تبیان، دستیار زندگی

بیست و هشتم بهمن در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز شنبه بیست و هشتم بهمن 1396 هجری خورشیدی، سی ام جمادی الاول 1439 هجری قمری، هفدهم فوریه 2018 میلادی است.مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
28 بهمن 1392
محمد جواد ظریف و کاترین اشتون مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین با یکدیگر دیدار و برای اجرای گام نهایی توافق ژنو گفت وگو کردند. در این نشست مقرر شد هر ماه برای ادامه گفت و گوها یک نشست در سطح عالی برگزار شود.

28 بهمن 1378
استاد محمد دیهیم تبریزی ادیب و تاریخ نگار مشهور که صاحب آثار ارزشمندی چون جبر، شرعیات، هندسه، دستور زبان فارسی، تعلیمات مدنی و حساب نو بود؛ در 92 سالگی دارفانی را بدرود گفت. وی علاوه بر فعالیت ‏های فرهنگی به روزنامه ‏نگاری نیز مشغول بود و در سازماندهی بیش از 15 انجمن ادبی در تهران نقش فعالی داشت.

28 بهمن 1367
پس از استقرار آتش‏بس میان ایران و عراق گفت و گوهای مقام های دو کشور با حضور خاویر پرز دکوئه یار دبیر کل سازمان ملل در نیویورک انجام شد.

28 بهمن 1358
وزارت امور خارجه با ارسال یادداشتی به سفارت کانادا، دخالت این کشور در فراری دادن شش آمریکایی وابسته به سفارت آمریکا در تهران را نقض آشکار قوانین بین المللی عنوان کرد.

28 بهمن 1357
دولت موقت مهدی بازرگان پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، سفیرها و کاردان های ایران در پایتخت های جهان را به تهران فراخواند.

28 بهمن 1357
19کشور جهان که از جمله آنها می توان به شوروی، لیبی، فلسطین، سوریه، عراق، پاکستان، کره جنوبی، فرانسه، هند، آلمان غربی، یمن جنوبی، ژاپن، لهستان، ترکیه، سودان، برزیل، کره شمالی، اردن و قبرس اشاره کرد حکومت اسلامی ایران را به رسمیت شناختند.

28 بهمن 1357
یاسر عرفات رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین برای تبریک پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دیدار با امام خمینی وارد تهران شد.

28 بهمن 1341
بیانیه مشترکی به وسیله مراجع تقلید و علمای قم منتشر شد که در آن توطئه های محمدرضا پهلوی درباره انجمن های ایالتی و ولایتی و انقلاب سفید برای مردم شرح داده شده بود.

28 بهمن 1334
علمای حوزه علمیه قم پس از بازداشت آیت الله کاشانی تلاش های گسترده ای برای آزادی وی انجام دادند. پس از دستگیری سران فدائیان اسلام، آیت الله کاشانی به علت دخالت در قتل رزم آرا دستگیر و به اعدام محکوم شد اما بر اثر پافشاری روحانیان و هشدار جدی آنان به رژیم، وی را در 23 اسفند آزاد کردند.

28 بهمن 1332
نخستین دوره مجلس سنا که در 20 بهمن 1328 به ریاست سید حسن تقی زاده آغاز به کار کرده بود، به فعالیت خود پایان داد.

28 بهمن 1329
آیت ‏اللّه میرزا علی اکبر نوقانی عالم و فقیه برجسته در 68 سالگی به دیار باقی شتافت. او در نوشتن خط های نسخ و نستعلیق، مهارت داشت و از استادان بزرگی همچون آخوند ملامحمد کاظم خراسانی، سید محمدکاظم یزدی و شیخ الشریعه اصفهانی بهره برد.

28 بهمن 1308
سفارتخانه های ایران و افغانستان به دنبال به قدرت رسیدن محمد نادر شاه در افغانستان، در پایتخت های دو کشور تبدیل به سفارت کبرا شدند و ارتباط تهران ـ کابل توسعه یافت.

28 بهمن 1303
وزیر جنگ رضاخان از احمدشاه قاجار دعوت کرد که از مقام خویش استعفا دهد.

28 بهمن 1302
کالینین رئیس کمیته اجرائیه مرکزی اتحاد جماهیر شوروی، گشایش مجلس شورای ملی را تبریک گفت.

28 بهمن 1300
چندتن از شهروندان روس مقیم اردبیل با ارسال تلگرافی به سفارت روسیه مدعی شدند حکومت اردبیل آنان را بدون هیچ مدرک و بازجویی دستگیر کرده و قصد دارد آنان را تبعید کند.

28 بهمن 1299
پس از کناره گیری مشیرالدوله به وسیله احمد شاه، فتح الله خان سپهدار اعظم که به رئیس الوزرایی تعیین شده بود، با معرفی کابینه دوم خود به مجلس، در تهران حکومت نظامی اعلام کرد. پنج روز پس از این اقدام، کودتای رضاخان به وقوع پیوست.

28 بهمن 1296
مقر قزاقخانه تهران به وسیله نظامیان روسی و کمک رضاخان تصرف شد. به دنبال آن، گلرژه روسی فرمانده قزاق ها از مقام خود استعفا کرد و از طرف احمد شاه سرهنگ استاروسلسکی جانشین او شد.

28 بهمن 1295
میرزا اسماعیل خان رئیس انبار غله دولتی به وسیله کمیته مجازات به قتل رسید. جرم وی خیانت و ایجاد قحطی مصنوعی در کشور بود. کمیته مجازات نیز به وسیله ابراهیم منشی زاده و اسدالله ابوالفتح زاده که هر دو از هواداران نهضت مشروطه بودند، به منظور رویارویی با مخالفان، ایجاد شده بود.