تبیان، دستیار زندگی

فرافکنی

چنان چه فرایند تربیت کودک دچار اختلال و اشکال شده باشد، مستقیما مسئولیت آن با رفتار والدین است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فرافکنی
باغبان تمام و کمال، مسئول کاری است که انجام می دهد. به دلیل شرایط پیرامونی  ممکن است با وجود همه تلاش هایی که کرده است، تعالی و بروز استعدادهای گیاه یه صورت ایده آل، میسر نخواهد شد.

در این وضعیت باغبان چنان چه به مسئولیت خود به درستی عمل کرده باشد، آرامش داشته و احساس کم کاری نمی کند و اگر نقصان و اختلال در رشد و تعالی گیاه، به دلیل اشتباهات برنامه ریزی یا اجرایی باغبان بوده باشد، فرافکنی و مقصر جلوه دادن دیگران و شرایط پیرامونی راه به جایی ندارد.

پس اگر باغبان به مسئولیت خود درست عمل کرده و گیاه دچار  نقصان در بروز استعدادهایش شده است، باغبان آرامش دارد.

و اگر باغبان خودش می داند  که با کم کاری و اشتباه باعث این نقصان شده است. بهتر است در فرصت باقی مانده  نسبت  به جبران  اشتباهات اقدام نماید.

در هیچ حالتی فرافکنی، رویکرد  صحیحی نیست!

چنان چه فرایند تربیت کودک دچار اختلال و اشکال شده باشد، مستقیما مسئولیت آن با رفتار  والدین است. 

یکی از والدین  ممکن است نزد مشاور یا خانواده همسر، وقتی در مورد اشکالات رفتاری یا تربیتی کودک مورد سوال واقع می شود، آن را به سایر مولفه های موثر در تربیت ارجاع دهد.

ولی واقعیت این است که مسئولیت تمام و کمال آن با خود اوست. و بهتر است حداقل با خودش صداقت داشته تا بتواند با اصلاح رفتارها  وجایگزینی الگوهای تربیتی، رفتار کودک را اصلاح کند.

والدینی که مسئولیت  خود را مرتبا به گردن دیگران می اندازند، با تکرار این موضوع در ذهن خود، دچار سوءتفاهم می شوند و تصور می کنند مسئولیت خودشان را به نحو احسن انجام داده و نیازی به باز بینی و اصلاح رفتار های خود نمی بینند.

به اشتباهات خود ادامه می دهند. کودک نیز در همان مسیر اشتباه قبلی هدایت می شود.

آفت زدگی

فرافکنی
هر گیاهی ، هر گلی به صورت طبیعی، آفاتی دارد. بعضی از آفات قابل شناسایی بوده و برخی دیگر با توجه به شرایط متغیر محیط و گیاه ممکن است به راحتی قابل پیش بینی نبوده و باغبان به هر دلیل نتوانسته در زمان مناسب با تصمیم درست، آفت زدایی کرده باشد.

اگر شاخه ای از گیاه دچار نقصان جدی و اختلال اساسی در روند رشد باشد، باغبان نا امید نشده و دچار سردرگمی و استرس نیز نخواهد شد. آفت زدگی حتما یک اتفاق دفعه ای و آنی نیست. نتیجه ی یک فرایند طولانی است.

مهم شیوه مواجهه ی باغبان با موضوع است. گیاهی که شاخه ای از آن آفت زده، باید از ریشه خشکانده شود؟ مسلما خیر.

باغبان همه تلاش خود را می کند تا اسیب را کنترل کرده و مهار نماید. البته نباید برای دفع یک آسیب، آسیب دیگری به گیاه زده شود. مثلا باغبان برای دفع آفت یک شاخه، از سم نامناسب که ممکن است ریشه را بخشکاند، استفاده نمی کند.

در فرایند تربیت کودک گاهی والدین با مواردی مواجه می شوند که ناشی از تاثیر پذیری کودک از محیط پیرامون است. مثلا: بچه های اقوام، فیلم های تلویزیونی، شنیدن مکالمه والدین با تلفن و ..... ممکن است کودک را نسبت به استفاده از واژه هایی ترغیب و تشویق نماید.

در حالی که استفاده از این واژگان در نظام تربیتی است. والدین برای حذف این آفت نیازمند انتخاب راه کار مناسب با شرایط کودک هستند. به صورتی که هم آفت را برطرف کرده و هم در مسیر رشد کودک آفات جدیدی ایجاد نکنند.

گاهی والدین برای حذف یک آفت، اقداماتی را انجام می دهند که باعث بروز آفات دیگری در رفتار کودک می شود.
koodak@tebyan.com
کانال کودک و نوجوان تبیان
نویسنده: محمد سجاد نوروزیان (کتاب گل پروری)
http://golparvari.com
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.