فعالیت های «هاله اسفندیاری» و صورتبندی ای كه از گستره روابط او با داخل كشور و ارتباطاتش با محافل رسانه ای مدعی اصلاح طلبی متبادر می شود، حكایت از آن دارد كه وی یكی از عناصر اصلی اسرائیل و سرویس جاسوسی موساد در پیشبرد استراتژی «انقلاب مخملی» در ایران بوده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازداشت جاسوس اسرائیل در ایران

هاله اسفندیاری

در حالی كه هیچ یك از مراجع قضایی و خبرگزاری های رسمی كشور بازداشت «هاله اسفندیاری» را تائید نكرده اند، «رادیو فردا» و «رادیو بی بی سی» در خبری به نقل از «لی همیلتون» رئیس موسسه بین المللی «وودرو ویلسون» ادعا كردند كه این عامل سرویس اطلاعاتی اسرائیل در ایران بازداشت شده است. این اخبار در حالی است كه «شائول بخاش»، همسر وی نیز در تماسی با روزنامه «نیویورك تایمز» بازداشت «هاله اسفندیاری» را تایید كرده است. 

 به گزارش کیهان اگرچه منابع رسانه ای مرتبط با كنگره آمریكا بازداشت این عامل سرویس اطلاعاتی اسرائیل را در قالب اخباری چون «بازداشت یك محقق دانشگاهی» طرح كرده اند و روزنامه «واشنگتن پست» هم كوشیده است تا این بازداشت را واكنشی به سیاست های آمریكایی «گسترش جامعه مدنی در ایران» معطوف سازد، اما مروری بر كارنامه فعالیت «هاله اسفندیاری» و همسرش بیانگر فعالیت آنها برای سازمان جاسوسی اسرائیل است.

«هاله اسفندیاری» همسر «شائول بخاش» سردبیر روزنامه كیهان انگلیسی در دهه چهل و پنجاه است. بخاش از صهیونیست های یهودی ایران است در جلد هفدهم «اسناد لانه جاسوسی» با عنوان «رابطین خوب آمریكا» بخاش از معدود روزنامه نگاران خوب در ایران برای آمریكایی ها معرفی شده و به عوامل سفارت توصیه شده هنگامی كه وی از لندن بازگشت «شما باید او را پیداكنید و با وی و همسرش ،هاله اسفندیاری آشنا شوید.»

پس از این توصیه امنیتی سازمان سیا به سفارت آمریكا در ایران، پیوندهای اطلاعاتی این خانواده صهیونیست با آمریكایی ها گسترده می شود تا جایی كه از مهرماه 1345  شائول بخاش برای یك رشته ماموریت ها و آموزش های پنهان به ایالات متحده اعزام می گردد،

«هاله اسفندیاری» كه پس از ازدواج با بخاش از دین اسلام خارج و به مذهب یهود می پیوندد، دارای دكترای روزنامه نگاری از اتریش بوده است.

مشاغل وی در روزنامه كیهان، از سرپرستی نمایندگی اروپایی روزنامه تا معاونت سرویس خارجی به مدیریت علیرضا فرهمند رسید و با تائید شخص سناتور مصباح زاده تعیین می شد.

در سال های پایانی رژیم پهلوی، هاله به همراه همسرش توسط سرویس جاسوسی موساد به تیم «داریوش همایون» در موسسه مطبوعاتی «آیندگان» معرفی شد و در انتشار این روزنامه نقشی موثر داشت. روزنامه «آیندگان» با كمك های مستقیم سفیر اسرائیل در ایران منتشر می گردید كه این اسناد پیش از این در روزنامه «كیهان» منتشر شده است. با توقیف روزنامه «آیندگان » در مرداد 1358، هاله اسفندیاری به «اسرائیل» گریخت.

در اطلاعیه دادستانی انقلاب اسلامی ایران پس از توقیف روزنامه آیندگان و برشمردن هویت جاسوسان اسرائیل، نقش روزنامه نگاران صهیونیست بازخوانی می شود. در اطلاعیه قضایی مذكور تاكید شده: «شائول بخاش و همسرش هاله اسفندیاری كه با همین ماموریت در كیهان انگلیسی هم سال ها نفوذ كرده بودند، ماموران ویژه صهیونیسم در ایران بودند.»

دوران جنگ تحمیلی برای این خانواده صهیونیست، روزگار گمانه زنی های خواب آلود بود.شائول بخاش، دلخوش به فروپاشی نظام اسلامی كتابی با نام «حكومت آیت الله ها: ایران و انقلاب اسلامی» را به مناسبت «پایان پنجمین سال انقلاب اسلامی ایران» در سال 1362 چاپ كرد و وعده فروپاشی جمهوری اسلامی ایران را در آینده نزدیك داده است.

.

در دورانی كه بخاش سودای خام سقوط جمهوری اسلامی ایران را در سر می پروراند، هاله اسفندیاری از اسرائیل به آمریكا بازگشته بود تا «بخش ایران» را در لابی رسمی اسرائیل در ایالات متحده تاسیس كند. با تاسیس این بخش، هاله اسفندیاری را می توان نخستین رئیس اتاق ایرانی در «لابی آیپك» محسوب كرد كه سمینارهای گوناگونی را برای شناخت بیشتر تحولات سیاسی ایران برگزار نمود.

در سال 1384 كمیته اسرائیلی آیپك با شعار «هم اكنون زمان متوقف كردن ایران است» سمیناری را برای بررسی راههای مقابله با برنامه های اتمی ایران برگزار كرد كه «هاله اسفندیاری» مدیر اجرایی آن بود. این اجلاس با طرح استراتژی امنیتی «ایران، نقطه تفاهم آمریكا و اسرائیل» كوشید تا راهبردهای دوگانه اسرائیل و ایالات متحده را برای فشار بر ایران، به هم نزدیك نماید. جرج بوش. ایهود اولمرت (نخست وزیر كنونی اسرائیل)، هیلاری كلینتون، جان بولتون، كاندو لیزارایس و... از جمله مدعوینی بودند كه با دعوت نامه اسرائیلی «هاله اسفندیاری» در این همایش سخنرانی كردند.

این اجلاس كه نقطه عطف فعالیت های صهیونیستی هاله اسفندیاری برای اسرائیلی ها محسوب می شود، كارگاهی سیاسی با نام «انقلاب از درون، امكان موفقیت جمهوری خواهی در ایران» را تشكیل داد كه بعدها در نشریات اسرائیلی مقاله ای با همین عنوان و به نام اسفندیاری منتشر شد.

 

از سوی دیگر «هاله اسفندیاری» همزمان با تحولات دوم خرداد 1376 و ظهور مدعیان اصلاح طلبی در قامت احزاب و گروه های خرد و كوچك به عنوان «مدیر مركز مطالعات خاورمیانه موسسه ویلسون» وابسته به كنگره آمریكا محسوب می شود. شایان ذكر استموسسه بین المللی ویلسون (Woodrow Wilson) در سال 1968 با بودجه مصوب كنگره ایالات متحده آمریكا برای پیگیری اهداف جهانی ویلسون، رئیس جمهور سابق این كشور، تاسیس شد. پروژه های سیاسی این موسسه كه در طول دهه گذشته توسط هاله اسفندیاری و به پیشنهاد كمیته اسرائیلی آیپك تنظیم می شود بر روی موضوعاتی چون تحلیل مسایل مردم سالاری، توسعه اجتماعی، مطالعه نسل شناسی، مذهب شناسی، درآمدهای سالیانه ایران و ... متمركز است، اما در نهایت اهداف كمیته اسرائیلی آیپك برای «انقلاب از درون» را پی گرفته است.

 

فعالیت های «هاله اسفندیاری» و صورتبندی ای كه از گستره روابط او با داخل كشور و ارتباطاتش با محافل رسانه ای مدعی اصلاح طلبی متبادر می شود، حكایت از آن دارد كه وی یكی از عناصر اصلی اسرائیل و سرویس جاسوسی موساد در پیشبرد استراتژی «انقلاب مخملی» در ایران بوده و در عین حال كه ماموریت هایی مخفی را اجرا می كرده، از عناصری است كه در طیف «جاسوسان رسانه ای- دانشگاهی، سرویس های اطلاعاتی طبقه بندی می شود.

از ماموریت های مخفی «هاله اسفندیاری» ایجاد یك شبكه ارتباطی فیزیكال (كنفرانس های منطقه ای در آمریكا و دبی با حضور پژوهشگران و روزنامه نگاران مدعی اصلاح طلبی) و یك شبكه مخفی ورچوآل (تحت اینترنت) است.

«هاله اسفندیاری» در ماموریت های اطلاعاتی آشكار خود كه تحت پوشش و عنوان «مدیر مركز مطالعات خاورمیانه موسسه بین المللی ویلسون» به انجام می رساند به برگزاری سلسله سمینارهایی تحت نام «آینده جنبش اصلاح طلبی در ایران» اقدام كرده بود تا به سنجش ظرفیت اصلاح طلبان برای تغییر نظام اسلامی بپردازد. همزمان با انتشار خبر بازداشت جاسوس موساد در ایران- دو روزنامه وابسته به لابی صهیونیست ها در آمریكا (كمیته آیپك) در گمانه زنی هایی شتابزده كوشیده اند تا چهره ای میانه رو از «هاله اسفندیاری» در محافل دانشگاهی  آمریكا تصویر كنند.

روزنامه «نیویورك تایمز» روز چهارشنبه (19/2/1386) با طرح دو احتمال پیرامون بازداشت اسفندیاری، از وی با عنوان «محققی كه با جمهوری اسلامی ضدیت ندارد» یاد كرد.

در گمانه زنی رسانه های صهیونیستی - آمریكایی شاخص های حرفه ای این مهره موساد به نحو ناخواسته افشا شده و در عین حال تلاش گشته تا وی را «پژوهشگر» معرفی كنند!