تبیان، دستیار زندگی

شکیبایی و صبر

فرایند طولانی و پیوسته باغبانی، نیازمند برنامه ریزی است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
صبر و شکیبایی
از آن جا که باغبانی یک فرایند طولانی و توام با تغییرات پیوسته است، صبر و شکیبایی از آن محسوب می شود. به عبارت دیگر باغبان می داند که با عجله به نتیجه نمی رسد.

باغبان صبور است. یک صبوری امیدوارانه دارد. مممکن است برای یک رویداد خاص در یک گیاه، روزها و هفته ها و ماه ها در انتظار باشد.

باغبان می داند با تقویت و افزایش عوامل رشد، (مثلا با افزایش  مقدار آبیاری)، نمی تواند فرایند استعداد گیاه را سریع تر کند.

این صبوری برای باغبانی که به مهارت  های کافی  باغبانی مسلط است، شیرین خواهد بود. لحظه لحظه ی فرایند باغبانی لذت بخش است.

فرایند تربیت کودک یک مسیر پر فراز و نشیب است که به صبوری و شکیبایی نیاز دارد. ممکن است با وجود بستر سازی والدین، بروز یک استعدادی در کودک با تاخیر مواجه شود، یا رفع یک آفتی در فرایند تربیتی کودک بیش از حد تصور والدین به طول بینجامد. والدین بهتر است با بردباری و شکیبابیِ امیدوارانه، منتظر عکس العمل های کودک بمانند.

برنامه ریزی
صبر و شکیبایی
فرایند طولانی و پیوسته باغبانی، نیازمند برنامه ریزی است.

باغبان بر اساس مهارت و دانش و تجربه ای کافی برای طی شدن فرایند رشد، اقداماتی را به صورت گام به گام برنامه ریزی کرده و آن ها را به صورت منظم و پشت سر هم انجام می دهد.

در صورتی که باغبان بدون برنامه ی قبلی و در لحظه نسبت به اقدام بعدی تصمیم گیری نماید، بی تردید مانع بروز استعدادهای گیاه خواهد شد.

باغبان اهداف کلان را در لایه ی راهبردی (بلند مدت)، راه کارها و چگونگی ها را در لایه ی مدیریتی  (میان مدت) و امور اجرایی را در لایه ی عملیاتی ( کوتاه مدت)، برنامه ریزی می کند.

باغبان همواره  نقشه و برنامه ریزی  خود را  مد نظر قرار دارد و در صورتی که شرایط بیرونی در این صورت، احتمال نقصان و اختلال در رشد و بروز استعدادهای گیاه، افزایش می یابد.

والدین نظام تربیتی خود را طبق برنامه ریزی صورت گرفته اجرا می کنند. مثلا اگر پیشنهاد های دایی و عمه، نباید تاثیری در نظام تصمیم گیری والدین بگذارد.

و یا مثلا طبق برنامه ی والدین، ساعات استفاده از بازی های الکترونیکی تعریف مشخص دارد، اما خانم همسایه  در رسانه های اجتماعی  خوانده که فلان بازی باعث تقویت هوش کودک می شود، در این شرایط هم مادر همواره باید بر اساس برنامه تربیتی خود عمل کند.

koodak@tebyan.com
کانال کودک و نوجوان تبیان
نویسنده: محمد سجاد نوروزیان (کتاب گل پروری)
http://golparvari.com


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.