تبیان، دستیار زندگی

پرورش آرتمیا، دستاورد برتر دوره اول شهید طهماسبی در بخش سمینار

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر این است که نظر به اهمیت پرورش بهینه آرتمیا در صنعت آبزی پروری ، این جانور کوچک را پرورش داده و پارامتر های محیطی نظیر شوری ، دما، نور و نوع تغذیه و ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 126  گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های برتر، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع: بررسی نقش پارامترهای محیطی در پرورش آرتمیا در صنعت آبزی پروری
نام مدرسه: شهید طهماسبی
نام استاد: خانم عاطفه امینی پور
دانش آموزان: بهار صارمی، نگار صارمی، نگار رضایی، مبینا باقری، روژینا فرح
پرورش آرتمیا، دستاورد برتر دوره اول شهید طهماسبی در بخش سمینار
چکیده:
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر این است که نظر به اهمیت پرورش بهینه آرتمیا در صنعت آبزی پروری ، این جانور کوچک را پرورش داده و پارامتر های محیطی نظیر شوری، دما، نور و نوع تغذیه و ... را در محیط پرورش آن بررسی نموده و در نتیجه مناسب ترین و بهینه ترین شرایط لازم برای پرورش آرتمیا را در محیط های آبی بسته نظیر آکواریوم بررسی کنند.
 
مقدمه:
آرتمیا یک جانور و یكی از انواع مهم و نسبتاً گسترده سخت پوستان است كه از آب های لب شور تا آب های شور كه میزان املاح آن ها ممكن است تا چند برابر آب دریا باشد زندگی می كند.

اسم علمی این سخت پوست به زبان لاتین با توجه به شكل ظاهری آن آرتمیا (به معنی گوشواره آبی) می باشد. ارزش غذایی آرتمیا به خصوص گونه آرتمیا ارومیانا در حد مطلوب است و دارای بیش از ۵۲ درصد پروتئین و ۴ درصد چربی است و تركیب و میزان اسید های آمینه و اسید های چرب آن در حدی است كه نیاز های آبزیان آب های شیرین را به طور كامل برآورده می سازد. و از آن می توان مستقیماً یا پس از منجمد كردن و یا خشك كردن به عنوان یك خوراك پروتئینی مغذی برای پرورش انواع ماهیان، میگوها و خرچنگ های آب شیرین استفاده نمود و یا می توان پس از غنی سازی برای پرورش ماهیان و میگو های آب شور به كار برد.

تخم های مقاوم آرتمیا را می توان پس از صید خالص سازی، خشك و بسته بندی كرد و جهت مصارف آتی و یا فروش آماده نمود. تخم آرتمیا را در هر زمان كه لازم باشد در طی ۲۴ ساعت می توان به لارو تبدیل نمود و به عنوان غذایی زنده در اختیار لارو ماهی و میگو قرار داد.

امروزه صنعت آبزی پروری خصوصاً پرورش میگو به صورت اجتناب ناپذیری با آرتمیا پیوند خورده است و آرتمیا علاوه بر اینكه یك منبع غذایی با ارزش است، دارای خصوصیات و ویژگی های فراوانی است كه هم برای پرورش دهنده و هم برای آبزیان بی نهایت مهم است. از نظر بیولوژیك آرتمیا عاری از بیماری است، برای آبزیان قابل قبول است، به راحتی توسط آبزیان دیده می شود و به سهولت شكار می شود، غذایی لذیذ و مطبوع است، قابل هضم بوده و مغذی است. از نظر مزایای آن برای پرورش دهنده نیز می توان گفت، به سهولت قابل دسترسی است و قابلیت نگهداری برای مدت طولانی را دارا است.

روش تکثیر آن بسیار آسان بوده و به راحتی سیست ها ضد عفونی می شوند و مهم تر از این ها از آرتمیا می توان به عنوان حامل انواع مواد غذایی، ویتامین ها، آنتی بیوتیك ها و واكسن ها برای تغذیه آبزیان استفاده نمود. آرتمیا را می توان به عنوان یك منبع پروتئینی برای انسان نیز به كار برد. زیرا كه نسبت اسید های آمینه اصلی در آرتمیا به کل اسید های آمینه بالاتر از مقادیری است كه پزشكان علوم تغذیه برای انسان توصیه كرده اند.

با توجه به نرخ افزایش سالانه جمعیت جهان و ضرورت تأمین پروتئین خوراكی برای آن ها، كشت و تولید آرتمیا از غذاهای زنده دیگر بسیار راحت تر است و با صرف هزینه و نیروی كار كم تری می تواند انجام گیرد.

پرورش آرتمیا، دستاورد برتر دوره اول شهید طهماسبی در بخش سمینار
هدف
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر این است که نظر به اهمیت پرورش بهینه آرتمیا در صنعت آبزی پروری، این جانور کوچک را پرورش داده و پارامتر های محیطی نظیر شوری، دما، نور و نوع تغذیه و ... را در محیط پرورش آن بررسی نموده و در نتیجه مناسب ترین و بهینه ترین شرایط لازم برای پرورش آرتمیا را در محیط های آبی بسته نظیر آکواریوم بررسی کنند تا تولید و تکثیر آرتمیا را با بیشترین بازده به دست آورند.

مهارت های کسب شده
1.       مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)
2.       آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
3.       آشنایی با پروپوزال نویسی
4.       آَشنایی با مقاله نویسی
5.       آشنایی با تهیه پاورپوینت
6.       آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات
7.       آشنایی نحوه فیش برداری
8.       مهارت ساخت پوستر علمی
9.       مهارت انجام کارگروهی
 
برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان-  تنظیم: نسرین صادقی