تبیان، دستیار زندگی

در 9 سال اخیر، اکران بعد از جشنواره چگونه بوده است؟

فیلم های زمان خاکستری

اکران بعد از جشنواره فجر امسال ویژه است. فیلم هایی روی پرده رفته اند که برخی شان ظرفیت نمایش در فصل های طلایی را داشتند. برای این که پی ببریم اکران این روزها در مقایسه با بازه زمانی سال های قبل چه شرایط بهتری دارد، 9 سال به عقب رفتیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
چیزهایی هست که نمی دانی
فیلم هایی که بعد از جشنواره روی پرده رفته اند را مرور کرده و میزان فروش شان را نوشته ایم که هم شمایلی از هر سال نشان می دهد و هم تاکیدی است بر این که تایم بعد از جشنواره بی جهت عنوان مرده لقب نگرفته است. این نکته را هم بدانید که رقم فروش فیلم ها به تومان است و فقط سینماهای تهران را شامل می شود و منبع آن سایت سینمایی سی نت است.

1387


بعد از جشنواره بیست و هفتم فجر شش فیلم اکران شدند.«سوگند» ساخته زنده یاد شاپور قریب13,000,000تومان فروش کرد.«کتونی سفید» به کارگردانی ابراهیم معیری 26,600,000 ، «شبی در تهران » ساخته بهرام كاظمی 69,000,000، «گناه من» به کارگردانی مهرشاد کارخانی 58,000,000 ، «قند تلخ» به کارگردانی محمد عرب4,600,000 و «ستاره می شود»به کارگردانی 60,800,000  فروش داشتند. 

در سال 1387 رونق نسبی بر گیشه سینما حاکم بود. در این سال «دایره زنگی» در تهران یک میلیارد و 100 میلیون تومان فروش کرد. خودتان این رقم را با پرفروش ترین فیلم اکران شده بعد از جشنواره یعنی شبی در تهران را مقایسه کنید تا حساب کار دست تان بیاید. این فیلم کمتر از 70 میلیون تومان فروش داشته است. از نظر کیفی هم فقط «ستاره می شود» قابل دفاع است.

 1388


در سال 1388 هفت فیلم بعد از جشنواره بیست و هشتم فرصت نمایش پیدا کردند. «عیار 14» ساخته پرویز شهبازی 21 بهمن روی پرده رفت و  139,000,000تومان فروش کرد. «پنجمین سوار سرنوشت» ساخته مرحوم ایرج قادری،همزمان با جشنواره فجر یعنی 14 بهمن به نمایش در آمد که در نهایت 7,500,000 بیشتر نفروخت.«محافظ» محمدجواد کاسه ساز 21,000,000، «شاعر زباله ها» محمد احمدی  22,000,000 ، «شب حورا» شهاب ملت خواه  2,200,000 ، «حیران » شالیزه عارف پور 8,700,000 و«به کبودی یاس» جواد اردکانی 1,600,000 فروش داشتند.

تنها فیلم نسبتا موفق این سال، «عیار 14» است که 140 میلیون تومان فروش داشت که اگر در زمانی بهتر روی پرده می رفت، رقم فروش آن به مراتب بالاتر می بود.در سال 88 «اخراجی ها 2» با 3 میلیارد و 700 میلیون تومان پرفروش ترین فیلم در تهران بود.

اکران سینما بعد از جشنواره فجر امسال نسبت به دوره های مشابه هم شرایط بهتری دارد و هم فیلم های از قبل مانده، خوب می فروشند. «بدون تاریخ بدون امضا» طی سه روز ۸۵۰ میلیون تومان فروش داشته است که رقم چشمگیری محسوب می شود. از آن سو «آینه بغل» که در زمان برپایی جشنواره سینماهای خود را از دست داده بود در یک هفته یک ملیارد فروخته است. 



1389


در سال 1389 و بعد از جشنواره بیست و نهم هم هفت فیلم روی پرده رفتند.«پرسه در مه» به کارگردانی بهرام توکلی 83,500,000 فروش کرد،«حوالی اتوبان» ساخته سیاوش اسعدی133,000,000،«برخورد خیلی نزدیک» ساخته اسماعیل میهن دوست 30,000,000 ،«کلانتری غیر انتفاعی» به کارگردانی یدالله صمدی  24,000,000 ،«راز دشت تاران» ساخته مشترک هاتف علیمردانی و محمد لطفعلی 45,000,000 ،«داماد خجالتی» به کارگردانی آرش معیریان 204,000,000و«استخوان های بابام»ساخته سیدمهدی رضازاده فخار28,000,000 فروش داشتند.

در میان فیلم های اکران شده بعد از جشنواره بیست و نهم،«پرسه در مه»،«حوالی اتوبان» و«برخورد خیلی نزدیک» دیده می شود که فیلم های خوب و تحسین شده ای هستند.در این سال «ملک سلیمان» با یک میلیارد و 600 میلیون پرفروش ترین فیلم تهران لقب گرفت.

1390


هشت فیلم بعد از جشنواره سی و ام بلافاصله اکران شدند که نام و فروش شان از این قرار است: «شب» به کارگردانی رسول صدر عاملی 92,500,000، «چیزهایی هست که نمی دانی» به کارگردانی فردین صاحب زمانی 160,000,000،«زمانی برای دوست داشتن» ساخته ابراهیم فروزش 16,200,000،«جعبه موسیقی» ساخته فرزاد موتمن 10,000,000،«ساعت شلوغی»ساخته آرش معیریان 132,300,000،«پرستوهای عاشق»ساخته فریال بهزاد 133,500,000،«کنسرت روی آب»ساخته مرحوم جهانگیر جهانگیری 101,000,000 و «قبرستان غیر انتفاعی» به کارگردانی محسن دامادی 162,500,000 تومان.

«شب» و «چیزهایی هست که نمی دانی» مهم ترین فیلم های اکرانی پس از جشنواره سی ام هستند. با این حال فیلم کمدی «قبرستان غیر انتفاعی» فروش بالاتری داشت. در سال 90 رکورد فروش سینماهای تهران در اختیار «ورود آقایان ممنوع» قرار گرفت که بیش از سه میلیارد تومان فروخت.

1391


در روزهای پس از جشنواره سی و یکم فقط سه فیلم جدید روی پرده رفت و اکران در اختیار فیلم هایی قرار گرفت که پیش از جشنواره به نمایش در آمده بودند. «پله آخر» یکی از این فیلم هاست که 23 بهمن روی پرده رفت و  228,200,000 فروخت. این فیلم را علی مصفا با بازی خودش و لیلا حاتمی ساخته بود«یک سطر واقعیت» به کارگردانی علی وزیریان 49,300,000 فروش داشت و«اینجا آخر دنیاست» ساخته مشترک شراره یوسف‌نیا و ابراهیم بخشی 21,000,000 فروش گرد.

در میان فیلم های اکران شده پس از جشنواره سی و یکم همه نگاه ها به «پله آخر» بود و رسانه ها برایش نقدهای زیادی نوشتند. این فیلم در حالی به فروش 230 میلیونی رسید که «کلاه قرمزی و پسر خاله» در تهران 3 میلیارد و 300 میلیون  فروش داشت.
 

1392


5 فیلم بعد از جشنواره سی و دوم به نمایش در آمدند.«صبح خاکستر» حسن ناظر 23 بهمن روی پرده رفت و 24,700,000 فروخت. یک هفته بعد«شرقی» عبدالرضا منجزی اکران شد که آن هم فروش موفقی نداشت: 3,000,000.«فیلا دلفی»ساخته مشنرک سید مجتبی اسدی‌پور و اسماعیل رحیم‌زاده هم تها 2,000,000 فروخت. «سه نفر روی یک خط» خسرو ملکان دیگر فیلم اکران شده بعد از جشنواره است که  2,000,000 فروش داشت.«چارسو فرهاد نجفی» به فروش 50,900,000 تومانی دست یافت.

سال 92 برای گیشه سینما سال خوبی نیست. فیلم پرفروش کم داشتیم و غالبا در گیشه شکست خوردند. در این سال «رسوایی» با 2 میلیارد و 500 میلیون تومان صدر نشین سینماهای تهران شد. نکته دیگر درباره اکران بعد از جشنواره سی و دوم کیفیت پایین فیلم ها است.

1393


در سال 93 تعداد فیلم های اکران شده بعد از جشنواره به عدد هفت رسید. «لامپ صد» سعید آقاخانی یکی از آن هاست که 320,700,000 فروش داشت. «تمشک»سامان سالور به رقم 190,800,000 رسید. «همه چیز برای فروش» امیر حسین ثقفی91,500,000 فروش کرد. «روزگاری عشق و خیانت» داود بیدل 53,800,000،انیمیشن «جمشیدوخورشید» بهروز یغمائیان28,100,000،«انارهای نارس» مجید رضا مصطفوی 19,300,000 و «شب، بیرون»کاوه سجادی حسینی 16,100,000 فروش داشتند.

در این سال گیشه سینما نسبت به سال قبل رونق بهتری داشت و حداقل 10 فیلم به فروش مطلوب رسیدند. رکورد فروش سینماهای تهران در اختیار «شهرموش ها» با 6 میلیارد فروش قرار گرفت. از اکران بعد از جشنواره اما نمی توان دفاع کرد؛ فیلم ها نه تنها گیشه خوبی نداشتند که از نظر کیفی هم قابل دفاع نیستند.

1394


در سال 94 سه فیلم بعد از جشنواره فرصت اکران عمومی پیدا کردند. «آزادی مشروط» به کارگردانی حسین مهکام  در سینماهای تهران 38,500,000 فروش کرد.«پایان خدمت» ساخته حمید زرگرنژاد 39,300,000 فروخت و فروش «تا آمدن احمد » به کارگردانی صادق صادق دقیقی 300,000 بود. «کوچه بی نام» هم کمی بعد از این سه فیلم به چرخه اکران اضافه شد منتها به عنوان فیلم نوروز 95.

سال 1394 یکی از بدترین سال های سینما در بازه زمانی پس از جشنواره محسوب می شود. تعداد پایین فیلم ها دلیل کافی برای این استدلال نیست بلکه آن چه باعث می شود به چنین حرفی برسیم، کیفیت پایین سه فیلم است. هر سه هم فروش کمی داشتند. در این سال »«محمد رسول الله (ص) در تهران 7 میلیارد و 200 میلیون فروش داشت.

1395


چهار فیلم بعد از جشنواره سی و پنجم روی پرده رفتند که فروش شان نسبت به بازه زمانی سال قبل به مراتب بهتر بود.«ماحی» ساخته داود خیام  112,800,000 تومان در تهران فروخت. در این میان«افسونگر» ساخته حسین تبریزی بیشترین فروش را داشت: 164,000,000 تومان. فیلم رئال انیمیشن «مبارک» به کارگردانی محمد رضا نجفی امامی  855,500,000 فروخت و «جشن تولد» ساخته  عباس لاجوردی  فقط 4,000,000 فروش داشت.

نمره کیفی فیلم ها،متوسط است. فیلم رئال انیمیشن «مبارک» اما یک سر و گردن بالاتر از بقیه می ایستد و اگر در زمانی دیگر روی پرده می رفت حتما فروش بیشتری می داشت. در سال 95 رکورد فروش تهران در اختیار «فروشنده» ساخته تحسین شده اصغر فرهادی، قرار گرفت که 9 میلیارد و 500 میلیون تومان فروخت.