تبیان، دستیار زندگی

اشاعه‌ی بی‌اخلاقی در محیط‌های کاری

دلبری‌های اداری!

دلبری‌های اداری یکی از معضلاتی است که طی چند سال اخیر در برخی ساز‌مان‌ها و ادارات مشاهده می‌شود البته این موضوع تنها محدود به خانم‌ها نبوده و بسیاری از آقایان نیز در آن پیش‌رو هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زنان مطلقه
امروزه زنان پا به پای مردان در عرصه های کار و فعالیت شرکت دارند. با افزایش مشکلات اقتصادی  و تحولات اجتماعی، حضور زنان در جامعه پُر رنگ‌تر و به امری اجتناب ناپذیر مبدل گردیده است. از آنجایی که ما در کشوری اسلامی زندگی می کنیم، پای‌بند به اصول دینی و نیز حفظ حریم‌های مشخص شده برای زن و مرد به ویژه در قالب حجاب، الزامی است و این موضوع با گسترش حضور بیش از پیش بانوان در مراکز کاری، اهمیت دو چندانی به خود گرفته است.

متاسفانه بیش از یک دهه است که با هنجارشکنی‌ها و اعمال ضدارزشی در این راستا مواجه هستیم. تغییرات عمیق در سبک حجاب که تدریجا به سمت و سوی بی‌حجابی می‌رود، بسیار نگران کننده شده و از طرفی هم، عوض شدن سبک رفتاری در محیط‌های کاری، بین زن و مرد بسیار بحث برانگیز بوده است.


شاید بهتر باشد این گونه بیان کنیم که آقایان و خانم‌های شاغل که از حجاب مناسبی هم برخوردار نیستند، در بسیاری از موارد با احساس راحتی خارج از عرف و دین با یکدیگر رفتار می‌کنند و گاه مشاهده شده است که آقا یا خانمی جزئیات زندگی مشترک خود را نیز به دیگری عنوان کرده و حتی از وی به عنوان جایگزین همسر خود یاد کرده است! شاید این سوال برای شما مطرح شود که مگر آقایان هم در محیط کاری باید حجاب داشته باشند؟! بله همانطوری که اسلام نیز تاکید فراوان دارد، آقایان باید با حفظ نگاه خود به نامحرم که حجاب آن‌ها محسوب می‌شود، از انحرافات احتمالی جلوگیری کنند. البته نه آن معنا که پوشش ظاهری آنها قید و بندی ندارد، بلکه دوری از لباس‌های تنگ که خود یکی از عوامل محرک است، ضروری است.

زنان مطلقه

طی سال‌های اخیر، آمار رو به افزایش "طلاق" نگرانی‌های فراوانی را در سطح جامعه ایجاد کرده است. وقتی که مرد و زنی دیگر قادر به ادامه‌ی زندگی با هم نیستند و تنها راه را، جدایی می‌دانند، فاجعه‌ای با ابعاد گسترده رُخ می‌دهد. فاجعه‌ای که آسیب‌ها و اثرات منفی آن در سال‌های آینده نمایان می‌شود.

انواع خیانت‌ها، چند همسری‌ها، بی‌اخلاقی‌ها و و حتی تجاوزها، احصل رواج بی‌بند و باری میان زن و مرد در محیط‌های کاری است که گاهی هم باعث از هم گسیختگی یک یا چند خانواده می‌شود.



متاسفانه بسیاری از زنان مطلقه که ملزم به تامین هزینه‌های زندگی (سرپرست خانوار) هستند، در محیط‌های کاری، بیش از دیگر بانوان احتمال رفتار صمیمانه و خارج از چارچوب با همکار آقا دارند. زیرا این دسته از بانوان شاغل، به علت کمبودهای عاطفی ایجاد شده پس از طلاق، گرایش بیشتری به جنس مخالف داشته و محیط کار، زمینه‌ساز این جریان برای آنان است.


پیشنهادات بی‌شرمانه

یقینا بی‌انصافی است که تمام گناهان را به گردن خانم‌ها بیاندازیم و به واقع هم چنین قصدی را نداریم زیرا بسیاری از بانوان طی مراجعه به مراکز آسیب شناسی اجتماعی و مشاوره‌ها، خواستار راه‌کاری مناسب برای رفتار با همکاران مرد خود هستند. این دسته از خانم‌ها که اکثر آنها از سوی همکار آقا و یا حتی رئیس‌شان پیشنهادات خاص و بی‌شرمانه شده، به علت نیاز مالی قادر به تَرک کار نبوده و به دنبال چاره‌ای مناسب هستند.

خانم 34 ساله‌ای که 2 سال از ثبت طلاق و جدایی از همسرش می‌گذرد، می‌گوید: "شاید من انتخاب اشتباهی کرده‌ام و یا شاید هم تغییر رفتار همسر باعث جدایی ما شد. اما هر چه که بود گذشت؛ چرا باید زندگی من این‌گونه نابود شود؟ چرا باید نگاه‌ها تا این اندازه عوض شود که دیگران به خود اجازه دهند پیشنهادهای خاص و شرم‌آور به من دهند." این چرا و ده‌ها چرای دیگر، گریبان‌گیر بسیاری از خانم‌های مطلقه است که پاسخ و راه‌حل مناسبی برای رفع آن وجود ندارد.


طرح "سالم سازی محیط کار"

معضلات و آسیب‌های رفتارهای هنجارشکنانه در محیط‌های کاری تا جایی پیشروی کرد که برخی مسئولین از آن تحت عنوان بحران اجتماعی یاد کردند و با نشست‌های پی‌‌ در پی و نیز جلسات و بررسی‌های مداوم به این نتیجه رسیدند که برای حفظ کرامت بانوان شاغل اجرای طرح "سالم سازی محیط کار"، الزامی است.

این طرح در سال 93 و با هدف مرزبندی میان زن و مرد در محیط کاری، جلوگیری از بی‌اخلاقی‌های اداری و حفظ ارزش و کرامت زن تصویب شد. البته این موضوع با واکنش‌های منفی بسیاری در داخل و خارج از کشور مواجه شد و حتی از طرح مذکور تحت عناوین خاصی همچون "دیوار کِشی جنسیتی"، "طرح توهین به زنان" و ... نام می‌بردند که متاسفانه با گذشت بیش از 3 سال، هنوز هم به مرحله‌ی اجرا نرسیده است.


خوش‌اندامی، شرط استخدام

ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود زیرا امروزه، یکی از شروط استخدام در برخی شرکت‌های خصوصی زیبایی ظاهری و خوش‌اندامی است! البته نباید از روابط عمومی بالا نیز غافل شد اما به معنای مشتری مداری بلکه به معنای جذب مشتری با ترفندهای زنانه از جمله صدای پُر عشوه، آرایش خاص و... . دلبری از رئیس و شوخی‌های خاص برای در کردن خستگی وی نیز یکی از امور جاری محسوب می‌شود که هر چه در آن تبحر بیشتری داشته باشید، زودتر پله‌های ترقی را طی می‌کنید و ارتقای شغلی می‌گیرید.

شاید این سوال برای شما مطرح شود که مگر آقایان هم در محیط کاری باید حجاب داشته باشند؟! بله همانطوری که اسلام نیز تاکید فراوان دارد، آقایان باید با حفظ نگاه خود به نامحرم که حجاب آن‌ها محسوب می‌شود.



انواع خیانت‌ها، چند همسری‌ها، بی‌اخلاقی‌ها و و حتی تجاوزها، حاصل رواج بی‌بند و باری میان زن و مرد در محیط‌های کاری است که گاهی هم باعث از هم گسیختگی یک یا چند خانواده می‌شود.


کلام آخر

باتوجه به آنچه که گفته شد، انتظار می‌رود که با افزایش نظارت بر اخلاق و رفتار اداری، در حد امکان از بروز آسیب‌های اجتماعی این‌چنینی که بی‌شک اثرات آن در متزلزل سازی بنیان‌های خانواده بسیار مشهود خواهد بود، جلوگیری شود تا علاوه بر حفظ حرمت بانوان، خطرات این‌چنینی خانواده‌ها را تهدید نکرده و مسیر طلاق را سهل‌الوصول نکند.