تبیان، دستیار زندگی

راهکارهای کنترل خشم، دستاورد برتر دوره اول شهید همت در بخش سمینار

جامعه شناسان و روان شناسان از ابعاد گوناگون به اختلالات رفتاری پرداخته اند تا به شناسایی علل و عوامل، زمینه ها و پیامد های آن دست یابند و در نتیجه راهکارها و شیوه های مقابله با این اختلالات را تدوین نمایند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 126  گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های برتر، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
راهکارهای کنترل خشم، دستاورد برتر دوره اول شهید همت در بخش سمینار
مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع:  راهکارهای کنترل خشم در نوجوانان
نام مدرسه: دبیرستان شهید همت
نام استاد: خانم نعیمه شهرابی
دانش آموزان: ملیکا خدابخشی جونیانی،‌ زینب حمیدی
 
مقدمه:
جامعه شناسان  و روان شناسان از ابعاد گوناگون به اختلالات رفتاری پرداخته اند تا به شناسایی علل و عوامل، زمینه ها و پیامد های آن دست یابند و در نتیجه راهکارها و شیوه های مقابله با این اختلالات را تدوین نمایند. کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلالات رفتاری غالبا در بزرگسالی با ارتکاب رفتارهای ناهنجار، اعمال خلاف قوانین و تجاوز به حقوق دیگران و حاکمیت موجب اختلال در نظم اجتماعی می شوند و هزینه های زیادی را به جامعه تحمیل می نمایند. لذا در تحقیق حاضر در صدد بررسی ابعاد مختلف مفهوم پرخاشگری ، علل و عوامل موثر بر آن، مروری بر ادبیات نظری پرخاشگری، پیامدهای آن و در نهایت تدوین مجموعه ای از راهکارها و شیوه های مقابله با پرخاشگری در کودکان و نوجوانان می باشیم.
یکی از عواطف متداول کودکان و نوجوانان خشم است که در اثر برخورد آن ها به مانعی که بر سر راه هدفشان قرار گیرد، حاصل می شود و به پرخاشگری که یک واکنش عمومی به ناکامی امیال است منجر می گردد. سالهاست که محققان به اهمیت پرخاشگری کودکان و نوجوانان در پیش بینی مشکلات سازگاری روانی- اجتماعی آینده آن ها پی برده اند و به همین دلیل پژوهش های زیادی نیز برای درک عوامل موثر بر شیوع رفتار پرخاشگرانه در کودکان و نوجوانان انجام شده است. البته با اینکه اطلاعات بسیاری در این خصوص جمع آوری شده است هنوز درک کاملی از مفهوم پرخاشگری وجود ندارد.

عصبانیت نوجوان
علت عصبانیت نوجوان چیست؟
۱- عدم شناخت کافی از خود
۲- تغییرات فیزیکی و جسمی بدن
۳- تغییرات روحی و روانی نوجوان
۴- نیاز به تایید دارند
۵- خواسته و توقعی از پدر و مادر دارند که ممکن است اجابت نشود
۶- احساس محرومیت و مقایسه شدن با دیگران

واکنش های غلط پدر و مادر نسبت به خشم و عصبانیت نوجوان
۱- با او قهر می کنید چون می خواهید او را تنبیه کنید
۲- سر او داد و فریاد می زنید تا از شما بترسد
۳- گاهی رهایش می کنید و می گویید کم کم خوب می شود

هنگامی که نوجوان عصبانی است و پرخاشگری می کند اگر به او بی اعتنایی کنید او پیش خود فکر می کند که پدر و مادرش او را به حد کافی دوست ندارند. چون نوجوان دائما آزمایش ارزش می کند و هر کلام و رفتاری که شما در رابطه با او از خود نشان می دهید روی آن فکر می کند و آن را تجزیه و تحلیل می کند.  

راهکارهایی برای کنترل خشم نوجوانان
۱- او را نصیحت نکنید
اولین راهکار برای کنترل خشم نوجوان این است که هرگز و تحت هیچ شرایطی او را نصیحت نکنید. روان شناسان می گویند: «فرد عصبی آماده ی شنیدن بهترین و با ارزش ترین نصایح نیست». به اصطلاح خودمانی یعنی گوشش بدهکار هیچ حرفی نیست.
۲- اجازه دهید نوجوان تخلیه شود
به شکایات و مسائل فرزندانتان گوش دهید. خود را در حل مسائل آن ها مشتاق نشان دهید. به آن ها بیاموزید چگونه تحمل و صبر می‌تواند به کنترل عصبانیت آنها کمک کند. بگذارید نوجوان همه ی حرف هایش را بزند وقتی او همه ی حرف هایش را می گوید دو اتفاق خوب می افتد.
۱- کسب اطلاعات می کنید: می فهمید فرزند شما از کجا و چه چیزی ناراحت است، پس آگاهی تان بیشتر می شود.
۲- تخلیه روانی نوجوان: نوجوان وقتی فریاد می زند، همه ی حرف هایش را می زند، آرام می شود، انرژی اش تخلیه می شود که به این تخلیه هیجانی می گویند.
۳- با او همدردی کنید

همدردی به معنی درک احساس دیگران است. هرگاه نوجوان عصبانی شد با او همدردی کنید. با کلماتی همچون «خیلی خب در این مورد با کسی که ناراحتی (خواهر، برادر، پدر، مادر یا مدرسه) صحبت خواهم کرد».

۴- هرگز آنها را تحت فشار قرار ندهید
شاید نوجوان در آن لحظه ساکت شود اما در جایی و جوری دیگر خود را تخلیه خواهد کرد.
۵- برای نوجوان خط و نشان نکشید

به طور مثال اگر شما به نوجوان بگویید: «صبر کن دستم خالی شود یا بابات بیاد خونه، نشونت می دم» او کنجکاو می شود ببیند شما می خواهید چکار کنید، لج و لجبازی می کند و به دنبال رو کم کنی است. چون بچه ها عاشق هیجان آفرینی هستند و هنگامی که شما او را تهدید می کنید، می گوید: «بگذار ببینم مامانم می خواهد چکار کند، واقعا خواهد توانست آن کاری که می گفت را انجام دهد». 

۶- مشکلات زناشویی خود را جلوی فرزندانتان بروز ندهید
پدر و مادر عزیز مواظب باشید تضاد و اختلافاتی که با هم در زندگی زناشویی دارید جلوی فرزندانتان نشان ندهید چون نوجوان از این موقعیت سوء استفاده می کند.
۷- به او وعده دهید که صحبت خواهیم کرد
به شنیدن حرف های فرزندتان علاقه نشان دهید. همان طور که من در کتاب هایم پیشنهاد کردم میزگردی تشکیل دهید. اگر نوجوان موضوعی را به شما بگوید و شما به آن توجهی نکنید احساس بدی به او دست می دهد و فکر می کند شما به او توجهی ندارید. من به عنوان مشاوره خانواده به شما پیشنهاد می کنم روز و ساعتی را تعیین کنید و در همان روز یاد آوری کنید پسرم، دخترم امروز قرار است سر فلان موضوع با هم حرف بزنیم و اگر همسرتان هم وقت دارد به او هم بگویید بیاید.

نوجوان حق دارد عصبانی شود چون شرایط سنی او ایجاب می کند و شما هم حق دارید که با او صحبت کنید و ببینید مشکل او چیست و از نصیحت، تحکم، ترساندن و بی اعتنا بودن خودداری کنید.

 

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  



بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان-  تنظیم: نسرین صادقی