تبیان، دستیار زندگی

انرژی درونی رشد

انرژی رشد توسط باغبان به گیاه القا نمی شود. باغبان به گیاه رشد کردن را نمی آموزد!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
انرژی درونی  رشد
یک دانه لوبیا یا عدس اگر در محیط مناسب قرار بگیرد، جوانه می زند! چون شرایط مهیا شده، انرژی درونی شروع به آزاد شدن می کند.

این انرژی در هر دانه ای نهفته است. کسی که محیط مناسب را برای دانه ی لوبیا فراهم می کند، به لوبیا آموزش جوانه زدن نمی دهد! فقط بستر آزاد شدن انرژی رشد را مهیا کرده است!

در صورتی که شرایط مهیا باشد، انرژی رشد، به صورت پیوسته و مستمر تا بلوغ کامل گیاه آزاد می شود و بعد از آن هم وجود دارد و پس از حیات گیاه به صورت دیگری در می آید.

انرژی رشد توسط باغبان به گیاه القا نمی شود. باغبان به گیاه رشد کردن را نمی آموزد!

باغبان فقط شرایط بروز استعداد رشد گیاه را مهیا کرده و موانع رشد را برطرف می کند. مثل کسی که قفل صندوق گنج را باز می کند. انرژی رشد درون هر دانه ی گیاه، گنجی است که با عمل کرد درست باغبان، ظهور می کند!

از دوره جنینی، انرژی رشد در حال آزاد شدن است. با تولد کودک، آزاد شدن انرژی ادامه پیدا می کند. تامین انرژی به عهده ی والدین نیست، آن چه رسالت والدین است، فقط مهیا کردن بستر مناسب برای آزاد شدن انرژی رشد و بروز استعدادهای کودک است.

بازی کردن در محیط های بازی با اسباب بازی های سازمان نیافته و بازی با گروه هم سالان، مهم ترین شیوه های آزاد سازی انرژی رشد است.
والدین می دانند که آزاد شدن انرژی رشد، صرفا تخلیه انرژی بچه ها نیست! بلکه تخلیه انرژی به صورت هدف مند است.

حرکت جهت دار

هدف باغبان، ایجاد بستر مناسب برای رشد و تعالی گیاه و بر طرف کردن موانع  بروز استعدادهای گیاه است.

انرژی درونی  رشد
رشد و تعالی ، یک حرکت جهت دار است . یعنی فقط در عرض  نیست! رشد گیاه صرفا، توسعه نیست. پهن شدن روی زمین نیست! یک جریان انرژی است که جهت و هدف دارد.  تکاملی است رو به کمال و نور است.

هر گیاه مجموعه ای از استعداد های خاص و منحصر به فرد بوده که باغبان وظیفه دارد با حذف موانع رشد و به کار گیری شیوه های درست، زمینه بروز و ظهور استعداد گیاه را فراهم نمایید.

تربیت نیز یک فرایند جهت دار است. تربیت، صرف تامین نیازهای حیاتی و رفاهی نیست.

ارکان کمال و تعالی در تربیت باید در نظر گرفته شود. والدین نمی توانند، نسبت به خصوصیاتی مثل: راست گویی، شجاعت، نوع دوستی، از خود گذشتگی، اعتماد به نفس و ...در فرایند تربیت کودک بی تفاوت باشند. تربیت نیز یک فرایند جهت دار است.

اگر بروز خصایص انسانی در کودک نادیده گرفته شود و یا شرایط بروز و ظهور آن توسط والدین مهیا نشود، ممکن است کودک در آینده با سرزنش های اجتماعی مواجه شود که چون دلیل آن را درک نمی کند، با پرخاش گری یا گوشه گیری عکس العمل نشان دهد.

koodak@tebyan.com
کانال کودک و نوجوان تبیان
نویسنده: محمد سجاد نوروزیان ( کتاب گل پروری)
http://golparvari.com
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.