تبیان، دستیار زندگی

سلامت بانوان در دهه ی چهارم زندگی

آزمایشات لازم برای زنان 40 ساله

شرایط جسمی که در 40 سالگی به دست می آورید باید شبیه به شرایطی باشد که در هنگام جوان تر بودن داشتید، اما اگر پزشک چند آزمایش دیگر را انجام دهد یا شما را به بعضی از متخصصان ارجاع دهد تا شما را سالم نگه دارد، شگفت زده نشوید. در اینجا به آزمایشات پزشکی که باید در دهه 40 زندگی تان انجام دهید، نگاهی می اندازیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نسخه پزشک
رسیدن به 40 سالگی مزیت های زیادی دارد. شما در این سن به فردی تبدیل می شوید که حالا با خود کوله باری از تجربه دارید و می دانید که از زندگی چه می خواهید و چطور می توانید به این خواسته هایتان دست پیدا کنید. شاید در این سن ارتقای شغلی پیدا کنید، پدر یا مادر شوید و یا مشتاقانه، کارهای هیجان انگیزی را که در جوانی از انجام آن سرباز زده اید انجام دهید.
اگر اکنون، در این سن، اولویت خود را تناسب اندام و تغذیه خوب قرار دهید، ممکن است بیشتر احساس جوانی کنید و یا حتی جوان تر به نظر برسید. اما آیا این بدان معناست که شما سالم تر از قبل خواهید بود؟!
چه این که آیا شما در وضعیت جسمی ایده آلی قرار دارید و یا دچار اضافه وزن تا این سن شده اید، 40 سالگی زمان مناسبی برای برقراری ارتباط با پزشک و ارتقا سطح مراقبت های اولیه سلامت است.
همانطور که شما بزرگ تر می شوید، مستعد بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی، سرطان و آرتریت، می شوید. بنابراین اگر به طور مرتب با پزشک دیدار داشته باشید، می توانید از ابتلا به این بیماری ها جلوگیری کنید. اولین گام برای مراقبت از خود، برنامه ریزی برای حفظ یا بهبود شرایط بدن و برنامه ریزی برای انجام تست های سالانه تا زمانی که پزشک به شما اطمینان خاطر دهد، است.
شرایط جسمی که در 40 سالگی به دست می آورید باید شبیه به شرایطی باشد که در هنگام جوان تر بودن داشتید، اما اگر پزشک چند آزمایش دیگر را انجام دهد یا شما را به بعضی از متخصصان ارجاع دهد تا شما را سالم نگه دارد، شگفت زده نشوید. در اینجا به آزمایشات پزشکی که باید در دهه 40 زندگی تان انجام دهید، نگاهی می اندازیم.

بررسی فشار خون
این توصیه، نباید برای شما جدید باشد. به توصیه متخصصان، باید از بیست سالگی حداقل هر یک سال یا هر دو سال یک بار فشار خونتان را اندازه بگیرید. اما زمانی که وارد دوره میانسالی می شوید، این مسئله بسیار مهم خواهد بود. فشار خون بالا یک عامل خطر عمده برای بیماری قلبی و سکته مغزی است که به ندرت از خود علائمی نشان می دهد. فشار خون طبیعی کمتر از 120/80 mmHg است.

آزمایشات چربی خون
مانند فشار خون، باید از بیست سالگی به بعد حداقل هر یک سال یا دو سال سالی یک بار کلسترول بد (LDL)،کلسترول خوب(HDL)  و تری گلیسیرید خون تان بررسی شود. کلسترول و تری گلیسیرید هر دو می توانند در نهایت به بیماری های قلبی ختم شوند. بیماری قلبی هنوز قاتل اصلی زنان است و حدود 22 درصد مرگ و میر در زنان را تشکیل می دهد که بیشتر از همه انواع سرطان ها است.
غربالگری دیابت
اگر فاکتورهای خطرناكی مانند چاقی یا سابقه خانوادگی دیابت دارید، ممكن است پزشک شما سالهاست كه قند خون تان را بررسی كرده است.اگر نه، توصیه می شود که در سن 45 سالگی دست به کار شوید.به انتخاب پزشک شما می توانید که یک آزمایش سطح گلوکز خون ناشتا یا یک آزمایش A1C را انجام دهید (آزمایش خونی که میانگین قندتان را در طی 3 ماه گذشته نشان می دهد.)

ماموگرافی
این مسئله کمی بحث برانگیز است، زیرا برخی از دستورالعمل ها نشان می دهد که به طور متوسط انتظار می رود این بیماری تا سن 50 سالگی و برخی می گویند که از 40 سالگی شروع می شود. به این منظور یک تقسیم بندی صورت گرفته که طبق آن گفته می شود که زنان در نیمه اول 40 سالگی باید برای شروع غربالگری سرطان پستان با ماموگرافی اقدام کنند ، زنان 45 تا 54 ساله باید آن را سالانه دریافت کنند و زنان 55 ساله و بالاتر و می توانند هر 2 سال یک بار آن را انجام دهند.
اگر شما سردرگم شده اید، تنها نیستید، دکتر شما می تواند به شما برای تصمیم گیری بهتر کمک کند. بعضی از عوامل مانند سابقه خانوادگی شما و سنجش های فردی تعیین کننده زمان هستند.
پزشک زنان
سنجش بینایی
حتی اگر بینایی شما عالی باشد، شگفت زده نشوید، اگر به طور ناگهانی به اشکال در خواندن منوهای رستوران و پیام های متنی دچار شدید، احتمالادر حال توسعه پری بیوپسی (اشکال در خواندن متون نزدیک) هستید که خطرناک نیست و ممکن است یک عینک مطالعه برایتان کافی باشد. اما خوب است که فراموش نکنید که باید  به طور منظم تحت نظر یک اپتومتریست (بینایی سنج) یا چشم پزشک قرار بگیرید.
توصیه می شود، حداقل از 18 سالگی، حداقل هر دو سال بینایی سنجی را انجام دهید. اما از 40 سالگی به بعد، این موضوع مهم تر می شود. در شروع 40 سالگی باید هر 1-3 سال برای گلوکوم آزمایش شوید؛ چشم پزشک شما همچنین باید شما را برای بیماری شبکیه مورد بررسی قرار دهد، به خصوص اگر دیابت دارید.

غربالگری سرطان دهانه رحم
زنان سنین 30 تا 65 ساله باید حداقل هر 5 سال یک بار، یک پاپ اسمیر و یک آزمایش HPV داشته باشند (یا فقط هر 3 سال بار یک پاپ اسمیر). اگر شما در رابطه جدید هستید، یا مشکوک باشید که شریک زندگی شما شرکای دیگری داشته باشد، پس باید علاوه بر HPV از نظر STDs (بیماری های مقاربتی) نیز مورد بررسی قرار بگیرید. این بیماری ها می توانند توسط ویروسی که باعث ایجاد سرطان گردن رحم می شود، سربرآورده باشد.

بررسی پوست
مانند ماموگرافی، این موضوع نیز بحث های متفاوتی همراه دارد. زیرا گروه های مختلف توصیه های مختلفی ارائه می دهند. به گفته بسیاری دیگر از متخصصان پوست بهتر است سالی یک بار، برای بررسی وضعیت پوست به آن ها مراجعه کنید. اگر این کار را پشت گوش می اندازید، حداقل به طور منظم پوست خود را وارسی کرده و اگر تغییری مشاهده کردید آن را با یک متخصص در میان بگذارید.

عملکرد تیروئید
حدود 13٪ از زنان 35-65  ساله مبتلا به کم کاری تیروئید (تیروئید کم توان) هستند، بنابراین با نزدیک شدن به سن 35 سالگی، بهتر است هر 5 سال یک بار عملکرد تیروئیدتان را ارزیابی کنید. پس از 50 سالگی، دکتر شما ممکن است پیشنهاد کند که زودتر تیروئیدتان مورد بررسی قرار گیرد، زیرا بعضی از اختلالات تیروئید بعد از یائسگی بیشتر شایع هستند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.