تبیین مدینه فاضله و آرمان شهر مهدوی
حکومتی که همه آرزویش را دارند
پس از آنکه همه نظامها و رژیمهای سیاسی جهان، امتحان خودشان را داده باشند و ناتوانی بشر در اداره جهان آشکار شده و ناکارآمدی تئوریهای حاکم بر جهان به اثبات رسیده باشد؛ به عنوان آخرین و محکمترین تئوری در تاریخ تمدن بشر رخ مینماید و بشر تشنه عدالت و مدیریت صالح و سالم را اداره میکند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : دوشنبه 1396/11/30
همه انسان ها به خصوص قشر دانشمند و فرهیخته، به دنبال الگویی بودند تا بتوانند دنیا را جایی بهتر برای زندگی کنند. به همین دلیل شهری خیالی که در آن استاندارد ها رعایت شده باشد را تصور می کردند و در ضمن آن الگوی مورد نظر خود برای تغییر جهان را ارائه می دادند. اما تا به امروز هیچ یک از این آرمان ها برای شهر رویایی محقق نشده است و هر بار که بشر گمان می کرد دنیا به حد اعلای خودش رسیده، مشکلات و نواقص یکی یکی خودش را نشان می داند و خط بطلانی بر آن ایدئولوژی می کشیدند.
اسلام گرچه با نام آرمان شهر یا اتوپیا مطلبی را بیان نکرده، اما به طرح این موضوع در قالب تبیین حکومت مهدوی پرداخته است.
حکومت آرمانی مهدوی چه زمان تشکیل می شود؟
آنچه جامعه آرمانی اسلام را از سایر طرحها متمایز و ممتاز میسازد، برخورداری از نوعی جهان بینی و ایدئولوژی جامع و کامل است که با فطرت انسانها هماهنگ است. تئوری مهدویت، پس از آنکه همه نظامها و رژیمهای سیاسی جهان، امتحان خودشان را داده باشند و ناتوانی بشر در اداره جهان آشکار شده و ناکارآمدی تئوریهای حاکم بر جهان به اثبات رسیده باشد؛ به عنوان آخرین و محکمترین تئوری در تاریخ تمدن بشر رخ مینماید و بشر تشنه عدالت و مدیریت صالح و سالم را اداره میکند.خصوصیات آرمان شهر مهدوی
عدالت طلبیعدالت، که به معنای واقعی آن، همچون رویایی تعبیر ناشده در طول تاریخ فراروی بشر قرار گرفته است، از جمله خصوصیات منحصر به فرد قیام امام زمان(عج) است. در بسیاری از روایات، از آن حضرت به عنوان مظهر و تجلی کامل عدالت یاد شده است. در مواردی آن حضرت، اول و آخر عدالت نامیده شده است.[1] در دعای ماه مبارک رمضان هم میفرماید: «اللهم صل علی ولیک القائم المؤمل و العدل المنتظر». در سایة عدالت مهدوی، هیچ انسانی در قید بندگی و بردگی باقی نمیماند و حقوق هر کسی به او میرسد .
رفاه و آسایش
پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) می فرماید:
امت من در زمان مهدی(عج) به رفاه و نعمتی دست می یابند که پیش از آن در هیچ دوره ای دست نیافته بودند.
هم چنین پیامبر می فرماید:
مردی از اهل بیت من خروج می کند، از آسمان بر او برکت نازل می شود و زمین برکت های خود را برای او بیرون می دهد.
شکوفایی علم
امام صادق(علیه السلام) فرمودند:
علم و دانش 27 حرف است و آنچه پیامبران آورده اند، تنها دو حرف آن است و مردم تاکنون دو حرف را یاد گرفته اند، اما زمانی که قائم ما قیام کند 25 حرف دیگر آن را بیرون می آورد و میان
مردم گسترش می دهد و آن دو حرف دیگر را ضمیمه ی 25 حرف می کند تا این که مجموع 27 حرف را نشر می دهد.
این روایت و روایات مشابه آن حاکی از گسترش و تکامل علم در عصر ظهور است که البته این نتیجه ی به کمال رسیدن عقول بشریت است. امام باقر(علیه السلام)فرمودند:
هنگامی که قائم ما قیام کند، دستش را بر سر بندگان می گذارد و بدان وسیله عقل های آنان را جمع و افکارشان را کامل می کند.
کلام پایانی
مهدی موعود می آید و آرزوی به سرانجام نرسیده میلیون ها انسان را محقق می سازد. اما حالا ما باید دست روی دست بگذاریم تا امام زمان بیاید؟ قطعا جواب منفی است. باید تا حد توان الگو های حکومت مهدوی استخراج شود و در گام بعد در جامعه نهادینه شود، تا هم در جهت آماده سازی شرائط حکومت امام عصر کاری انجام شده باشد، و هم مردم این زمان گرچه ممکن است دسترسی به آن آرمان شهر را نداشته باشند، حد اقل نمایی از آن را مشاهده کنند.پی نوشت ها:
[1] صدوق، 1416ق، ص318
منابع:
سایت حوزه
سایت نشریات سیاسی
انتظار موعود