تعبیر خواب چیست و تعبیرخواب آیا صحت دارد؟
از دیدگاه اسلام اصل علم تعبیر خواب یک علم الهی بوده و از هر کسی ساخته نیست، بلکه اولیای طراز اول میتوانند خوابهای ما را دقیق تعبیر کنند البته یک سری قوانین و مقرراتی وجود دارد و علمایی هم که در سطح متوسط هستند، میتوانند نشانههایی را نیز احتمال بدهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : چهارشنبه 1396/11/25 ساعت 15:18
برای همه افراد پیش آمده است که در خواب و رویا چیزهایی دیده اند و در پی تعبیر آن برآمده اند. اما واقعا تعبیر خواب چیست؟ آیا تعبیر خواب صحت دارد؟ اگر می خواهید در مورد تعبیر خواب بیشتر بدانید این بخش را تا پایان دنبال نمایید چرا که اطلاعات مفید و جالبی در مورد تعبیر خواب برای شما عزیزان آماده کرده ایم.
تعبیر خواب چیست؟
تعبیر خواب به فرایند معنادهی به رویاهایی که در خواب دیده میشود، گفته میشود. در بسیاری از تمدنهای باستانی خواب دیدن به عنوان یک ارتباط فراطبیعی یا وسیلهای برای مداخلات نیروهای غیبی در نظر گرفته میشد که افرادی با نیروهای ویژه قادر به گرهگشایی از مفهوم آن هستند. در دوران معاصر مکاتب مختلف روانشناسی تئوریهایی را در مورد معنا و مفهوم خوابها ارائه کردهاند.در روانشناسی تحلیلی شیوههای تعبیر خواب برگرفته از روشی است که زیگموند فروید بنیانگذار مکتب روانکاوی در اثر مهم خود «تعبیر خواب» (۱۹۰۰) ارائه دادهاست. فروید در این کتاب تئوری خود را در مورد کارکردهای خواب تشریح کردهاست. بخش عمدهای از کتاب به شرح رویاهای شخصی خود فروید، نزدیکان و آشنایان و بیماران میپردازد. از نظر وی معنای هر خوابی در مورد تحقق یکی از آرزوهای و خواستههای انسان است. آرامشی که در خواب به شخص خفته عارضه شده به وی اجازه بیان خواستههای سرکوبشدهٔ خود را میدهد. البته تعارضهایی که در ارضای خواستهها و تحقق آنها وجود دارد ممکن است آن را تبدیل به یک رویای ناخوشایند سازد.
فروید چهار قاعده را در رویاها شناسایی کردهاست؛ اول عامل تراکم که به معنی فشردهسازی و خلاصهکردن خواستههاست. دوم عامل تغییر مکان یا انتقال و جابجایی که بر اساس آن بار عاطفی و احساسی از هدف اصلی به یک هدف غیرواقعی منتقل میشود. عامل سوم ویژگی نمایشی رویاست که مفاهیم انتزاعی و مجرد ذهنی را به صورت تصاویر در میآورد. چهارمین عامل نیز خاصیت کنایهآفرینی و تمثیلسازی خواب است. پلکان، خندق، خیابان، خانه، اتاق، اتومبیل، آشپزخانه، زردچوبه، دندان، املت، بادنجان، بادکنک، دستها و پاها و همه و همه نماد و رمزی هستند که میتوان آنها را کشف کرده و به کمک آن راز خواب را گشود.
تعبیر خواب در اسلام
در روانشناسی تحلیلی شیوههای تعبیر خواب برگرفته از روشی است که زیگموند فروید بنیانگذار مکتب روانکاوی در اثر مهم خود «تعبیر خواب» (۱۹۰۰) ارائه دادهاست.
از دیدگاه اسلام اصل علم تعبیر خواب یک علم الهی بوده و از هر کسی ساخته نیست، بلکه اولیای طراز اول میتوانند خوابهای ما را دقیق تعبیر کنند البته یک سری قوانین و مقرراتی وجود دارد و علمایی هم که در سطح متوسط هستند، میتوانند نشانههایی را نیز احتمال بدهند. احتمال رویای صادقه در نزدیکی اذان صبح بیشتر است، اما این طور نیست که کسی اول شب بخوابد و رویای صادقانه نبیند. بله درست است
آیا تعبیر خواب صحت دارد؟
روایات درباره تعبیر خوابحاکم از انس بن مالک روایت نموده است که پیامبر(ص) فرمود :
«ان الرؤیا تقع علی ما تعبر ومثل ذلک مثل رجل رفع رجله فهو ینتظره متی یضعها فاذا رأی احدکم رؤیا فلا یحدث بها الا ناصحاً او عالماً »
یعنی:
(خواب آنگونه که تعبیر می شود ،اتفاق می افتد و واقع شدن آن مانند کسی است که پای خود را برداشته است ومنتظر است تا ببیند که چه وقت آن را روی زمین بگذارد.پس هر گاه یکی از شما خوابی را دید آن را به جز نزد عالم یا ناصحی بازگو ننماید)
ابوداود، ترمذی و ابن ماجه نیز از ابو رزین عقیلی روایت نموده اند که پیامبر (ص)فرمود :
«الرؤیا علی رجل طائر مالم تعبره فأذا عبرت وقعت.. .
یعنی:
( خواب اگر تعبیر نشود چونان پرنده ای پرواز می کند و به وقوع نمی پیوندد اما اگر تعبیر شود ،واقع می شود.. .) .
ترمذی نیز از ابو هریره روایت نموده است که پیامبر فرموده است :
«اذا رأی احدکم الرؤیا الحسنه فلیفسرها ولیخبر بها واذا رأی الرؤیا القبیحه فلا یفسرها و لایخبر بها»
(اگر یکی از شما خواب خوبی را دید آن را تعبیر نموده ونزد دیگران با زگو نماید و اگر خواب زشت و نا خوشایندی را دید آن را تعبیر نکند و نزد دیگران نیز بازگو ننماید).
و نیز امام مسلم از ابو هریره روایت نموده است که پیامبرخدا(ص) فرمود:
«فان رأی احدکم ما یکره فلیقم فلیصل ولا یحدث بهاالناس»
یعنی:
(اگریکی از شما خواب ناخوشایندی را دید پس از خواب برخیزد ونماز بخواند و آن را برای کسی بازگو ننماید).
منبع:آسمونی
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .