تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با انواع گواهینامه های ایزو ، از 9001 تا 14001

آیا می دانید گواهینامه ایزو چیست؟ آیا می دانید انواع گواهینامه ایزو کدامند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
وبگردی،اقتصاد،صنعت،آسمونی،آشنایی با انواع گواهینامه های ایزو ، از 9001 تا

(ISO) چیست؟

(ISO) که مقر آن در ژنو می باشد, یک سازمان غیر دولتی بین المللی است که در ۲۴ فوریه سال ۱۹۴۷ تاسیس یافت. این سازمان متشکل از موسسه های ملی استاندارد کردن ۱۳۰ کشور بزرگ و کوچک, صنعتی و در حال توسعه از کلیه مناطق دنیا می باشد. وظیفه اصلی (ISO) توسعه استاندارد کردن و فعالیت های مرتبط در جهان با نگرشی تسهیل کننده نسبت به تبادلات بین المللی کالاها و خدمات, بهبود همکاری در محدوده علمی, فنی, اطلاعاتی و فعالیت های اقتصادی و حمایت از تولید کننده و مصرف کننده می باشد. سازمان بین المللی استاندارد (ISO) تدوین استانداردهای فنی و اختیاری را بر عهده دارد.

این استانداردها تقریباً شامل کلیه موارد مربوط به تکنولوژی می گردد و نیز کمک به ساخت و عرضه کالاها و خدمات موثرتر, ایمن تر و بهداشتی تر می نماید. استانداردهای (ISO) تجارت و بازرگانی بین کشورها را آسان تر و صحیح تر می کند و به طور کلی از مصرف کنندگان کالاها و خدمات حمایت کرده و زندگی آنها را سهل تر می نماید. به عبارت دیگر اقدامات (ISO) که منتج به موافقت نامه های بین المللی گشته, نهایتا به صورت استانداردهای بین المللی چاپ می شود.

سازمان بین المللی استاندارد (ISO) از اعضای خود تشکیل شده است و سازمان های عضو (اعضای اصلی یا Member baby) نمایندگان مراجع استاندارد کردن در کشورهای متبوع خود می باشند, بنابراین فقط یک سازمان می تواند به عنوان نماینده از هر کشور عضویت یابد.

از اعضای دیگر سازمان بین المللی استاندارد (ISO) عضو مکاتبه ای (Correspondent Member) می باشد که معمولا سازمانی از یک کشور است که تا به حال فعالیتی در ارتباط با استاندارد کردن و تدوین استاندارد نداشته است. این سازمان صرفاً در مواردی که ذی نفع است اطلاعاتی کسب می نماید و در فعالیت های فنی مشارکتی ندارد.

عضو دیگر (ISO) عضو مشترک (Subscriber Member) است که کشورهایی که دارای اقتصادی خرد می باشند می توانند این عضویت را داشته باشند.

سازمان بین المللی استاندارد تا پایان ژانویه ۲۰۰۱ دارای ۱۳۸ عضو شامل ۹۱ عضو اصلی, ۳۶ عضو مکاتبه ای و ۱۱ عضو مشترک بوده است. موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران از جمله اعضای اصلی آن بوده و در تدوین استانداردهای بین المللی مشارکت دارد.

انواع گواهینامه های ایزو

ISO 9001

Quality management

هدف از تدوین این سری استاندارد به وجود آوردن الگوئی بین المللی برای پیاده سازی و استقرار سیستم های مدیریت و تضمین کیفیت بوده که مورد استقبال فراوان در سطح دنیا قرار گرفت. نکته مهم این سیستم مدیریتی این است که سیستم فوق الذکر یکی از کاربردی ترین سیستم های مدیریتی جهت دستیابی به بهبود مستمر محصولات و خدمات و توسعه رضایت مشتری در تمامی بخشهای صنعت و خدمات است و قابل استقرار در تمام سازمانها و تمامی کسب و کارها می باشد.

ISO 14001

Environment Management

استاندارد خانواده ISO 14000 شامل استاندارد های بین المللی در رابطه با سیستم های زیست محیطی می باشد. این استاندارد در سال ۱۹۹۶ میلادی توسط کمیته فنی ۲۰۷ سازمان ایزو به وجود آمد. اجرای این استاندارد در اصل به معنای رعایت سلسله اصول زیست محیطی در تمامی بخشهای صنایع و سازمانهای خدماتی که تمام یا بخشی از فعالیتهای آنان بر روی محیط زیست تاثیر آلایندگی دارد، می باشد.

OHSAS 18001

Health & safety

OHSAS به معنای “سری ارزیابی ایمنی و بهداشت شغلی” در این راستا سیستم ایمنی و بهداشت شغلی پرسنل تدوین شده است تا ضمن کمک به سازمانها برای شناسایی خطرات و ریسکهای احتمالی موجود به کارکنان اطمینان خاطر مناسب برای کار و فعالیت اثر بخش را فراهم نماید.به همین منظور استقرار این سیستم در تمام سازمانهای تولیدی و خدماتی به عنوان سیستمی پیشگیرانه و مطمئن پیشنهاد می گردد.

IMS

Integrated Management System

در صورتی که تصمیم به پیاده‌سازی استاندارد‌های مدیریت کیفیت، زیست‌محیطی و ایمنی و بهداشت شغلی گرفته‌اید و آن را به عنوان ماموریت استراتژیک خود در نظر گرفته‌اید در این صورت راه خود را برای ارتقاء کیفیت محصول یا ارائه خدمت، انطباق با الزامات زیست‌محیطی و ایمنی و بهداشت شغلی انتخاب کرده‌اید، هزینه‌های مربوط به پیاده‌سازی این استانداردها را کاهش داده‌اید و در نهایت از مزیت‌های رقابتی آن استفاده خواهید نمود.

HACCP

Hazard Analysis & Critical Control Points

نظام HACCP کلیه خطرات ونقاط بحرانی را درطول زنجیره تولید ، عرضه و مصرف ونیز بیماریهای ناشی از مصرف تولیدات را بوسیله گروه HACCP که از اطلاعات علمی ومدیریتی کافی برخوردار هستند مورد بررسی قرار می دهد وخطرات احتمالی را که درطول مراحل تولید سلامت مواد غذائی را تهدید میکند ، تعیین وبه طور دقیق اندازه گیری می نماید

ISO 22000

Food staff quality management system

استاندارد ISO 22000 سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی ابزاری برای مدیریت ریسک محسوب می شود که منحصرا برای اطمینان یافتن صنایع غذایی از ایمنی محصولاتشان طراحی شده است این استاندارد رویکردی سیستماتیک در اختیارتان قرار می دهد که کلیه جنبه های زنجیره غذا، از خرید مواد خام تا مصرف نهایی در رستوران، تهیه غذا(catering)، تولید تجهیزات، ماشین آلات و مواد شیمیایی، و بخش خدمات نظیر کنترل آفات، شستشو، حمل و نقل و تدارکات را تحت پوشش قرار می دهد.

ISO 17025

Laboratory Management

ISO/IEC 17025 یکی از این استانداردهای تخصصی است که برای تشریح سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاهها تدوین شده است. این استاندارد بین المللی نتیجه اجرای مجموعه الزامات ISO/IEC Guide 25 و EN 45001 است که هم اکنون با توجه به تجربیات ناشی از اجرای دو استاندارد فوق جایگزین این دو می شود.

ISO/TS 16949

Automotive

امروزه سیستم کیفیت بر مبنای ISO/TS 16949‌ رایجترین الگوی سیستم مدیریت کیفیت در جهان می باشد بازنگری دوم این مشخصه فنی بر اساس الزامات ISO 9001:2000 و بر اساس رویکرد فرآیندی تدوین شده. به کارگیری مشخصه فنی ISO/TS 16949 درحال حاضر توسط شرکت سازه گستر سایپا نیز الزام شده و این گروه خودرو سازی الزامات خود را تحت عنوانAR8201‌ بر اساس این مشخصه فنی و با افزودن الزامات خاص خود منتشر کرده است

ISO 27001

information security management system

ISO 27001 تعریف چگونگی سازماندهی امنیت اطلاعات در هر نوع سازمان، سود و یا غیر انتفاعی، خصوصی یا دولتی، کوچک یا بزرگ است. امن است که می گویند که این استاندارد است که پایه و اساس مدیریت امنیت اطلاعات است

ISO 27001 برای امنیت اطلاعات همان چیزی است که ISO 9001 برای کیفیت این استاندارد نوشته شده توسط بهترین متخصصان جهان در زمینه امنیت اطلاعات و با هدف ارائه روش برای پیاده سازی امنیت اطلاعات در یک سازمان است. همچنین یک سازمان را قادر می سازد برای دریافت گواهینامه، که بدان معنی است که یک مرجع صدور گواهینامه مستقل تایید کرده است که امنیت اطلاعات شده است در بهترین راه ممکن را در سازمان اجرا شده است.


منبع:آسمونی

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .