تبیان، دستیار زندگی

خواص سنجد در طب سنتی

"سین" ی برای درمان بیماری‌ها!

سنجد برای ترمیم شکستگی، ترک استخوان و پوکی استخوان بی‌نظیر است؛ پودر هسته سنجد، غضروف‌ساز بوده و برای ترمیم مفاصل و کمردرد می‌توان آن را با شیر میل کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سنجد
در بسیاری از متون ادبی از سنجد به عنوان نماد فرهیختگی و فرزانگی یاد شده است زیرا به باور درمانگران طب سنتی و شیوه‌های طبیعی درمانی سنجد بیشترین تأثیرگذاری را بر سلول‌های مغزی دارد و موجب تقویت آن‌ها می‌شود. به همین دلیل ما ایرانی‌ها از سنجد به‌عنوان یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین سین‌های هفت‌سین استفاده می‌کنیم و بر این باوریم که قرار دادن آن کنار دیگر سین‌های هفت‌سین موجب تقویت حافظه، تقویت مغز و افزایش یادگیری اعضای خانواده می‌شود.
سنجد به صورت تازه و خشک قابل مصرف است. بهترین نوع آن، نوع بزرگ با پوسته نازک است که طعم شیرینی داشته باشد. هرچه سنجد سبزتر و کال‌تر باشد، خاصیت سردی و قابضیت آن بیشتر است و برای درمان برخی اسهال‌های شدید یا مزمن می‌توان از آن استفاده کرد و در خونریزی‌های گوارشی نظیر کولیت اولسروز و بیماری‌های التهابی روده که خیلی شایع است یکی از بهترین درمان‌ها مصرف سنجد است.

سنجد در احادیث

امام صادق علیه‌السلام: الْغُبَیراءُ لَحْمُهُ ینْبِتُ اللَّحْمَ وَعَظمُهُ ینْبِتُ الْعَظْمَ وَ جِلْدُهُ ینْبِتُ الْجِلْدَ وَمَعَ ذلِک فَإِنَّهُ یسَخِّنُ الْکلْیتَینِ وَ یدْبَغُ الْـمَعِدَةَ وَ هُوَ اَمانٌ مِنَ الْبَواسیرِ وَ التَّقْتیرِ وَیقَوِّی السّاقَینِ وَ یقْمَعُ عِرْقَ الْجُذامِ؛ گوشت سنجد، گوشت را، هسته‌اش استخوان را و پوستش پوست را تقویت، و کلیه‌ها را گرم و معده را پاک می‌کند، از بواسیر و تسلسل ادرار جلوگیری کرده، ساق پا را تقویت و رگ جذام را به کلی از بین می‌برد.(کافی، ج 6، ص 361، ح1)

سنجد برای سلامت استخوان‌ها و مفاصل

امروزه شیوع و گسترش پوکی استخوان و بیماری‌هایی مانند آرتروز به‌ویژه در زنان تبدیل به کابوسی وحشتناک در بسیاری از کشورها شده است و پوکی استخوان، چهارمین عامل مرگ و میر در جهان است و از هر 4 نفر بالای 25 سال، یک نفر مبتلا به آن هستند! در طب سنتی ایرانی ـ اسلامی راهکارهای مختلف ساده‌ای برای پیشگیری یا درمان این بیماری‌ها وجود دارد که در ادامه، یکی از خوراکی‌های شگفت‌انگیز و در دسترس همه که تأثیرات معجزه‌آسایی را دارد، معرفی می‌کنیم.
در مکتب طبی ابن‌سینا، آسیاب شده سنجد با هسته آن درمان ساده، عالی و بی‌خطر برای آرتروز، روماتیسم و پوکی استخوان است.
* پودر هسته سنجد در درمان التهاب‌های حاد و مزمن کاربرد دارد و آرتروز را درمان می‌کند.

سنجد به دلیل داشتن طبع سرد، برای کسانی که در ایام نوروز در اثر خوردن مغزهای آجیلی و شیرینی دچار حرارت و گرمی بدن می‌شوند نیز مفید است. این ماده خوراکی می‌تواند با دفع صفرا از عصبانیت و استرس فرد بکاهد و همچنین به دلیل داشتن مکانیسم مهار صفرا، مانع بروز تهوع و استفراغ می‌شود

* علاوه بر این پودر هسته آن، غضروف‌ساز بوده و برای ترمیم مفاصل و کمردرد می‌توان آن را با شیر میل کرد.
* افرادی که دچار زانودرد و پوکی استخوان هستند، می‌توانند روزانه ۲۰ تا ۳۰ گرم پودر سنجد که بهترین شکل آن افزودن پودر سنجد به دوغ، سوپ و ماست یا یک لیوان آب است را مصرف کنند.
* به گفته درمانگران طب سنتی استفاده از ترکیب برابر پودر سنجد با سویای بوداده و مخلوط کردن یک قاشق از آن با یک لیوان شیر و یک قاشق عسل بهترین دارو برای درمان نرمی و پوکی استخوان است.
* جوشاندن برگ درخت سنجد درون روغن زیتون و ماساژ آن بر استخوان‌ها و مفاصل موجب کاهش دردهای ناشی از ورم و التهاب مفاصل می‌شود.
* گنجاندن سنجد در برنامه غذایی کودکان به گونه‌ای که کودک روزانه 15 تا 20 دانه سنجد را به خوبی بجود موجب تقویت اسکلت‌بندی و مفاصل او می‌شود.
 

سنجد برای تقویت مو و پوست

در صورتی که برگ‌های سنجد را در روغن زیتون بجوشانید تا برگ‌ها نرم و له شوند و از این روغن برای ماساژ سر استفاده کنید، موجب تقویت موها و افزایش رشد تارهای مو می‌شوید. این ترکیب خارش پوست را نیز درمان می‌کند.


سنجد برای سلامت خانم‌ها

* سنجد به دلیل داشتن خاصیت قابض و جمع کنندگی، برای التیام بواسیر مفید است و منجر به جمع شدن عروق بواسیر شده، درد و خونریزی و التهاب این نواحی را کاهش می‌دهد. مصرف آن نیز به خانم‌هایی توصیه می‌شود که به علت شل شدن بافت و دریچه خروجی مثانه، دچار افتادگی مثانه و بی‌اختیاری ادرار به‌ویژه در حین سرفه و عطسه هستند.
* خانم‌هایی که دچار خونریزی بیش از حد در ایام عادت ماهانه می‌شوند پس از سپری شدن حدود سه تا پنج روز از دوران قاعدگی، می‌توانند شروع به مصرف سنجد کنند تا خونریزی و لکه بینی شدید یا طولانی آن‌ها از بین برود.

سنجد برای این روزها

سنجد به دلیل داشتن طبع سرد، برای کسانی که در ایام نوروز در اثر خوردن مغزهای آجیلی و شیرینی دچار حرارت و گرمی بدن می‌شوند نیز مفید است. این ماده خوراکی می‌تواند با دفع صفرا از عصبانیت و استرس فرد بکاهد و همچنین به دلیل داشتن مکانیسم مهار صفرا، مانع بروز تهوع و استفراغ می‌شود.

سنجد و سلامت دستگاه گوارش

* مصرف سنجد 10 دانه در روز موجب پاکسازی دستگاه گوارش به‌ویژه معده و روده‌ها می‌شود.
* مصرف دمنوش یا جوشانده برگ سنجد تأثیر بسیار زیادی در کاهش اختلالات کبدی و حتی درمان آن‌ها دارد.
* خاصیت ضدالتهابی دارد و التهابات معده و روده را می‌زداید.
* ضد اسهال و قابض است؛ جوشانده برگ سنجد، بهترین دارو برای اسهال کودکان است.
* بادشکن و ضد نخ است.
* بهتر است افرادی که معده‌های ضعیف و نفاخ ندارند، گاهی سنجد را با پوست میل کنند، چون باعث پاکسازی و لایروبی پرزهای دستگاه گوارش می‌شود و عملکرد هضم و جذب را بهبود می‌بخشد.

دیگر خواص سنجد

* سرشار از فیبر و منبع غنی از کلسیم است؛ برای همین خوردن آن به پیران و مادران شیرده توصیه می‌شود زیرا هم جلوی پوکی استخوان را می‌گیرد و هم دستگاه گوارش را تقویت می‌کند و هم سردردهای میگرنی را درمان می‌کند و هم نسیان و آلزایمر را کاهش می‌دهد و هم موجب تیزهوشی نوزاد شیرخوار می‌شود.
* بهترین دارو برای رفع کمبود ویتامین C، k در بدن است.

افرادی که دچار زانودرد و پوکی استخوان هستند، می‌توانند روزانه ۲۰ تا ۳۰ گرم پودر سنجد که بهترین شکل آن افزودن پودر سنجد به دوغ، سوپ و ماست یا یک لیوان آب است را مصرف کنند

* دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی است.
* ضد تب و درد است.
* مقوی قلب است.
* سردردهای سرد، سوداوی و بلغمی را تسکین می‌دهد.
* از گل آن برای التیام زخم استفاده می‌شود.
* کم کالری و مقوی معده است.
* سنجد، کلیه‌ها را گرم و بواسیر را درمان می‌کند.
* ادرار اگر قطره‌قطره بیاید، با پودر سنجد روان می‌شود.
* بازوان و ساق‌ها را نیرومند می‌کند.
* سنجد، عفونت ریه را خشک و آب‌آوری شش‌ها را درمان می‌کند؛ کمبود ویتامین C بدن را رفع می‌کند.
* سنجد خاصیت آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی دارد و با ویتامین K به نبرد سموم معده و روده می‌رود.

پودر سنجد را چگونه تهیه و مصرف کنیم

اگر می‌توانید، خودتان تعدادی سنجد تازه را با پوست و گوشت و هسته آسیاب کنید اما اگر آسیا ندارید یا نگران هستید، هسته سنجد، آسیای شما را خراب کند، می‌توانید پودر سنجد آماده تهیه کنید.
یک قاشق غذاخوری پودر را در یک لیوان شیر، بریزید و با یک قاشق غذاخوری عسل آن را شیرین کنید و روزانه یک وعده از آن را با غذا یا میان‌وعده میل کنید.
با 14 روز خوردن این معجون ساده، معجزه آن را مشاهده کنید؛ 70 یا 72 روز مصرف آن، مکمل درمانی بسیار مناسبی برای مبارزه با پوکی استخوان و آلزایمر است.


اصول نگهداری

اصولاً ماندگاری گیاهانی که به صورت طبیعی و خشک هستند، بیشتر است و گاها می‌توان تا ۳ سال از آن‌ها نگهداری کرد در حالی که هرچه فرایند بیشتری روی گیاهان صورت بگیرد و منجر به پودر شدن یا عصاره‌گیری آن‌ها شود، مدت زمان ماندگاری‌شان کاهش خواهد یافت.

منابع:
سلامت آنلاین - دکتر سید مهدی میرغضنفری، متخصص طب سنتی
باشگاه خبرنگاران، دکتر محمدمهدی شیرمحمدی، پژوهشگر طب سنتی
بهداشت نیوز- دکتر محمدحسین صالحی سورمقی؛ متخصص فارماکوگنوزی
الو دکتر
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.