تبیان، دستیار زندگی
معمولا آنچه یك لپ‌تاپ را از لپ‌تاپ دیگر متمایز می‌كند وزن و اندازه، سرعت پردازنده، مقدار حافظه، ظرفیت دیسك سخت، نوع درایو نوری، كارت گرافیك، میزان نگه داشتن شارژ باتری، خدمات جانبی و سیستم عامل است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مغز دوم در كیف شماست!

آنها در كمال وفاداری پا به پای شما همه جا می‌آیند، از مترو یا اتوبوس گرفته تا محل كار آماده خدمتگزاری هستند. شما نیازی به خرید وسایل جانبی مثل موس و كیبورد و مانیتور ندارید.

این رایانه‌های كوچك و كم‌توقع، همه وسایل جانبی را در خودشان دارند. بله لپ‌تاپ‌ها را می‌گوییم كه این روزها با اسم Notbook یا رایانه كیفی هم شناخته می‌شوند و ابعادشان به طور معمول حول و حوش 10 تا 17 اینچ است.

اما لپ‌تاپ خریدن هم راه و روشی دارد. هر رایانه كوچكی، همانی نیست كه ما دنبالش می‌گردیم، لپ‌تاپ‌ها با انواع وزن‌ها و قیمت‌ها آن‌قدر متنوعند كه آدم باید برای خریدشان یك راهنمای درست و حسابی داشته باشد.

معمولا آنچه یك لپ‌تاپ را از لپ‌تاپ دیگر متمایز می‌كند وزن و اندازه، سرعت پردازنده، مقدار حافظه، ظرفیت دیسك سخت، نوع درایو نوری، كارت گرافیك، میزان نگه داشتن شارژ باتری، خدمات جانبی و سیستم عامل است.

اندازه و وزن

به طور كلی، سایز لپ‌تاپ برای مصرف‌كننده خانگی كه بخواهد هر از گاهی رایانه‌اش را جابه‌جا كند 1/ 14 تا 4/ 15 پیشنهاد می‌شود. شما با خرید لپ‌تاپ‌ سایز 1/ 14 تا 4/ 15 علاوه بر بهره‌مندی از دقت بالا در تصویر، از لپ‌تاپی با وزن مناسب برخوردار خواهید بود كه جابه‌جایی راحتی دارند، استقبال مصرف‌كنندگان از این سایز لپ‌تاپ‌ها باعث شده تا در حال حاضر بیش از 80 درصد بازار ایران را لپ‌تاپ‌های 1/ 14 تا 4/ 15 بگیرند.

نیازی به گفتن نیست كه اندازه و وزن لپ‌تاپ‌ با هم نسبت مستقیم دارند؛ تا 2 سال پیش در بازار لپ‌تاپ‌های چهاركیلویی هم پیدا می‌‌شد، اما حالا دیگر لپ‌تاپ‌ها هم وزن كم كرده‌اند.

سبك‌وزن‌ترین آنها در بازار از 220/1 كیلوگرم شروع می‌شود و به 8/3 كیلوگرم كه لپ‌تاپ‌های سنگین وزن هستند، می‌رسد.

لپ تاپ

نوع و سرعت پردازنده

در سطح دنیا، دو كارخانه اصلی تولیدكننده پردازنده لپ‌تاپ وجود دارد؛ اینتل و AMD كه البته بیشتر پردازنده‌های بازار اینتل هستند. سرعت پردازنده‌ای كه به كار می‌برید مهم است؛ چون سرعت رایانه شماست و البته این سرعت هم با قیمت رایانه‌تان نسبت مستقیم دارد.

البته زیاد جوش سرعت پردازنده‌تان را نخورید؛ چون هرقدر هم كه حرفه‌ای باشید معمولاً یك پردازنده با سرعت متوسط 3/1 گیگاهرتز كار شما را راه می‌اندازد. اگر سرعت پردازنده شما پایین باشد، بالا بودن حافظه Cache پردازنده شما می‌تواند آن را جبران كند.

هرقدر مقدار Cache بالاتر باشد، برای استفاده‌كننده حرفه‌ای مفیدتر است. یك آدم باتجربه ترجیح می‌دهد یك پردازنده 3/1 گیگاهرتزی یا 2m كش داشته باشد تا یك پردازنده 7/1 گیگاهرتزی با 1m Cache!

حافظه

هرچه Ram ( حافظه) رایانه شما بالاتر باشد، رایانه شما راحت‌تر می‌تواند دستوراتی را كه از شما می‌گیرد، انجام دهد. خصوصاً اگر قرار است با رایانه‌تان كارهای گرافیكی یا برنامه‌نویسی كنید یا ید طولانی در بازی‌های رایانه‌ای دارید، Ram برای لپ‌تاپ شما از نان شب هم واجب‌تر است.

Ram در بازار از 512 مگابایت آغاز می‌شود، نهایت آن 2048 گیگابایت است. البته اكثر لپ‌تاپ‌ها قابلیت ارتقای Ram را دارند. پس لطفا اگر لپ‌تاپی با Ram پایین دلتان را برد، به عقلتان مراجعه كنید و در مورد قابلیت ارتقای Ram لپ‌تاپ موردنظر از او بپرسید.

برای مصرف‌كننده خانگی كه فرزند نوجوان دارد با توجه به بالا رفتن سرعت بازی‌های رایانه‌ای  رم 1GB پیشنهاد می‌شود. البته رم‌ها  512  MB هم كار شما را راه می‌اندازد. برای حرفه‌ای‌ترها هم رقم‌های 1GB و 2GB پیشنهاد می‌شود.

هارد دیسک

در حال حاضر ظرفیت دیسك سخت در بازار از 60 گیگ آغاز می‌شود و به 200 گیگ می‌رسد و حتی بحث ظرفیت دیسك سخت مطرح می‌شود. تقسیم‌بندی استفاده‌كنندگان به معمولی و حرفه‌ای بی‌معنی است، اگر تنها جای نگهداری فیلم‌ها و موسیقی و مدارك و خلاصه همه خرده‌ریزهای‌تان دیسك سخت لپ‌تاپ بخت برگشته است، آن وقت 200GB ظرفیت دیسك سخت هم كارتان را راه نمی‌اندازد!

اما اگر آدم منطقی هستید كه اطلاعات‌تان را جای دیگری ذخیره می‌كنید 60 یا 80 GB حافظه دیسك سخت برایتان كافی است. بعضی از دیسك سخت‌ها، دیسك‌ سخت‌هایی با سرعت بالا هستند.

یك علامت + كوچك روبه‌روی نامشان در فهرست قیمت فروشگاه‌ها می‌بینید، هیچ‌كس باور نمی‌كند این علامت پلاس كوچك چقدر در كارایی سیستم شما تأثیرگذار است؛ حتی خود فروشنده. البته این كارایی بالا در قیمت لپ‌تاپ شما  تأثیر جزیی هم دارد.

لپ تاپ

حافظه كارت گرافیك

اگر اهل انیمیشن، كارهای گرافیكی یا بازی‌های كامپیوتری هستید، كارت گرافیك برایتان بسیار اهمیت دارد. حافظه‌ كارت گرافیك یا VGA این روزها بین 128 تا 512 مگابایت است، ‌كارت گرافیك دو دسته‌اند؛ بعضی حافظه اشتراكی دارند و بعضی حافظه مخصوص به خود.

آنهایی كه حافظه اختصاصی دارند كه هیچ، حافظه‌شان مال خودشان است، مشكل آن دسته هستند كه حافظه اشتراكی دارند. این كارت‌گرافیك‌های زرنگ حافظه را از Ram شما می‌دزدند و سرعت كامپیوتر شما را پایین می‌آورند.

سیستم عامل (OS)

به نظر بعضی از متخصصان، شاید OS مهم‌ترین دغدغه در انتخاب یك لپ‌تاپ باشد. گاهی اوقات در بازار به لپ‌تاپ‌های بسیار ارزان‌قیمت برمی‌خوریم. فكر می‌كنیم فرصت استثنایی پیدا كرده‌ایم و مغازه‌دار بیچاره حتماً چوب حراج به لپ‌تاپ نازنیش زده بدانید و آگاه باشید كه بخش قابل توجهی از قیمت لپ‌تاپ‌ها قیمت سیستم عامل آنهاست.

البته هیچ لپ‌تاپی بدون سیستم عامل عرضه نمی‌شود و حداقل سیستم عامل DOS روی آنها نصب است، بعضی از لپ‌تاپ‌ها هم دارای سیستم عامل لینوكس هستند كه یك سیستم عامل بسیار تخصصی ولی رایگان است و كار كردن با آن كار حضرت فیل است! لپ‌تاپ‌ها به طور معمول ویندوز Home Edition XP یا Propssional دارند.

علت ارزانی بیش از حد بعضی از لپ‌تاپ‌ها ارایه آنها با سیستم عامل Dos یا لینوكس است و شما مجبورید به عنوان یك كاربر معمولی با هزار تومان یك ویندوز معمولی قفل شكسته كه روی بیشتر رایانه‌های ایرانی نصب است، بخرید و روی رایانه‌تان نصب كنید و با نصب این ویندوز قفل شكسته شما برای نصب نرم‌افزارهای جدید مثل Office 2007، مدیا پلیر 88 و... یا به روز كردن ویندوزتان به مشكل اساسی برمی‌خورید.

سیستم عامل Windows Wista هم وارد بازار شده كه البته لپ‌تاپ‌هایی كه افتخار میزبانی این Windows را دارند، حداقل 100 هزار تومان گران‌تر از لپ‌تاپ‌هایی با Windows XP هستند.

منبع: همشهری خانواده

مطالب مرتبط:

راهنمای خرید یك Laptop

پدربزرگ های کامپیوتری

ده نوت‌بوك برتر سال 2006

چگونه یك لپ‌تاپ را تمیز كنیم؟

ویندوز Vista برای نوت‌بوك‌ها

آشنایی با فن آوری صفحه نمایشگر LCD