تبیان، دستیار زندگی

یک نسخه قرآنی برای شروع یک رابطه

یکی از مهمترین ویژگی های انسان های موفق را می توان در ارتباط موثر آنها با دیگران بر شمرد، ارتباطی که به بهترین شکل با دیگران بر قرار می شود و در سایه سار این ارتباط می توان به آرامش و موفقیت رسید .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن

ارتباط

شما تا چه مقدار می‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید؟ آنچه مسلم است این است که بدست آوردن این موفقیت بسیار سخت نیست و به راحتی می‌توان آن تصاحب کرد  .

ارتباط موثر با دیگران به این دلیل از اهمیت قابل توجهی برخوردار است که امروزه ما در دنیایی زندگی می کنیم که روز به روز کوچک تر می شود و هم اکنون تبدیل به یک دهکده جهانی شده است. و ما ناگزیر هستیم که با انسان های مختلف با آداب و رسوم متفاوت ارتباط بر قرار کنیم .

از طرف دیگر هیچ  فردی را نمی توان یافت که بدون ارتباط با دیگران توانسته باشد به موفقیت دست پیدا کند. به همین دلیل است که آیات الهی در قرآن کریم همگان را دعوت به ارتباط با یکدیگر و انجام کارها با همدیگر سفارش کرده است، مانند نماز که با دستوراتی مانند اقامه دسته جمعی همراه است چنانچه خداوند متعال می فرماید  :

«إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ [بقره/277]کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده و نماز بر پا داشته و زکات داده‌اند، پاداش آنان نزد پروردگارشان براى آنان خواهد بود؛ و نه بیمى بر آنان است و نه اندوهگین مى‌شوند.».

سلام بهترین وسیله برای شروع یک ارتباط موثر

مشکل اساسی که در مرحله اول مانع شروع یک ارتباط و گفتگو می شود این است که بسیاری از اشخاص به علت شرم و حیایی که در شخصیت خود دارا هستند، از آغاز کردن صحبت و گفتگو امتناع می ورزند و نمی دانند چگونه صحبت را آغاز کنند و این مشکلی است که جوامع غربی را به فکر واداشته است تا جایی که مباحث مختلفی پیرامون این مسئله با موضوع(breake the ice) یا همان شروع گفتگو بیان کرده اند .

یک سلام به همراه لبخندی گرم می تواند بهترین وسیله برای ارتباط موثر با دیگران باشد که این کار علاوه بر اینکه پذیرش طرف مقابل را به ما افزایش می دهد، سبب می شود که اعتماد به نفس ما نیز بیشتر شود و بتوانیم گفتگویی کاملا آرام و موثر را آغاز کنیماین در حالی است که در نسخه های طلایی قرآن کریم بهترین وسیله برای آغاز یک گفتگو، سلام معرفی شده است تا جایی که در جزء پنجم قرآن کریم می خوانیم:

«وَإِذا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلى‌ کُلِّ شَیْ‌ءٍ حَسیباً[نساء/86]و چون به شما درود گفته شد، شما به [صورتى‌] بهتر از آن درود گویید، یا همان را [در پاسخ‌] برگردانید، که خدا همواره به هر چیزى حسابرس است».

به گفته مفسرین قرآن کریم منظور از تحیت در این آیه شریفه سلام کردن به دیگران بیان شده است سلامی که همراه با آرزوی سلامتی و موفقیت و شادابی و خوشبختی دیگران همراه باشد .

در آیات الهی واژه سلام کاربرد فراوانی دارد که این نشان از اهمیت این کلمه در ارتباط موثر با دیگران دارد، از خوش آمد گویی فرشتگان  به مومنین هنگام ورود به بهشت گرفته :

«وَسیقَ الَّذینَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَراً حَتَّى إِذا جاۆُها وَ فُتِحَتْ أَبْوابُها وَ قالَ لَهُمْ خَزَنَتُها سَلامٌ عَلَیْکُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوها خالِدینَ[زمر/73]و کسانى که از پروردگارشان پروا داشته‌اند، گروه گروه به سوى بهشت سوق داده شوند، تا چون بدان رسند و درهاى آن [به رویشان‌] گشوده گردد و نگهبانان آن به ایشان گویند: «سلام بر شما، خوش آمدید، در آن درآیید [و] جاودانه [بمانید].»

فرشته

تا سخنان بهشتیان در بهشت که همه سلام و سلامتی است :

«دَعْواهُمْ فیها سُبْحانَکَ اللَّهُمَّ وَ تَحِیَّتُهُمْ فیها سَلامٌ وَ آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ : نیایش آنان در آنجا سبحانک اللّهم[یونس/10] [=خدایا! تو پاک و منزّهى‌] و درودشان در آنجا سلام است، و پایان نیایش آنان این است که: الحمد لله رب العالمین [=ستایش ویژه پروردگار جهانیان است‌]».

پس یک سلام به همراه لبخندی گرم می تواند بهترین وسیله برای ارتباط موثر با دیگران باشد که این کار علاوه بر اینکه پذیرش طرف مقابل را به ما افزایش می دهد، سبب می شود که اعتماد به نفس ما نیز بیشتر شود و بتوانیم گفتگویی کاملا آرام و موثر را آغاز کنیم.

نتیجه یک سلام واقعی در جامعه

نکته مهم دیگری که در اینجا باید به آن اشاره شود این است که، وقتی ما به دیگران سلام می دهیم چه اتفاقی قرار است رخ دهد ؟

جواب این سوال این است که جامعه ای که همه در آن به یگدیگر سلام واقعی می دهند، تبدیل به جامعه ای ارزشی و نمونه خواهد شد که همه آرزوی زندگی در آن را دارند، جامعه ای که همه با دوستی و مهربانی در کنار یکدیگر زندگی می کنند و لحظه به لحظه از زندگی خود احساس آرامش و خوشبختی می کنند.

منظور از تحیت در این آیه شریفه سلام کردن به دیگران بیان شده است سلامی که همراه با آرزوی سلامتی و موفقیت و شادابی و خوشبختی دیگران همراه باشد

آری درست است همه اینها نتیجه یک سلام واقعی در جامعه است چون وقتی افراد به یکدیگر سلام می کنند در حقیقت آرزوی سلامتی و شادی و خوشبختی طرف مقابل را دارند:

سلام واقعی یعنی من به شما خیانت نمی کنم .

سلام واقعی یعنی من کم فروشی نمی کنم .

سلام واقعی یعنی هیچ آسیبی از جانب من به شما نخواهد رسید .

سلام واقعی یعنی شما از جانب من در سلامتی و امن و امن خواهی بود .

حال جامعه ای را تصور کنید که افراد با این نیت های پاک به همدیگر  سلام می کنند آیا در آن جامعه دزدی و خیانت را می توان  جستجو کرد ؟

سلام به امامان معصوم(علیهم السلام ) به چه معناست؟

ما وقتی به امامان معصوم سلام می کنیم به این معناست که از جانب ما به شما هیچ آسیبی نخواهد رسید و شما از جانب ما در امن و امان هستید .ممکن است این سوال در ذهن شما نقش ببندد که مگر می توانیم آسیبی به حضرات معصومین برسانیم و یا آن حضرات را مورد اذیت و آزار قرار بدهیم ؟

جواب این است که گناهان ما سبب ناراحتی و اذیت و آزار امامان معصوم می شود و سلام واقعی به امامان معصوم به این معناست که من عملی را مرتکب نمی شوم که سبب ناراحتی و آزار شما شود.

به امید اینکه روزی فرا برسد که همه افراد در جامعه به یکدیگر سلام واقعی بدهند و شاهد جامعه ای آرمانی و نمونه باشیم که مقدمه ای برای تشکیل جامعه مهدوی باشد .

منبع: افکار نیوز