تبیان، دستیار زندگی

مقایسه

هر گیاه با توجه به این که استعداد منحصر به فردی است، قابل مقایسه با گیاه دیگری نیست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مقایسه
هر گیاه، هر گل، هر درخت، یک استعداد منحصر به فرد است، با ویژگی ها و نقاط ضعف و قوت مخصوص به خودش.

باغبان با توجه به ویژگی های مختلف هر گیاه، بستر مناسب رشد و تعالی آن را فراهم می کند. چرا که شیوه های یکسان برای گیاه های متفاوت الزاما نتیجه ی یکسان ندارد.

هر گیاه با توجه به این که استعداد منحصر به فردی است، قابل مقایسه با گیاه دیگری نیست. ممکن است شیوه ای که توسط باغبان برای  بستر سازی رشد یک گیاه انجام گرفته و خیلی موفقیت آمیز بوده است، برای گیاه دیگر موثر نبوده و یا حتی باز خورد منفی داشته باشد.

با توجه به تفاوت ها، باغبان می داند که آفات گیاهان هم با هم متفاوت است. ممکن است یک گیاهی نسبت به یک آفت، مقاوم باشد و حیات گیاه دیگر  با همان آفت، به خطر بیفتد.

هر گیاه، شرایط منحصر  به فرد را برای بروز استعدادهایش  نیاز داشته و در راه رشد و تعالی با موانعی مواجه خواهد شد که آن ها منحصر به فرد است.

والدین مطلقا فرزند خود را با کودک دیگر مقایسه نمی کنند. ممکن است فلان کودک در فلان ماهگی راه افتاده باشد، این موضوع هیچ شاخصی برای این که کودک شما باهوش تر یا کم هوش تر باشد، نیست!

صرفا دیر و زود شدن بروز یک استعداد است!

مشکلات بچه ها هم با هم متفاوت است. ممکن است یک کودک نسبت به موضوع گرفته شدن از شیر مادر واکنش بیش تری نشان دهد. دختر فلانی، واکنش کم تر.

باز هم این موارد، به تنهایی شاخص های مناسبی برای قضاوت نخواهد بود. 

koodak@tebyan.com
کانال کودک ونوجوان تبیان
   
نویسنده: محمد سجاد نوروزیان (کتاب گل پروری)
http://golparvari.com


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.