تبیان، دستیار زندگی

فرایند نسبی

باغبانی یک فرایند مطلق نیست. باغبان در بعضی از هدف گذاری ها به نتیجه ی دلخواه می رسد. .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فرایند نسبی
در بخش هایی از پیش بینی خودش هم اوضاع بهتر می شود و در مواردی نیز، نتیجه کم تر از انتظارش خواهد بود.

آن چیزی که تعیین کننده ی احساس موفقیت یا عدم موفقیت  باغبان است، برایند همه ی موفقیت ها و عدم موفقیت هاست. باغبان با یک اتفاق خوب، خودش را موفق نمی داند و با یک رویداد ناگوار احساس شکست نمی کند.

موفقیت در باغبانی یک وضعیت نسبی  داد. صفر یا صد نیست. سفید یا سیاه نیست.

برایند شاخص های موفقیت، نشان دهنده ی موفقیت باغبان است.
در طول فرایند رشد، والدین بستر بروز و ظهور استعداد های مختلف کودک را فراهم می کنند. مسلما با توجه به فراز و نشیب هایی که کودک  در فرایند تربیت با آن مواجه نمی شود، انتظارات والدین به صورت صد در صدی محقق نمی شود.

 ممکن است در برخی موضوعات استعداد کودک فراتر از والدین بروز کند و در برخی دیگر کم تر از انتظار.
والدین با دیدن استعدادی که در کودک بروز و ظهور کرده است نباید دچار غرور و خود شیفتگی شوند و در مواردی  که استعداد کودک در حد انتظار آن ها رشد نکرده،  نباید احساس عذاب وجدان و کم کاری به آن ها دست دهد.

والدین بهتر است همواره، برایند استعدادهای بروز یافته و عدم موفقیت ها در ترتیب کودک را معیار قرار دهند، نه موارد خاص.

حس باغبان

فرایند نسبی

حس باغبان به گیاه، حس مهربانی  و دوست داشتن است. باغبان چون گیاه را دوست دارد نسبت به او دلسوز و نگران است. از سر تکلیف و یا به صورت از سر باز کنی کاری را برای گیاه نمی کند.

دل باغبان، برای گیاه شور می زند. باغبان وقتی با گیاه آفت زده، مواجه می شود ،نگرانی اش به اوج می رسد غمگین می شود!

با این حال سر گیاه داد نمی زند و سعی می کند با مهربانی و لبخند و امید، بر اساس مهارت و دانش و تجربه ای که دارد، موانع رشد و آفت را برطرف نماید.

البته این نکته نیز مهم است که حس دوست داشتن باغبان نسبت به گیاه، نباید منجر به تصمی های احساسی غلط و اشتباه در فرایند رشد گیاه شود. چرا که بروز استعداد های گیاه، عکس العمل گیاه به رفتارهای  درست باغبان است.

والدین کودک خود را دوست دارند. به جرات می توان گفت: علاقه ی والدین به کودک، عمیق ترین علاقه مندی انسان است. این حس عمیق هممان با انرژی رشد ایجاد شده و در سال های متمادی قوت گرفته و ریشه دار شده است.

کنار حس علاقه مندی  عمیق، نکات جدی دیگری نیز وجود دارد.

حس دوست داشتن والدین نباید مانع مسئولیت هایی شود که آنان در هدایت انرژی رشد، ایجاد بسترهای بروز استعداد و برطرف کردن موانع رشد، بر عهده دارند.

والدین در صورت مواجهه با اختلال های رفتاری کودک، باید با مهربانی برای حذف آن تلاش کنند. والدین موفق، شخصیت هایی مهربان توام با قاطعیت هستند.

koodak@tebyan.com
کانال کودک ونوجوان تبیان
نویسنده: محمد سجاد نوروزیان (کتاب گل پروری)
http://golparvari.com

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.