تبیان، دستیار زندگی

ادامه‌ی تنش‌های اقتصادی در سطح بین‌المللی

فلزات سیاسی را بشناسید +فیلم

شاید کم‌تر کسی به این موضوع توجه داشته باشد که ایران و اسرائیل مدت‌ها است که پنجه در پنجه یکدیگر انداخته و دوران جنگ خود را سپری می‌کنند. حقیقت این است که اسرائیل با بمب‌باران شهرهای سوریه در واقع مواضع ایران اسلامی را مورد تهاجم قرار می‌دهد و با سرنگونی جنگنده‌ی F16 اسرائیل، یک امتیاز مثبت به ایران داده می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قیمت طلا و سکه
نوسات قیمت طلا، سکه و انواع ارز بالاخص دلار یکی از مشکلات اقتصادی است که در چند ماه گذشته گریبان‌گیر بازار ایران شده است. خبرها نیز حاکی از این موضوع است که روند جاری به قوت خود در حال پیشروی بوده و اوضاع نامطلوب اقتصادی آمریکا که یکی از عمده دلایل این افزایش قیمت است، همچنان ادامه خواهد داشت و حل آن کمی دور از نظر است.

افزایش روزافزون تورم در ایالات متحده و نیز سیاست‌های خصمانه‌ی دولت این کشور، اوضاع اقتصادی را رو به بحرانی غیر قابل جبران کشانده که دود آن به چشم بسیاری از کشورها از جمله ایران که همواره مورد تحریم بوده، می‌رود. زیرا کشور ما برای معاملات بین‌المللی باید از دلار استفاده کند و به علت انواع تحریم‌ها، بالاتر رفتن هزینه‌های گمرکی و دور زدن‌های تحریمی، ملزم به پرداخت چند برابری خواهیم شد.

از دیگر سو نیز با افزایش بهای طلا در سطح جهانی هستیم که این مهم نیز بار منفی برای اقتصاد کشورمان دارد. ایران اسلامی تحریم است و از این رو اجازه‌ی معاملات طلا و فلزات گران‌بها را به‌صورت آزادانه ندارد و همین مهم سبب شده تا نه تنها از اوضاع کنونی بهره نبرده بلکه مجبور باشد تا با قیمتی زیر قیمت جهانی آن هم با واسطه، فلزات اینچنینی را به برخی کشورها صادر کند.

تقابل آمریکا، اسرائیل و ایران دیگر آن تقابل دو دهه‌ی گذشته نیست که تنها به چند خبر و تهدید محدود شود، امروزه این دولت‌ها زیر سایه‌ی گفتمان جهانی و نیز انواع مذاکرات، یک جنگ سرد (Cold War) تمام عیار را در دستور کار دارند.



این در حالی است که طبق آخرین آمار منتشر شده، میزان ذخایر طلای صندوق مرکزی ایالات متحده آمریکا (SPDR) نیز با 0.29 درصد کاهش به کمتر از 821 تن رسیده است.(1)

علت افزایش بهای طلا

یکی از علل اصلی افزایش بهای طلا در سطح جهانی طی چند ماه اخیر، تنش‌های سیاسی است که بین دولت‌های مختلف اتفاق افتاده و همچنان هم ادامه دارد. از آنجایی که اقتصاد و سیاست ارتباط تنگتنگی با یکدیگر دارند، اقتصاد همواره از تغییرات سیاسی تاثیر گرفته و در برهه زمان‌های خاص، تغییرات عمیقی را به خود دیده است. در واقع کوچک‌ترین تنش و سر و صدای سیاسی، ریسک‌های اقتصادی غیرقابل تصوری را به همراه خواهد داشت.

افزایش تنش‌های تجاری و سیاسی بین آمریکا و چین نیز یکی از عوامل افزایش قیمت طلا و ارز در جهان است. آمریکا با کاهش ذخیره‌ی فلزات گران‌بها روبرو است و چین آمار ذخایر خود افزایش می‌دهد.


سیاست‌های غرب در قبال جمهوری اسلامی در چند ماه گذشته، آشکارا بر قیمت دلار، طلا و فلزات گران‌بها تاثیر گذاشته و همگان شاهد افزایش قیمت روزافزون کوارد مذکور بوده‌ایم. باید توجه داشت که تقابل آمریکا، اسرائیل و ایران دیگر آن تقابل دو دهه‌ی گذشته نیست که تنها به چند خبر و تهدید محدود شود، امروزه این دولت‌ها زیر سایه‌ی گفتمان جهانی و نیز انواع مذاکرات، یک جنگ سرد (Cold War) تمام عیار را در دستور کار دارند.

 

                                       توضیحات رئیس کل بانک مرکزی درباره علل افزایش قیمت سکه وطلا

جنگ ایران و اسراییل

شاید کم‌تر کسی به این موضوع توجه داشته باشد که ایران و اسرائیل مدت‌ها است که پنجه در پنجه یکدیگر انداخته و دوران جنگ خود را سپری می‌کنند. حقیقت این است که اسرائیل با بمب‌باران شهرهای سوریه در واقع مواضع ایران اسلامی را مورد تهاجم قرار می‌دهد و با سرنگونی جنگنده‌ی F16 اسرائیل، یک امتیاز مثبت به ایران داده می‌شود. البته از شایعاتی که ایران را دخیل در سقوط این جنگنده می‌دانستند نیز نمی‌توان گذشت که البته در این یادداشت به آن نمی‌پردازیم.

کلام آخر

به هر حال نمی‌توان افزایش قیمت طلا و سکه در کشورمان را انکار کرد اما باید علل جهانی تاثیرگذار بر آن را نیز مورد توجه قرار داد و این که اگر این روند اتفاق افتاده، تنها مربوط به ایران نبوده و سیاست‌های جاری در سطح بین المللی و تنش‌های موجود، لحظه به لحظه بر چرخه‌ی اقتصادی کشورهای مختلف اثر گذاشته و برخی کشورها همچون ایران که مورد تحریم‌های اقتصادی نیز قرار گرفته‌اند، از تاثیرپذیری بیشتری برخوردار هستند که نتیجه‌ای جر آسیب‌های اقتصادی به دنبال ندارد.

پی‌نوشت:

1. رشد ۲.۷درصدی قیمت طلا طی یک هفته، اقتصاد آنلاین، بهمن 96