تبیان، دستیار زندگی

آلودگی هوا باکتری‌ ها را مقاوم‌ تر می‌ کند!

شهر‌های آلوده تنها به خاطر ذرات معلق در هوا سلامت شهروندان را به خطر نمی‌اندازند، نتیجه پژوهشی جدید نشان می‌دهد تعداد باکتری‌های مقاوم در این شهر‌ها بالاتر از دیگر شهر‌ها است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
آلودگی هوا باکتری‌ ها را مقاوم‌ تر می‌ کند!
براساس گزارش ساینس آلرت به نقل از همشهری، دانشمندان هشدار می‌دهند که غبار و دود موجود در شهر‌های آلوده ممکن است حاوی ترکیباتی ژنتیکی باشد که ویروس‌ها و باکتری‌ها را غیرقابل درمان می‌سازند و در حال حاضر برآورد آسیبی که چنین پدیده‌ای می‌تواند به ساکنان شهرهای آلوده جهان بزند امکان‌پذیر نیست. محققان دانشگاه گوتنبرگ در سوئد با بررسی ۸۶۴ نمونه از دی ان ای به دست آمده از انسان، حیوانات و محیط زیست از سرتاسر جهان، به دنبال ژن‌هایی گشتند که با باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌ بیوتیک در ارتباط بودند.
نتایج نشان داد نمونه‌های به دست آمده از پکن، پایتخت چین که یکی از آلوده‌ترین شهر‌های جهان است، حاوی مقادیر زیادی از ژن‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک است. به گفته یوآخیم لارسون محقق دانشگاه گوتنبرگ،‌ این مطالعه تنها بخشی کوچک از نمونه‌های به دست آمده از هوا را بررسی کرده است و برای عمومیت بخشیدن به نتیجه این مطالعه به نمونه‌‌های بیشتری نیاز خواهد بود. اما تحلیل نمونه‌ها طیفی گسترده از ژن‌ها با سطوح مختلفی از مقاومت را نشان دادند.
آلودگی هوا باکتری‌ ها را مقاوم‌ تر می‌ کند!
مقایسه هوای تهران در یک روز آلوده و یک روز پاک

این مطالعه نشان نمی‌دهد که آیا باکتری‌های موجود در هوای پکن زنده هستند یا خیر، زیرا زنده بودن آنها می‌تواند شدت خطر را افزایش دهد، اما به گفته لارسون، براساس نتایج پژوهش‌های پیشین، این منطقی است که بپذیریم در هوای آلوده ترکیبی از باکتری‌های زنده و مرده وجود دارند. نگران‌ کننده‌ترین موضوع این است که مطالعه نشانه‌های مقاومت در برابر داروی کارباپنیم، آخرین چاره دارویی که برای درمان باکتری‌های مقاوم در برابر دیگر داروها مورد استفاده قرار می‌گیرند را ردیابی کرده‌ است. اگرچه هنوز شدت این خطر مشخص نشده‌، اما محققان در مقاله خود به این موضوع اشاره کرده‌اند که شاید در میان آلودگی هوا منبعی بزرگ از ژن‌های مقاوم در برابر دارو پنهان شده‌ باشد.
باکتری‌ها و ویروس‌ها همزمان با درمان بیماری‌های عفونی با کمک آنتی‌بیوتیک‌ها، خود را ارتقا داده و نسبت به انواع آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم‌تر می شوند و موجوداتی جدید به نام ابرویروس‌ها را ایجاد می‌کنند. در حال حاضر سرعت تکامل باکتری‌ها بالاتر از سرعت تطبیق‌پذیری آنتی‌بیوتیک‌ها است و همین موضوع درک بهتر گستردگی ژن‌های مقاوم در برابر دارو را مهم‌تر از همیشه می‌سازد و در صورتی که نتوان بیماری‌های عفونی معمولی را با کمک آنتی‌بیوتیک‌ها درمان کرد، حتی ساده‌ترین این بیماری‌ها نیز می‌توانند به مرگ منجر شوند.


منبع: http://bigbangpage.com