تبیان، دستیار زندگی

گیشـــــه در قـــرق قربانی‌ها

بزنم به تخته بعضی از بازیگران بسیار پرکارند و البته پرطرفدارند و مدام از این فیلم به آن فیلم می‌روند و تقریبا در هر نوبت اکران، فیلمی با بازی آنها بر پرده سینماهاست. گل سرسبد این بازیگران، مهران رجبی است که اصلا به این حضور پررنگ در سینما و تلویزیون شهرت دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بازیگران

رجبی همین حالا و در سینماهای مختلف کشور، سه فیلم بر پرده سینماها دارد؛ «ما خیلی باحالیم»، «ثبت با سند برابر است» و «انزوا» که البته این دو مورد آخری، تقریبا به پایان اکران خود رسیده است. این مورد البته فقط به مهران رجبی مربوط نمی‌شود و در هر نوبت اکران معمولا می‌توان بازیگرانی را پیدا کرد که دست‌کم در یکی دو فیلم حضور دارند؛ حضوری که اتفاقا تکراری هم به نظر می‌رسد و نه دستاورد جدیدی برای مخاطب دارد و نه خود آن بازیگر.
مشاهده بازیگران تکراری در فیلم‌های اکران، ضمن این‌که بار دیگر به محدود بودن تعداد بازیگر در سینمای ایران و تنوع نداشتن در این ترکیب مربوط می‌شود ـ که دلایل متعددی دارد ـ معلول علت دیگری نیز است که به نظر بیشتر ناخواسته می‌آید. بحث این ‌است در بیشتر مواقع در قراردادهایی که توسط صاحبان آثار در شورای صنفی نمایش برای اکران فیلم‌ها ثبت می‌شود اصلا به این موضوع توجه نمی‌شود و کمتر پیش می‌آید در کنار توجه به تنوع ژانر و مضمون و ساختار فیلم‌ها، حضور تکراری بازیگران را درنظر بگیرند و مثلا به این نکته توجه داشته که نبایددو فیلم همزمان از یک بازیگر بویژه محبوب و چهره و نقش اول را روانه پرده سینماها کنند.

به نظر می‌آید در سطح اول سینمای جهان این مورد تا حد زیادی توسط صاحبان فیلم‌ها رعایت می‌شود و تاریخ پخش و زمان اکران فیلم‌هایی که ستاره‌های مشترکی دارند، همزمان نیست. این مورد البته توسط خود ستاره‌ها هم معمولا رعایت می‌شود تا تماشاگران عطش فراوانی برای دیدن آنها در فیلم‌ها و نقش‌های مختلف داشته باشند، اما در سینمای ایران این یک «موضوع مهم» مغفول مانده است. در صورتی‌که باید با برنامه‌ریزی و هماهنگی بهتر بویژه در شورای صنفی نمایش و تعامل صاحبان فیلم‌ها، دست کم کمتر شاهد این اتفاق باشیم. حضور پررنگ و پرتعداد برخی بازیگران در حالی در سینمای ایران اتفاق می‌افتد که برخی بازیگران خوب دیگر مدت‌هاست به دلایل مختلف در فیلم‌ها دیده نشده اند یا حضوری بسیار ناچیز و حداقلی دارند.

مهران‌رجبی‌های اکران!

بنا به همین دلایلی که ذکر آن رفت در نوبت فعلی اکران و در سینماهای مختلف کشور و سئانس‌های آنها، این بازیگران محبوب و نام آشنا حضور پررنگی دارند و می‌توان گفت اکران را قبضه و به نوعی قرق کرده‌اند. هرچند خود آنها نقشی در اکران همزمان فیلم‌هایشان ندارند و بخوبی می‌دانیم که این فیلم‌ها را با فاصله و در مقاطع زمانی مختلف بازی کرده‌اند، اما به شکلی ناخواسته و سازوکار عجیب و غریب اکران در سینمای ایران، نمایش فیلم‌های آنها تقریبا همزمان شده است، آن هم در فاصله روزهای بعد از جشنواره فیلم فجر تا روزهای پایانی اسفند و قبل از اکران نوروزی که معمولا نوبت‌های نمایشی خواستنی ای از سوی صاحبان آثار نیستند و به نوعی ته دیگ اکران سالانه هستند.

مهران رجبی

سه فیلم: : ما خیلی باحالیم، ثبت با سند برابر است انزوا

نیوشا ضیغمی

دو فیلم: ما خیلی باحالیم، پسرعمو و دخترعمو

پرویز پرستویی

دو فیلم: خانه کاغذی،

قاتل اهلی

مهران غفوریان

دو فیلم: ما خیلی باحالیم،

خالتور

سحر قریشی

سه فیلم: عشقولانس خالتور، ثبت با سند برابر است

مجید صالحی

سه فیلم: ما خیلی باحالیم، پسرعمو و دخترعمو، ثبت با سند برابر است

هدیه تهرانی

دو فیلم: اسرافیل، بدون تاریخ بدون امضا

پژمان بازغی

دو فیلم: اسرافیل، شاخ کرگدن

امیر آقایی

دو فیلم: بدون تاریخ بدون امضا، حریم شخصی

میلاد کی‌مرام

دو فیلم: هاری،‌حریم شخصی

علی صادقی

دو فیلم: عشقولانس، خالتور

کارگردان 2 فیلمه

نکته جالب دیگر در این زمینه، حضور یک کارگردان با دو فیلم در نوبت فعلی اکران است؛ بهمن گودرزی این روزها دو فیلم «ما خیلی باحالیم» و «ثبت با سند برابر است» را بر پرده سینماها دارد. البته باز نیاز به توضیح است که او این دو فیلم را در مقاطع زمانی مختلف ساخته و حالا به شکلی عجیب نمایش آنها تقریبا همزمان شده، هرچند ثبت با سند برابر است در پایان اکران خود به سر می‌برد و ما خیلی باحالیم، بتازگی نمایش خود را در سینماها آغاز کرده است.

مخلص کلام

معمولا در هر نوبت اکران سینمای ایران، بازیگرانی هستند که در دو یا سه فیلم حضور دارند.

محدود بودن تعداد بازیگر و تنوع نداشتن در ترکیب بازیگری فیلم‌ها، باعث حضور تکراری بازیگران در فیلم‌های مختلف و موقع اکران می‌شود.

شورای صنفی نمایش و صاحبان فیلم‌ها، توجهی به حضور تکراری بازیگران و همزمانی آثار آنها در اکران ندارند.

اکران همزمان فیلم‌هایی از بازیگران نقش اول و ستاره‌های محبوب، عطش تماشای بازی آنها را از بین می‌برد. اما حضور پررنگ بازیگران نقش‌های مکمل در فیلم‌های مختلف، ناگزیر است و به نظر می‌آید نباید این اشکال چندان به آنها وارد باشد.

همان‌قدر که بازیگران ما با این اکران‌های همزمان فیلم‌هایشان به اصطلاح راحت خرج می‌شوند، موسسات فیلمسازی و صاحبان آثار در سطح اول سینمای جهان عطش تماشای ستاره‌ها را برای تماشاگران حفظ می‌کنند و کمی بعید است از بازیگران نقش اول، دو فیلم همزمان اکران شود.

بازیگران نقشی در اکران همزمان فیلم‌های خود ندارند و می‌دانیم که آنها این نقش‌ها و فیلم‌ها را در مقاطع زمانی مختلف بازی کرده‌اند، اما به شکلی ناخواسته نمایش آنها در یک مقطع زمانی و یک نوبت اکران همزمان می‌شود.

هرچقدر بعضی بازیگران را به وفور در فیلم‌ها می‌بینیم و در هر نوبت اکران، دو سه فیلم از آنها به نمایش در می‌آید اما از برخی بازیگران خوب مدت‌هاست در سینما خبری نیست.

منبع: جام جم