تبیان، دستیار زندگی

بیماری های قلبی

وقتی قلب بزرگ می‌شود

بزرگ شدن قلب یک مشکل جدی است و علائم آن خیلی زود خود را نشان می‌دهد. شایع‌ترین نشانه بزرگ شدن قلب، خستگی، تنگی نفس و تورم شکم و پاها به دلیل احتباس مایعات است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بزرگ شدن قلب
قلب هر فردی به اندازه مشت بسته اوست. اگر به هر دلیلی بار بیشتری بر قلب تحمیل شود یا بیماری‌هایی در قلب ایجاد شده و تحت درمان قرار نگیرد، قلب بتدریج بزرگ‌تر می‌شود.
در این حالت، قلب تغییر شکل می‌دهد؛ به عبارتی گرد و کروی‌تر می‌شود و بزرگ‌تر از اندازه طبیعی خود رشد می‌کند. درست کار نکردن عضله قلب نتیجه موجب ضعیف شدن آن می‌شود‌.

علل
هر چند برخی افراد با بیماری‌های ژنتیک که باعث ایجاد این بیماری نادر می‌شوند به دنیا می‌آیند، اما بیماری‌های قلبی مانند مسدود شدن عروق قلب و فشار خون بالا از جمله دلایل رایج ایجاد این مشکل است.
می توان گفت که بزرگ شدن قلب عارضه ای از بیماری های دیگر قلبی است. به طور کلی بیماری های مادرزادی قلبی ، بیماری های دریچه ای، بیماری های عروق کرونر و بیماری های خود ماهیچه قلب همگی در درازمدت می توانند موجب بزرگی قلب شوند، بعنوان نمونه اگر دریچه آئورت دچار نارسایی شود، چون با هر انقباض مقداری از خون که باید وارد بزرگترین رگ بدن یعنی آئورت شده و از طریق آن به تمام بدن فرستاده شود ، مقدار قابل توجهی دوباره بداخل قلب برگشت می نماید. لذا حجم انقباض قلب بصورت جبرانی افزایش می یابد و به ناچار قلب گشاد می شود.
در مورد تنگی عروق کرونر نیز چون اگر سکته در قلب پیش بیاید،  قسمتی از قلب قدرت انقباض خود را از دست می دهد، عملا باید سایر قسمت های قلب این انقباض را جبران نماید. لذا قلب بزرگ و حتی ضعیف می شود.
در نهایت اگر بزرگی ادامه پیدا کند، نارسایی قلبی پیش می آید که درآن بدلیل عدم توانایی قلب در پمپاژ کافی خون، مقداری از خون در دهلیزها تجمع یافته و بصورت ورم در ریه ها خود نمایی می کند و یا ورم در اندام ها و شکم و کبد خود را نشان می دهد که نشان دهنده پیشرفت بیماری است.
یکی از عوامل بزرگی قلب و نارسایی قلب که بدون علامت پیشرفت می نماید،  فشار خون درمان نشده، تنگی یا نارسایی های دریچه ای، وجود سوراخ مادرزادی در قلب و... است. راه حل این موضوع هم معالجه بیماری زمینه ای در اولین فرصت است. 
علائم
بزرگ شدن قلب یک مشکل جدی است و علائم آن خیلی زود خود را نشان می‌دهد. شایع‌ترین نشانه بزرگ شدن قلب، خستگی، تنگی نفس و تورم شکم و پاها به دلیل احتباس مایعات است.
مشکلات تنفسی بویژه هنگام شب و در حالت درازکش بروز می‌کند؛ چراکه قلب تلاش می‌کند خون را بخوبی پمپ کند در نتیجه، مایعات شروع به بازگشت به ریه‌ها کرده و تنفس را دشوارتر می‌سازند.
قلب و شش‌ها ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند و وقتی قلب مشکل داشته باشد ریه‌ها هم دچار مشکل می‌شوند. افزایش وزن بی‌جهت، سرفه، درد قفسه سینه، ضعف و سرگیجه از علائم دیگر این بیماری هستند. با این حال، نشانه‌های بیماری در افراد مختلف متفاوت است، اما تنگی نفس و احتباس مایعات شایع‌ترین نشانه‌ای است که ناگهان بروز می‌کند و ادامه می‌یابد.

درمان
شیوه‌های درمانی می‌تواند علائم بزرگ شدن قلب را کاهش داده و به عملکرد بهتر این اندام مهم کمک کند، اما درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد.
بعضی از پزشکان ممکن است عمل جراحی را برای درمان علت اصلی بزرگ شدن قلب (مانند انسداد رگ‌ها یا مشکل دریچه قلب) توصیه کنند، اما آخرین راهکار، پیوند قلب است.
برای درمان، نباید منتظر بروز علائم بود ، زیرا اکثر بیماری های دریچه ای و مادرزادی قلب،  قبل از بزرگ شدن قلب فاقد علائم می باشند. معمولا وقتی قلب بزرگ شده باشد، یعنی بیماری طول کشیده شده و معالجه بخوبی صورت نگرفته است.
فراموش نکنید اگر کودکانی را که سوراخی در داخل قلب خود دارند و هیچ علامتی ندارند را تحت عمل جراحی قرار دهیم، قلب شان هفتاد سال کار می کند. بدیهی است اگر درمان بیماری قلب به حدی به تاخیر بیفتد که قلب بزرگ شود ، خطر عمل جراحی افزایش یافته و اگر بیمار از عمل جراحی نجات یابد، طول عمر وی کوتاه می گردد.

منابع:
جام جم
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.