تبیان، دستیار زندگی

هنر انقلابی از دیدگاه رهبر انقلاب

وبسایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان همزمان با سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مقاله ای به بررسی «هنر از دیدگاه مقام معظم رهبری» پرداخته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هنر انقلاب
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، بخش هنری موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقاله را بر اساس آرای طرح شده در نشست «مروری بر هنر انقلاب» تهیه و منتشر کرده است.
علی فرامرزی هنرمند نقاش با اشاره به نظرات رهبر انقلاب درباره هنر انقلابی گفت:«از سال ۵۶ به بعد که فعالیت های مبارزاتی و اجتماعی مردم به طور وسیع در برابر رژیم شاهنشاهی آغاز شد، من نیز که از طبقه متوسط و مذهبی جامعه بودم مانند همه مردم با این جریان همراه بودیم و جلو می رفتیم تا این که انقلاب ۵۷ شکل گرفت. تا امروز نیز من تنها از راه آموزش نقاشی و فروش آثارم زندگی کرده ام. نه حقوقی از جایی دارم و نه بیمه هستم و هنوز هم در سن ۶۴ سالگی آموزش می دهم و نقاشی می‌کنم. نسل جدید نسبت به نسل دهه ۴۰ و ۵۰ بسیار ایده آلیست فکر می‌کند و این موضوع تقویت می‌شود. ما فکر می‌کنیم مقطع های زمانی گذشته بسیار خوب و مثبت بوده است و یاس و نا امیدی وجود نداشته است، در حالی که این گونه نیست. همه مشکلات امروز در گذشته هم بوده است. اما ما قهرمان داشتیم و بخشی از هنرمندان قدیم سعی می کردند خود را به قهرمانانشان نزدیک کنند و این چیزی است که امروز نمی بینم. قهرمان ها و ایده آل ها صدمه خورده اند و الگویی برای هنرمندان جوان وجود ندارد. نسل امروز سقف هنری ندارند. سقف هنری یعنی ناظرینی که هرکس در ذهنش تصور می‌کند و می خواهد اثرش مورد قبول آن ها باشد.» نقاش انقلاب توجه مقام معظم رهبری را نسبت هنر در خور تقدیر دانست و افزود:«به دلیل وجه مذهبی که رهبر کبیر انقلاب اسلامی داشتند و مجتهد و فقیه بودند، تایید ایشان باعث شد که منع شرعی کارهای هنری به‌ویژه نقاشی برداشته شود. امروز بچه های روستاییان نقاشی کار می‌کنند و دانشگاه هنر می روند. در حالی که سال های پیش از انقلاب این لایه های هنرمندان و علاقه مندان به نقاشی وجود نداشته است. »
متن کامل این گفتگو در نشانی http://tebyan.net/ در دسترس علاقه مندان قرار دارد.