطه ای بالا تر پمپ می کند (با استفاده از اختلاف فشار هوا).
راهنمای شهربازی: زمانی که عقربه ای مغناطیسی در یک میدان الکتریکی قرار می گیرد از جهت واقعی خود منحرف شده و طرفی دیگر را نشان می دهد .این وسیله در شهربازی قرار دارد تا مکان را نشان دهد، البته با اختلاف تقریبا زیاد.
 شهربازی ها یکی از مکان هایی هستندکه قوانین فیزیک را به طور واضح بیان می کنند. اما امروزه حداقل در ایران شهربازی ها هیجان کار خود را از دست داده اند. با توجه به اینکه این مباحث در علم مکانیک مباحثی کاربردی و قابل درک هستند، ایده پردازی در رابطه با آن ها امری ساده اما مهم است.

اینکه شهربازی های حال حاضر هنوز از کار نیفتاده اند درست است. اما برای بیشتر کردن کارکرد آن ها در زندگی های شهری باید از ایده های نو و سازنده استفاده کرد تا اولا به جای واردات وسایل شهربازی ها، آن ها در ایران ساخته شوند و دوما اگر این شهربازی هیجان زیادی به مخاطب ارائه دهد باعث جذب گردشگر خواهد شد. 

طراحی و ساخت شهربازی به زمان درازی قبل باز می گردد. اما اینکه فردی یا گروهی تمامی وسایل موجود در این شهربازی را طراحی و اجرا کند، در ایران انجام نشده است اما در چند کشور جهان مانند چین، سوئد و فرانسه استوانه مرگ ساخته شده است.
ما نیز قصد داریم با کار و کمی تغییرات و ایده ‌پردازی روی بعضی از ایده ‌های قبلی (اجرا شده و اجرا نشده) طرح جدیدی ارائه دهیم که باعث شود بازدید مردم از این مکان تفریحی افزایش پیدا کند.
این پژوهش با بارها ایده پردازی، طراحی و بررسی ایده ها به اتمام رسیده است که در بین این مراحل قوانین فیزیک با تفریح تلفیق شده ‌اند تا هم نشان دهنده ای مفید برای قوانین مکانیک باشند و هم تفریح و سرگرمی را به مردم ارائه دهند.
این پروژه دارای چند زیر مجموعه و چند هدف می‌باشد به طور مثال: برای ایده پردازی درخصوص قوانین ابتدا باید توجه کاملی نسبت قوانین داشت تا بتوان بیش ترین و بهترین ایده ها را ارائه داد. یا اینکه برای مشاهده عیوب وسایل موجود باید ابتدا وسایل را به طور کامل شناخت تا ایده‌ ی بهتری نسبت به آن را پردازش کرد. و یا اینکه برای انجام آزمایشات بررسی نتایج باید با برخی از وسایل آزمایشگاهی کارکرد.
پس اهداف فرعی این پروژه به این ترتیب است: تسلط کامل داشتن بر روی قوانین مربوط، مطالعه شهربازی و درک مکانیزم آن ها، بالا بردن سطح دانش فنی در مبحث فیزیک.

با مطالعه قوانین علم مکانیک وسیله ای طراحی کرد تا میزان هیجان آن نسبت به وسایل حال حاضر بیشتر باشد و همچنین نحوه کارکرد آن کاملا علمی بوده که به همراه خلاقیت زیبا شده است.


و اما مسئله این پروژه این است:




منابع:
استیون هاوکینگ- نشر افق
1372
تاریخچه کوتاهتر زمان
انتشارات مدرسه
1390
فیزیک پایه جلد اول(مکانیک)
انتشارات مدرسه
1390
فیزیک پایه–جلد دوم (الکتریسیته)
دفتر تالیف
1385
فیزیک دوم دبیرستان (سابق)
انتشارات فاطمی
1393
به خاطر فیزیک
انتشارات مازیار
1393
افسون فیزیک
انتشارات فاطمی
1371
فیزیک هاورد (ج1و2و3)

منابع اینترنتی
ویسایت علمی بیگ بنگ
www.bigbangpage.com
سایت تبیان
www.tebyan.net
ویکی پدیا (دانش نامه آزاد)
www.wikipedia.org
کانال فیزک ایران
@physicsiran

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان-  تنظیم:محبوبه همت