تبیان، دستیار زندگی

افزایش فعالیت های مغزی می تواند به حافظه آسیب بزند!

معمولا اختلالات حافظه با کاهش فعالیت بخش هایی از مغز در ارتباط است. با این حال به تازگی گروهی از محققان در پی تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که افزایش غیرطبیعی فعالیت بخش هیپوکامپ مغز نیز می تواند موجب اختلال در حافظه و توجه بشود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
افزایش فعالیت های مغزی می تواند به حافظه آسیب بزند!
هیپوکامپ به عنوان بخشی از مغز که در لوب گیجگاهی قرار دارد، نقش بسیار بزرگی در زمینه ثبت خاطرات روزانه ما و هم چنین وقایع و زمان و مکان وقوع آن ها دارد. برای مثال شما پس از بازگشت از محل کارتان برای یاد آوری محل پارک خودروی خود به این بخش نیازمند خواهید بود. توبیاس بست به عنوان راهبر این تحقیق از دانشگاه ناتینگهام لندن در این باره بیان کرد که: «افزایش فعالیت یک بخش از مغز نه تنها در کارکرد آن بخش اختلال ایجاد می کند (در این مورد حافظه وابسته به هیپوکامپ)، بلکه موجب اختلال دیگر بخش هایی که با آن ها در ارتباط هست (در این مورد توجه وابسته به قشر جلو مغزی) نیز می شود.»
نورون های مغزی در واقع با ارسال پیام های شیمیایی به نام انتقال دهنده های عصبی با یک دیگر ارتباط برقرار می کنند. گاما آمینوبوتیریک اسید یا به اختصار GABA، شایع ترین انتقال دهنده عصبی بازدارنده است که در مهار فعالیت های عصبی و تحریکات نورون ها نقش اساسی دارد. بست در این رابطه می گوید: «تحقیقات انجام شده توسط ما بر روی موش ها موجب پی بردن به مهار GABA در هیپوکامپ شد که این امر به منظور عملکرد حافظه و توجه انجام می گشت. یافتن این امر که مهارکننده معیوب، حافظه را با اختلال مواجه می سازد نشان دهنده این است که حافظه به فعالیت عصبی متعادل شده در هیپوکامپ وابسته است.»
هم چنین یافته دیگر این پژوهش این بود که مهار کننده معیوبی که منجر به افزایش فعالیت عصبی در هیپوکامپ می شود توجه (عملکرد شناختی که معمولا به هیپوکامپ نیازی ندارد و به قشر جلو مغزی وابسته است) را با اختلال همراه می کند.


منبع: http://bigbangpage.com