تبیان، دستیار زندگی

پاداش باغبانی

این که باغبان بتواند شرایطی را فراهم کند تا انرژی آزاد شده و استعداد یک بذر، شکوفه شود نشاط درونی برای باغبان به ارمغان می آورد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پاداش باغبانی
پاداش باغبان مادی نیست. یعنی با شاخص های کمی نمی توان آن را ارزش گزاری کرد.

این که باغبان بتواند شرایطی را فراهم کند تا انرژی آزاد شده و استعداد یک بذر، شکوفه شود قبل از هر چیز یک نشاط و خوشحالی و شادابی درونی برای باغبان به ارمغان می آورد.

و هر چه این بروز استعداد بیش تر باشد، شادمانی و شعف درونی ، مضاعف می گردد.

این شادمانی به حدی بزرگ و عمیق و هیجان انگیز است که در تمدن های گذشته، به شکرانه برداشت محصول خوب، که نتیجه عنایت پروردگار و زحمات باغبان بوده، جشن های بزرگ برگزار می شده است.

بی تردید هنگامی که آدمی از نتیجه ی عملکرد خود خرسند و خوش حال و شادمان است، موفقیت ها و برداشت های مادی نیز، قوی تر و منسجم تر خواهد بود.

موفقیت ها و شکست های کوچک و بزرگ فرزندان همواره باعث خوشحالی و ناراحتی والدین است.

این خوشحالی یا ناراحتی، نتیجه طبیعی  عملکرد تربیت فرزند است.

موفقیت کودک در انجام یک بازی ساده در چند سالگی، مهارت های ارتباطی مثل بازی با هم سالان، تشویق های معلم مدرسه، موفقیت های ورزشی، تقدیر نامه ها، دانشگاه ، فارغ التحصیلی، ازدواج و ... همگی برای والدین خوشحالی وصف ناپذیری دارد.

این خوشحالی همان پاداش انجام مسئولیت های فرایند تربیتی کودک است.

آینده نگری

پاداش باغبانی
باغبان با توجه به تجربیات و مهارت هایش، و بر اساس شواهد و تحلیل ها، نسبت به آینده گمانه زنی می کند.

باغبان، تحلیلی از آینده نگری بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت دارد. مثلا تغییرات جوی و آب و هوا در پیش بینی کوتاه مدت باغبان قرار دارد.

چنان چه باغبان تحلیلی از آینده نداشته باشد، برای مواجهه با تغییرات، آمادگی لازم را نداشته و مجبور به تصمیم گیری  فوری و آنی می شود.

احتمال این که این مدل تصمیم گیری متناسب با برنامه های راهبردی باغبان نباشد، زیاد است. همین امر باعث می شود احتمال اختلال و نقصان در بروز استعدادهای گیاه، افزایش یابد.


والدین بهتر است کودک خود را برای آینده تربیت کنند، نه برای امروز! متاسفانه گاهی والدین  کودک را در گذشته ی خود تربیت می کنند.

نیاز است که والدین به مهارت آینده پژوهی اشراف داشته باشند. البته نه به صورت عملی و خیلی گسترده. در حد این که بتوانند در فرایند  تربیتی کودک، تصمیم های مقتضی را اتخاذ کنند.

والدین می توانند با شناخت مولفه های متغیر در گذشته و تشخیص روند تغییر، اتفاقات پیش رو را، تا حد ممکن تشخیص داده و بر اساس آن فرایند تربیت کودک را برنامه ریزی نمایند.

به عنوان مثال والدین بهتر است از تغییرات الگوهای آموزشی یا ابزار های رسانه ای یا مهم تر از همه تغییرات  سبک زندگی در آینده، تحلیل واقعی داشته باشند.

koodak@tebyan.com
کانال کودک و نوجوان تبیان
نویسنده: محمد سجاد نوروزیان (کتاب گل پروری)
http://golparvari.com

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.