تبیان، دستیار زندگی

سازمان بهشت زهرا، آدرس، تلفن و سایت

بهشت زهرا نام بزرگ‌ترین آرامستان ایران است که در شهرستان ری واقع در جنوب تهران قرار دارد. فعالیت این آرامگاه رسماً در سال ۱۳۴۹ آغاز شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
وبگردی،اقتصاد،صنعت،آسمونی،سازمان بهشت زهرا، آدرس، تلفن و سایت


سازمان بهشت زهرا، آدرس، تلفن و سایت

نخستین تلاش‌ها برای طراحی، اجرا و احداث آرامستانی به نام بهشت زهرا، با هدف پایان دادن به مسئله تعدد آرامگاه‌ها در سطح شهر تهران در سال ۱۳۴۵ انجام پذیرفت. در این تصمیم‌گیری‌ها که با حضور شهردار وقت تهران و معاونان و رؤسای سازمان گورستان‌های پایتخت انجام گرفت، قطعه زمینی در مسیر تهران – قم به مساحت ۳۱۴ هکتار به این امر اختصاص یافت و برای فعالیت‌های عمرانی و فضای سبز نیز بلافاصله اقدام گردید. بهشت زهرا در سال ۱۳۴۹ آماده گردید، ولی در ابتدا به‌علت وجود گورستان‌های متعدد فعال در محله‌های تهران با عدم اقبال عمومی جهت دفن اموات مواجه و سرانجام با دفن نخستین متوفی به‌نام مرحوم محمدتقی خیال در قطعه ۱ ردیف ۱ شماره ۱ که به خانواده‌ای ارتشی و متنفذ متعلق بود، رسماً مورد بهره‌برداری قرار گرفت

سازمان بهشت زهرا( سلام الله علیها)، تنها گورستان فعال شهر تهران، یکی از سازمانهای خدماتی و تحت پوشش حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری تهران میباشد که با وجود اساسنامه و آیین نامه های مالی و اداری مصوب، با  نظارت هیئت مدیره ای مرکب از مدیران شهرداری تهران و به ریاست معاون خدمات شهری شهرداری بصورت بازرگانی اداره می‌شود.

در حال حاضر در بهشت زهرا ( سلام الله علیها)بالغ  بر یک میلیون و چهار هزار متوفی مدفون می‌باشد که  از تاریخ دفن اولین متوفی در آن بیش از  40 سال می گذرد. تدفین ابدان مطهر شهیدان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در قطعات شهدا، وضعیت این گورستان را به حالت خاصی تغییر داده و این سازمان به مکانی مقدس در باورها و فرهنگ مردم قدرشناس تهران و ایران تبدیل شده است.

امروز بهشت زهرا ( سلام الله علیها)از رهگذر رایحه دل انگیز شهیدان سرافراز و فضای روحانی آستان مقدس امام شهیدان بنیانگزار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی ( رضوان الله تعالی علیه)جایگاهی عظیم در فرهنگ ملت ایران یافته است.
از سویی دیگر روند رو به رشد شهرنشینی و رشد وتوسعه تهران به کلانشهر چند میلیونی تهران بزرگ و وجود  تنها یک گورستان در این شهر اهمیت این سازمان را در برنامه ریزیهای شهری دوچندان نموده، به طوریکه شهردار تهران در برنامه های خود برای کلانشهر تهران در نظر دارد به منظور جلوگیری از تردد بی رویه شهروندان در ایام سال به جنوبی ترین نقطه شهر، و دسترسی آسان به یکی از عناصر حیاتی شهرنشینی، تنهاگورستان شهر تهران را در 3 نقطه شرق، غرب و جنوب تهران توسعه دهد.

از سویی دیگر سازمان بهشت زهرا ( سلام الله علیها)به دلیل عدم اختصاص هر گونه بودجه ای از شهرداری و سایر سازمانها و نهادها و استقلال مالی مجبور به ایجاد راهکارهایی مناسب جهت ایجاد درآمد بوده به طوری که منجر به اداره سازمان عریض وطویل بهشت زهرا ( سلام الله علیها)گردد.

لذا پس از اخذ مجوز قانونی از محل فروش قبور در قطعات خصوصی و مقابر خانوادگی و انجام بخشی از فعالیتهای بازرگانی شامل فروش گل و اجاره غرفه ها درآمدهای مربوطه را تحصیل می‌نماید.

منابع آماری و اطلاعاتی مربوط به درگذشتگان که در حال حاضر توسط کاربران ثبت و ضبط می‌شود ذخیره ای ارزشمند برای انجام امور تحقیقاتی و علمی و تحلیلی دانشگاهها و مراکز علمی کاربردی می‌باشد.

بخش های مهمی از سازمان شامل: اداره فضای سبز، خدمات، تولیدات بتونی، اداره غرفه ها، حمل متوفی در تهران و انتقال به شهرستان، اکو، مداح، خدمات صندلی و چادر برای انجام مراسم، اداره سالنهای سوگواری و خدمات سرویس های بهداشتی توسط بخش خصوصی اداره می‌گردد.

ساختار اداری بهشت زهرا (سلام الله علیها)

تنها آرامستان قانونی، فعال و متمرکز کلان شهر تهران سازمان  بهشت زهرا (سلام الله علیها)  است  که از سازمانهای زیر مجموعه حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری تهران است  که دارای اساسنامه و  آیین نامه های مالی  و اداری مصوب است و کلیه فعالیتهای  این سازمان تحت نظارت هیئت مدیره  مستقل به ریاست معاونت خدمات شهری شهرداری تهران برنامه ریزی و هدایت می شود.

سازمان بهشت زهرا ( سلام الله علیها) از سال 1372 دارای استقلال مالی بوده و از آن تاریخ  بر اساس اصول بازرگانی  اداره می‌گردد و رأساً متکفل  تأمین هزینه های سازمانی خویش است.

درآمد سازمان از محل انجام خدمات شرعی درگذشتگان ، اجاره غرفه های فروش گل و گلاب و فروش قبور  خانوادگی و قبور اختصاصی  تحصیل می‌گردد.

بهشت زهرا ابتدا ۳۱۴ هکتار وسعت داشت که در سال ۱۳۷۶ بخش شمالی به مساحت ۱۱۰ هکتار و در سال ۱۳۸۷ بخش شرقی به مساحت ۱۶۰ هکتار خریداری و به آن اضافه شد. بهشت زهرا در حال حاضر ۱٬۳۰۰٬۰۰۰ نفر را در خود جای داده است.

در قطعه ۳۳ بهشت زهرا تعدادی از مبارزان مشهور که در درگیری با رژیم شاه کشته شده یا در زندان اعدام شدند، به خاک سپرده شده‌اند. ده قطعه از بهشت زهرا محل دفن شهدای جنگ ایران و عراق است. آرامگاه شهدای هفتم تیر در قطعهٔ ۲۴ و آرامگاه روح‌الله خمینی در غرب بهشت زهرا قرار دارد و قطعه هنرمندان بهشت زهرا و قطعه نام‌آوران بهشت زهرا ویژهٔ سرشناسان است.

شرح وظایف

ترتیبات‌ لازم‌ جهت‌ انجام‌ امور شرعی‌ و عرفی‌ متوفای‌ شهر تهران‌(کفن و دفن) وظیفه‌ سازمانی‌ و ذاتی  بهشت‌ زهرا«س‌» است‌. اما از آنجاییکه‌ بهشت‌ زهرا)س‌( در سال های اخیر از سازمانی صرفا خدماتی به یک‌ سازمان‌ اجتماعی‌،فرهنگی تبدیل شده است وظایف دیگری را نیز دارد که از مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

-وجود مراسم‌ مختلف‌ ملی‌ و مذهبی.

-یادواره‌های‌ شهیدان‌ انقلاب‌ اسلامی.

-مراسم‌ غبارروبی‌ و عطرافشانی‌ مزارشهدا.

– مراسم‌ سالگرد ارتحال‌ ملکوتی‌ حضرت‌ امام‌)ره‌(

-مراسم‌ روز ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی.

-بازدید مستمر مقامات‌ و مسئولین‌ طراز اول‌ داخلی‌ و خارجی‌.

-حضور امت‌ شهیدپرور درطول‌ سال‌ در حرم‌ مطهر حضرت‌ امام)ره‌( و قبور مطهر شهدا.

-مراسم‌ سالروز ورود تاریخی‌ حضرت‌ امام‌(ره)

– مراسم زنگ دانش آموز شهید همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید

موارد فوق بهشت‌ زهرا«س‌» را به یک‌ سازمان‌ اجتماعی‌، فرهنگی تبدیل کرده که‌ به عنوان قطب فرهنگی پایتخت جمهوری اسلامی ایران نقش آفرینی می کند.

ارتباط با سازمان بهشت زهرا (س)

صندوق پستی: 4355/18745

پست الکترونیک : info.beheshtezahra@tehran.ir

تلفن : (51633000) – (9 – 55201031)  

نمابر: 55201535

آدرس : تهران-جاده قدیم قم-سازمان بهشت زهرا(س)

شماره پیام کوتاه :30004238


منبع:آسمونی

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .