تبیان، دستیار زندگی

آموزش استفاده از شبکه لایتنینگ بیت کوین

لایتنینگ در مراحل ابتدایی و خطرناک خود قرار دارد. اما قول‌هایی که این تکنولوژی به کاربران داده چیزی نیست که بتوان به راحتی از خیر آنها گذشت؛ تراکنش‌های آنی و کارمزدهایی نزدیک به صفر!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تکنولوژی
گویی که روزهای ابتدایی تولد بیت کوین دوباره در حال وقوع هستند؛ کانال‌هایی که فقط توسط دعوت‌نامه می‌توان به آنها ملحق شد، کلماتی بیگانه و نو و هشدارهایی که در همه بخش‌ها دیده می‌شود. چیزهایی که در سروکار داشتن با تکنولوژی نوپای شبکه‌ی لایتنینگ به آنها برخورد می‌کنیم. فناوری‌ای که قرار است بر مشکل مقیاس‌پذیری بیت کوین نائل آید و در ظرفیت این ارز دیجیتالی تأثیر بگذارد. تا به اینجا اما، کارش کمی سخت بوده. 
یکی از توسعه‌دهندگان دراین‌باره می‌نویسد:

اگر ندانید که چطور داده ها را کامپایل کنید کار کند می‌شود و شاید در نهایت تلاش زیادی لازم باشد.
به بیان ساده‌تر، لایتنینگ در مراحل ابتدایی و خطرناک خود قرار دارد. اما قول‌هایی که این تکنولوژی به کاربران داده چیزی نیست که بتوان به راحتی از خیر آنها گذشت؛ تراکنش‌های آنی و کارمزدهایی نزدیک به صفر!

شرکت‌هایی مانند «بلاک استریم» پیش از این نیز برای به کار گیری لایتنینگ در بخش‌های مختلفی از سرویس‌های خود اقدام کرده‌اند و حتی فروشگاه‌هایی را نیز از این طریق راه اندازی نموده‌اند. درعین‌حال، افرادی که از آنها به‌عنوان «حامیان اول لایتنینگ» یاد می‌شود، در سطح اینترنت، به‌واسطه شجاعتشان در استفاده از آن، موردتقدیر و تشویق قرار می‌گیرند.

این شبکه فعلاً برای کاربران عادی بسیار خطرناک و ناآشنا است ولی امیداست تا در آینده و عرضه نسخه‌های توسعه یافته تر، امکان استفاده آسان کاربران برای پرداخت و انجام تراکنش‌های شان مهیا شود.



دو حالت برای کار با شبکه لایتنینگ وجود دارد. وارد شدن در محیط‌های آزمایشی یا تست نت (کاری که توسعه‌دهندگان لایتنینگ در حال انجامش هستند) یا به جان خرید ریسک از دست رفتن پول در شبکه اصلی; زیرا همانطور که گفتیم این شبکه هنوز آماده بهره برداری کامل نیست . در ادامه قصد داریم تا راهنمایی‌های جامعی را در برای کسانی داشته باشیم که می‌خواهند جزو اولین نفراتی باشند که از این شبکه استفاده می‌کنند.

شبکه تست لایتنینگ را امتحان کنید

تست نت یا شبکه تست یکی از راه‌هایی است که می‌تواند به‌راحتی به شبکه متصل شد و سازوکار آن را به صورت عینی لمس نمود. از طرفی وجود کلاینت‌های متنوع برای سیستم‌های عامل مختلف، از ویژگی‌هایی است که راحتی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

به‌علاوه قابلیت که در آن نیازی به استفاده از بیت کوین واقعی نیست و شما می‌توانید به وسیله بیت کوین‌های شبکه تست که به‌راحتی قابل‌ دسترس‌اند آنها را به کیف پول لایتنینگ خود انتقال دهید.

به‌طورکلی استفاده از شبکه تست نت، پنج گام اصلی دارند که عبارت‌اند از:

۱- برای شروع تعدادی کیف پول معرفی‌شده که می‌توانید یکی از آنها را دانلود نمایید. «زپ» (Zap) و «لایتنینگ لبز» (Lightening Labs) برای نسخه‌های ویندوزی، «ای کلایر ولت» (Eclair Wallet) برای نسخه‌های اندرویدی و سایت htlc که نیاز به دانلود ندارد، از جمله این کیف پول‌ها هستند.

ورود به سایت htlc

۲- به‌منظور فرستادن بیت کوین‌های آزمایشی به آدرس کیف پولی که قصد ارسال به آنرا دارید، نیاز به ایجاد یک کانال خواهید داشت که کمی محیط نا آشنایی خواهد داشت. ابتدا فروشگاه تست را که درخواست خرید از آن را دارید انتخاب می‌کنید. گزینه‌های مختلفی در این مورد برای شما فراهم‌شده؛ وب‌سایت میزبانی وبلاگ‌ها با عنوان Yalls که توسط «الکس باسوورس»، از توسعه‌دهندگان لایتنینگ، ایجادشده، یک فروشگاه قهوه مشابه استارباکس که توسط تیم ای کلایر ساخته‌شده و همچنین یک فروشگاه بستنی ازجمله فروشگاه‌هایی است که امکان خرید آزمایشی از آنها وجود دارد.

ورود به فروشگاه آزمایشی

۳- سپس کافی است به وب‌سایت هایی بروید که قصد خرید را دارید و به دنبال آدرس پرداخت بگردید. توجه داشته باشید که دو آدرس برای شما فراهم‌شده. یک آدرس پرداخت (Payment Address) و دیگری آدرس همتا یا peer address.
۴- آدرس همتا را کپی کرده و سپس به کیف پول خود برگردید و آدرس را به contact اضافه کنید. در اینجا کارمزد کمی به عنوان بازگشایی کانال از شما کسر خواهد شد که در محیط تست چیزی در حدود یک دهم بیت کوین شبیه سازی شده است.
۵- به محض اینکه با موفقیت کانال خود را ایجاد کردید، می‌توانید آدرس پرداخت را وارد نمایید و مبلغ دلخواه را پرداخت کنید تا به صورت آنی تراکنش انجام بپذیرد.

طبق گفته بررسی‌های انجام شده، این وب‌سایت توانسته تا تراکنش را با موفقیت انجام دهد؛ در طول انجام آزمایش تنها یک بار با مشکل روبه‌رو شده بود، آن‌هم زمانی بوده که بخش اعظمی از نودهای تست در دسترس نبوده‌اند.

هفت قدمی که در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد به شما کمک خواهند کرد که کار خود را آغاز کنید:

۱- راحت‌ترین راه برای رسیدن به شبکه اصلی لایتنینگ استفاده از c-lightning است که توسط بلاک استریم ایجادشده.
۲- برای اجرای c-lightning شما به سیستم عامل اوبونتو نیاز دارید که ToolKit های مختلفی را نیز باید دانلود نمایید.
۳- پس از اتمام مرحله قبلی لازم است تا برنامه‌های ضروری که توسط بلاک استریم اعلام شده‌اند را دانلود نمایید.
۴- در این مرحله دانلود نرم افزار هسته اصلی بیت کوین ضروری است. این نرم افزار از وب‌سایت بیت کوین در دسترس قرار دارد.
۵- با اتمام این مرحله و همگام‌سازی با بلاک چین، آماده خواهید بود تا کدهای c-lightning را از گیت هاب نصب کنید.
۶- پس از به اتمام رسیدن مرحله قبلی و تائید کامل تراکنش، می‌توانید به وسیله همتای بلاک چین، یک کانال پرداخت را ایجاد نمایید.
۷- پس از اتمام تائیدیِ ها می‌توانید از lightning-cli برای ایجاد کانال پرداخت جدید استفاده نمایید.

در پایان باید گفت که این شبکه فعلاً برای کاربران عادی بسیار خطرناک و ناآشنا است ولی امیداست تا در آینده و عرضه نسخه‌های توسعه یافته تر، امکان استفاده آسان کاربران برای پرداخت و انجام تراکنش‌های شان مهیا شود.