تبیان، دستیار زندگی

موی دماغ میزبان نباشید

ویژگی های یک مهمان دوست داشتنی

در ابتدا بهتر است که خودتان را به جای میزبانتان قرار دهید و از خود بپرسید اگر به جای او بودید از مهمانانتان چه انتظاراتی داشتید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
مهمانی رفتن

یکی از مهم ترین آداب و رسوم خانواده های ایرانی، دید و بازدید از اقوام و آشنایان است. در گذشته اغلب مهمانی ها بسیار ساده و با هدف دورهم جمع شدن اعضای خانواده و دوستان برگزار می شد. هرچند امروزه دید و بازدید نسبت به گذشته کم رنگ شده است اما همچنان در عید نوروز یکی از آداب و رسوم ما ایرانیان، رفتن به مهمانی و پذیرایی از مهمان است. اگر مهمان، آداب مهمانی و میزبان، آداب میزبانی را بدانند، در آن صورت لحظات خوب و به یاد ماندنی برای مهمان ومیزبان فراهم می شود.

موقع رفتن به میزبان‌تان هدیه تشکر بدهید. یک هدیه نه چندان گران قیمت به عنوان یادگاری و به نشانه قدردانی شما از مهمان نوازی میزبان، کافی است.


1) تشکر یادتان نرود: تشکر از میزبان به خاطر پذیرایی اش ضرورت دارد. این کار را می توانید در پایان مهمانی انجام بدهید. اما روش بهتری هم وجود دارد؛ می توانید فردای مهمانی تلفن بزنید و به او بگویید فقط زنگ زده اید بابت تشکر از پذیرایی دیروز؛ همین.

۲) سرزده نروید مهمانی: ایام عید، بازار مهمانی و دید و بازدید حسابی داغ است. پیش از این که به قصد مهمانی از منزل خارج شوید، تلفن بزنید و از حضور میزبان در منزل و از آمادگی اش برای پذیرایی اطمینان حاصل کنید. شاید مهمانان زیادی در منزل میزبان حضور داشته باشند و او موقع پذیرایی به زحمت بیفتد.

۳) سر وقت بروید: اگر قرار گذاشته اید زمان معینی به منزل میزبان بروید، دیر نکنید. زود هم نروید در روز های شلوغ عید، هر خانواده ای برای خودش برنامه ریزی فشرده ای دارد و تأخیر شما ممکن است برنامه یک جمع را مختل کند.

۴) گپ بزنید، بحث نکنید: وقتی دور هم نشسته اید، احتمال این که بحث های متنوعی درباره مسایل اجتماعی، سیاسی، شخصی و... پیش بیاید، زیاد است. فراموش نکنید که شما مهمان اید و مجلس مهمانی جای بحث و جدل نیست. به یک گپ خودمانی بسنده کنید و مجلس مهمانی را به میدان جنگ تبدیل نکنید. از این فرصت برای تازه کردن دیدار ها و لذت بردن از مصاحبت همدیگر استفاده کنید و خودتان و اطرافیان تان را با بحث های آن چنانی خسته نکنید.

۵) به میزبان کمک کنید: خوشبختانه بیشتر خانم های ایرانی، این کار را خوب بلدند. به میزبان در امر پذیرایی کمک کنید: موقع چیدن میز غذا، مرتب کردن آشپزخانه بعد از صرف غذا و شستشوی ظروف. با این کار، نه تنها به میزبان کمک می کنید، بلکه فرصتی پیدا می کنید تا رابطه تان را هم صمیمی تر کنید و احیانا چیزهای جدیدی هم یاد بگیرید.

۶) شنونده خوبی باشید: توی مهمانی، دایم از خودتان تعریف و تمجید نکنید و به همان میزان که صحبت می کنید، به دیگران هم اجازه صحبت بدهید و خلاصه اینکه شنونده خوبی باشید.

۷) گاهی به ساعت نگاه کنید: گهگاه، نگاهی به ساعت تان بیندازید. ساعات بعد از صرف شام، جان می دهد برای گپ های طولانی، ولی حواس تان باشد که این گپ ها خیلی هم به درازا نکشد. گاهی میزبان قرار است صبح روز بعد برود سر کارش یا برنامه مسافرتی در پیش داشته باشد و به خاطر رودربایستی با شما حسابی به زحمت بیفتد.

مهمانی در سفر
اگر قرار است به یک سفر بروید و بیشتر از دو روز خانه کسی بمانید این مطلب را بخوانید و موارد گفته شده را رعایت کنید تا موی دماغ میزبان‌تان نشوید و اوقات خوبی برای همه بسازید.

تاریخ رسیدن و بازگشت‌تان را مشخص کنید. مدت اقامت را بی‌انتها تصور نکنید.

در همان زمانی که از قبل اطلاع داده‌اید به خانه میزبان بروید. میزبان شما هر که باشد، برنامه خودش را دارد و فقط پدر و مادرها از زودتر رسیدن فرزندانش‌شان خوشحال می‌شوند. این کار شما ممکن است خواهرتان را هم معذب کند.

اگر به هر دلیلی دیر خواهید رسید، تماس بگیرید و توضیح دهید. میزبان‌تان را در بدو ورود نگران نکنید.

هدیه‌ای برای میزبان‌تان ببرید. اگر روی هدیه‌ای که می‌دهید فکر کرده باشید و یا برای فرزندان یا حیوان خانگی‌ش هم هدیه برده باشید، که چه بهتر.

اقامت‌تان را خیلی طولانی نکنید. میزبان‌تان ممکن است مثل شما در تعطیلات نباشد. اگر از تاریخ دقیق رفتن‌تان مطمئن نیستید، به محض اطلاع میزبان‌تان را آگاه کنید. میزبان نباید مجبور باشد از شما برنامه رفتن‌تان را بپرسد.

انعطاف پذیر باشید و خودتان را با برنامه روزانه خانه میزبان وفق دهید. محلی که برای ماندن شما انتخاب شده است برای مدت کوتاهی در اختیار شماست، اما محل دائمی زندگی میزبان است. اگر در خانه حساسیتی روی ساعت غذا خوردن یا خواب وجود دارد، خودتان را با آن برنامه‌ها هماهنگ کنید.

فضایی که در اختیارتان است را مرتب نگه دارید. خودتان را بیش از وقتی در خانه هستید بیارایید و تمیز باشید. بهداشت همه چیز است!

اگر نیمه شب یا صبح خیلی زود بیدار شدید، مراقب باشید مزاحم کسی نشوید.

مبتلا به هر بیماری واگیردار پوستی یا ویروسی هستید، بیش از زمان عادی آن را کنترل کنید. انتقال بیماری هدیه‌ای نیست که میزبان بابت آن از شما تشکر کند.

ساعاتی را بیرون از خانه میزبان بگذرانید تا میزبان هم بتواند زمانی را بدون حضور شما صرف خودش کنند.

همیشه موقع سرو غذا آماده کمک باشید. ممکن است میزبان کاری به شما ندهد، شما می‌توانید در خرید، چیدن ظروف یا تهیه سالاد بدون ایجاد مزاحمتی برای دیگران به میزبان‌ کمک کنید.

قدرشناس باشید. در مقابل غذاها و فرهنگ محلی، مناظر و سایر جاذبه‌های شهر یا کشور میزبان‌تان واکنش مثبتی از خود نشان دهید.

زیاد از اینترنت و تلفن استفاده نکنید. اگر لازم است در خانه میزبان‌تان از تلفن یا اینترنت استفاده کنید، حتما پیش از استفاده از میزبان اجازه بگیرید و اگر برای این سرویس‌ها هزینه‌ای پرداخت می‌کنند، در این هزینه شریک شوید.

موقع رفتن به میزبان‌تان هدیه تشکر بدهید. یک هدیه نه چندان گران قیمت به عنوان یادگاری و به نشانه قدردانی شما از مهمان نوازی میزبان، کافی است.

اگر مجبورید صبح خیلی زود بروید، شب قبل خداحافظی کنید. اگر صبح خیلی زود یا نیمه شب عازم هستید از قبل تاکسی رزرو کنید. انتظار نداشته باشید میزبان‌تان شما را به فرودگاه یا ایستگاه اتوبوس برساند، مگر اینکه خودشان پیشنهاد دهند.


منبع: پرشین، رنگی رنگی
 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.