تبیان، دستیار زندگی

شرایط متغیر

باغبان فرایند رشد گیاه را در شرایط متغیر مدیریت و اداره می کند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شرایط تغییر
باغبان در حالی باید موانع رشد را برای گیاه برطرف کرده و شرایط بروز و ظهور استعداد گیاه را فراهم کند که شرایط محیطی قطعا دچار تغییرات پیش بینی شده یا پیش بینی نشده، خواهد شد.

باغبان مهارت کافی برای اداره ی اوضاع رشد در شرایط متغیر را داراست. تغییر شرایط عوامل متعددی دارد. تغییرات آنی آب و هوا، آفات، ناسازگاری گیاه با سموم، تنش های خاک و ...

باغبانی که خودش را برای شرایط متغیر آماده کرده است، دچار سردرگمی و تصمیم های هیجانی نمی شود.

کودک در محیطی فرایند رشد را سپری می کند که عوامل متعددی در حال تغییر است. برنامه ریزی والدین باید به صورتی باشد که اثر گذاری عوامل متغیر یه صورت منطقی در مسیر رشد کودک، مدیریت شود.

امکان حذف یا کنترل شرایط متغیر وجود ندارد.  از جمله تغییرات محتمل در مسیر رشد، می توان به تنش های  اقتصادی خانواده، بیماری والدین،  فوت بستگان و ... اشاره کرد. تغییر محل سکونت، تغییر محل تحصیل، تغیییرات در سطح شهر و کشور عواملی استن که در بروز و ظهور استعدا های کودک اثر گزار است.

والدین نمی توانند با تغییرت مقابله کرده یا آن ها را در فرایند تربیتی کودک بی اثر کنند. الگوی مواجه شدن با تغییرت، مدیریت آن است. نه تقابل یا انکار!

شرایط تغییر
مهارت مواجهه

باغبان همه ی تلاش خود را با توجه به مهارت و دانش و ابزارهایی که در اختیار دارد برای ظهور و بروز استعداد ها و رفع موانع رشد گیاه، انجام می دهد.

پیش بینی باغبان از آینده و تحلیل هایی که برای تصمیم گیری انجام  می دهد به صورت قطعی و نقطه ای نیست. یک بازه ای از احتمالات  است که بر اساس آن چه ممکن است رخ دهد، تدوین شده است.

بهتر است همه ی احتمالات ممکن بر اساس شرایط موجود در نظر گرفته شود. یکی از شیوه ها ی این مهم، آن است که باغبان، بهترین احتمال ممکن و بدترین احتمال ممکن را بسنجد. عوامل آن را شناسایی کند و خود را برای مواجه با آن آماده نماید.

باغبان بهترین و بدترین احتمالات را در نظر می گیرد و بر همین اساس امکانات و منابع خود را برای مواجه با بازه ای  از اتفاقات که پیش بینی کرده است، چیدمان می کند. وقتی باغبان آمادگی لازم را برای مواجهه با بهترین و بدترین شرایط را داشته باشد، در مواجهه با  هیچ وضعیتی دچار نگرانی و استرس و سر در گمی نمی شود.

امیدواری و نگاه خوش بینانه والدین، نباید مانع از بررسی احتمالات منفی شود. در تمامی فرایند رشد کودک، والدین باید همزمان با توجه به شرایط، به احتمالات  خوب و بد نیز، بیندیشند. مثلا: کودکی که قرار است وارد مهد کودک شود بهتر است والدین همزمان  هم خوشحالی و هیجان شرایط جدید را در کودک پیش بینی کنند و هم اختلال هایی که ممکن است در تعامل با هم سالان داشته باشد.

مثلا: توانایی مربی در جذب کودک نیز شاخص مهمی است. حتی مسیر رفت و آمد و خستگی کودک که ناشی از ساعت استراحت شبانه است و ...!


ترکیب این موارد که برای هر کودک قطعا متفاوت و منحصر به فرد است، دایره ای احتمالات با وقایع خوب و بد خواهد بود.

والدین، بهتر است خود را برای همه ی سناریوهای ممکن آماده کنند. چنین والدینی هیچ گاه بایت هیچ اتفاقی شوکه نشده و سردرگم نمی شوند و در مواجهه با اتفاقات فرایند رشد کودک، بهترین تصمیم را اتخاذ می کنند.

koodak@tebyan.com
کانال کودک و نوجوان تبیان
نویسنده: محمد سجاد نوروزیان (کتاب گل پروری)
http://golparvari.com



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.