تبیان، دستیار زندگی

درباره تغییرات آیتم های نمایشی

رفت و آمد بازیگران دورهمی

«دورهمی» از شروع تا الان که به روزهای پایانی پخش نزدیک می شود تغییرات زیادی داشته، به ویژه در بخش آیتم های نمایشی. تغییر جدید خبر جدا شدن سحر ولدبیگی از برنامه است و به این ترتیب از این به بعد سروش جمشیدی به تنهایی این بخش را اجرا خواهد کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دورهمی

آیتم های نمایشی از شروع برنامه «دورهمی» با این برنامه همراه بود و در دوره هایی به عنوان نقطه طلایی برنامه محسوب می شد. اما این آیتم ها تا الان از تعداد بازیگران گرفته تا فرم و ساختار بخش های نمایشی تغییرات زیادی داشته است.

مرور بخش نمایشی در «دورهمی»
فصل اول برنامه تازگی گفتگوهای مهران مدیری با مهمانانش از جذابیت های برنامه بود که در کنارش آیتم های نمایشی هم مورد توجه قرار گرفت. بخش های نمایشی در فصل اول با جمع بیشتری از بازیگران طراحی شده بود که به مرور هرکدام در میان مخاطبان جای خود را باز کرده بودند و با همه نقاط قوت و ضعفی که داشتند به عنوان بخشی از برنامه برای مخاطب پذیرفته شده بودند. 
در سری دوم از تعداد بازیگران کم شد. از جمع قبلی فقط سیامک انصاری و سروش جمشیدی ماندند و مه لقا باقری به جمع شان اضافه شد. اما از این جمع سه نفره بر خلاف سری قبل تنها جمشیدی مورد توجه مخاطب قرار گرفت.
فصل سوم برنامه این جمع بازهم کوچک تر شد و اینبار تنها دو بازیگر گرداننده آیتم های نمایشی برنامه شدند. سروش جمشیدی به همان روال سری قبل حضور داشت اما برای بازیگر مقابلش سحر ولدبیگی جایگزین مه لقا باقری شد و زمان کمتری به این بخش اختصاص پیدا کرد.
برنامه با این دو بازیگر ادامه داشت تا اینکه با نزدیک شدن به اواخر پخش برنامه دو هفته ای از این آیتم های جمع و جور هم خبری نبود و در نهایت در خبرها اعلام شد از این به بعد سروش جمشیدی به تنهایی اجرای این بخش را برعهده خواهد داشت.

حذف آهسته آیتم های نمایشی
بعد پخش نشدن دو هفته ای آیتم های نمایشی عوامل برنامه در گفتگویی با روزنامه هفت صبح علت را اینطور توضیح داده بودند: «آیتم نمایشی حذف نشده. فقط یک مدت کوتاه بدون آیتم نمایشی برنامه را ضبط کردیم. دلیل هم این بود که سروش جمشیدی، بازیگر نقش قیمت، برای اجرای تئاتر «بی بی و سرباز دل» به کارگردانی رضا حداد به اروپا سفر کرده بود و امکان دسترسی به او وجود نداشت. از آنجایی که او بازیگر اصلی آیتمهاست، وقتی ایران نبود نمی‌توانستیم آیتم نمایشی ضبط کنیم. حالا هم که برگشته، از این هفته مجددا ضبط آیتم‌های نمایشی را شروع کرده‌ایم.»
با این اوصاف تصور می شد به احتمال زیاد از هفته آینده یعنی از ابتدای اسفند، مجددا برنامه با آیتم نمایشی همراه شود و به ساختار و شکل و شمایل قبل بر‌گردد امادر خبرها اعلام شد از این به بعد سروش جمشیدی به تنهایی اجرای این بخش را برعهده دارد.

سروش جمشیدی پرچمدار بخش نمایش
با توجه به اینکه اعلام شده سحر ولدبیگی از جمع بازیگران آیتم‌ نمایشی «دورهمی» بیرون رفته، از این به بعد این آیتم‌ها فقط یک بازیگر خواهد داشت. درواقع از این به بعد نویسنده‌های برنامه فقط برای قیمت متن می‌نویسند و سروش جمشیدی یک تنه آیتم‌های نمایشی را پیش می‌برد. اما ماجرا چیست؟ آنطور که اعلام کرده‌اند قرارداد سحر ولدبیگی تمام شده و به همین دلیل هم از جمع بازیگران کناره گرفته. اگر این خبر صحت داشته باشد و واقعا ولدبیگی به دلیل تمام شدن قراردادش با دورهمی خداحافظی کرده باشد، به نظر می‌رسد حضور این بازیگر از ابتدا هم در برنامه به صورت مشروط بوده است. ولدبیگی از همان ابتدای ورود، شخصیت تثبیت شده‌ای نداشت. ابتدا به عنوان دختر سرایدار با گریمی کاملا متفاوت روی صحنه امد و چند وقت بعد ناگهان تغییر شکل داد و با چهره و لحن جدیدی به میدان آمد. حضور او چندان با استقبال رروبه‌رو نشد و به نظر می‌رسد به همین دلیل هم از کار کنار گذاشته شده است.

آیتم های نمایشی چه قدر مهم بوده؟
مهران مدیری چه در بخش گفت و گوها و چه در بخشی که پلاتو می گوید آنقدر بیننده طرفدار دارد که برای دنبال کردن آن حذف آیتم های نمایشی از برنامه اتفاق چندان مهمی محسوب نمی شود. این اتفاق تنها مربوط به الان که بخش نمایشی کوچک شده نیست و حتی زمانی هم که آیتم های نمایشی جمع بزرگ تری داشت به همین روال بود. بنابراین بخش نمایشی آنقدر مهم و اثرگذار نبوده است. 
از طرفی از فصل اول تا الان مخاطب با یک وضعیت بلاتکلیف در بخش نمایشی مواجه بوده و به محض همراه شدن با یک شخصیت در شرایط تازه ای قرار گرفته است که سبب شده توقع ویژه ای از این بخش نداشته باشد. بنابراین به نظر نمی رسد حذف ولدبیگی از برنامه و اجرای یک نفره جمشیدی اتفاق تازه ای را در ادامه برنامه به دنبال داشته باشد.



منابع: هفت صبح/  تبیان