تبیان، دستیار زندگی

از پروانه ساخت تا اختتامیه جشنواره فیلم

همه حواشی «لاتاری»

حاشیه های فیلم «لاتاری» ساخته محمد حسین مهدویان به قبل از شروع جشنواره بر می گردد، زمانی که مهدویان برای دریافت پروانه ساخت با مشکل مواجه شده بود. با اتفاقات اختتامیه جشنواره و نظر داوران درباره این فیلم، حواشی همچنان ادامه دارد. تهیه کننده فیلم خبر از شکایت یک تیم حقوقی از دبیرخانه جشنواره فجر داده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لاتاری
اوایل امسال محمدحسین مهدویان برای تولید تازه ترین اثرش به شورای پروانه ساخت مراجعه کرد اما این فیلمنامه با عدم موافقت این شورا مواجه شد.دلیل اصلی مخالفت برخی از اعضای شورای پروانه ساخت با فیلمنامه «لاتاری»، موضوع حساسیت برانگیز آن (قاچاق زنان ایرانی به کشورهای عربی) بود و برخی از اعضای این شورا خواهان اصلاح بخش‌های زیادی از این فیلمنامه شده‌ بودند.
همان زمان جمال شورجه عضو شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره دلایل عدم موافقت این شورا با ساخت فیلم «لاتاری» گفته بود: آقای مهدویان نشان داده اند که از فیلمسازان خوش سابقه و خوش آتیه سینمای ایران هستند. از ایشان خواستیم فیلمنامه «لاتاری» را کنار بگذارند. احساس کردیم با سابقه درخشان ایشان در چند کاری که ارائه داده اند، صلاح نیست این فیلم را بسازند و امیدوارم بتوانند کار بهتری در ادامه بسازند.

بعد از گذشت مدتی از صحبت های شورجه مهدویان اوایل آبان ماه با تهیه کنندگی محمود رضوی بالاخره موفق به دریافت پروانه ساخت شد. اما حواشی تمام نشد.

«لاتاری» در جشنواره
«لاتاری» به جشنواره سی و ششم راه یافت و از همان ابتدا به جهت سابقه مهدویان و موضوع حساسی که سراغش رفته بود از فیلم های کنجکاوی برانگیز جشنواره امسال شد. نمایش فیلم در سینماهای مردمی با استقبال خوبی همراه شد تا اینکه نوبت به پخش تاتزه ترین اثر مهدویان در پردیس ملت رسید.
با نمایش رسمی فیلم در جشنواره، سوژه جدید و نگاه متفاوت مهدویان نشست خبری فیلم را به یکی از شلوغ ترین نشست های جشنواره امسال تبدیل کرد. به روال همه آثار عده ای موافق و گروهی مخالف سرسخت فیلم بودند. نظرات متفاوت درباره «لاتاری» ادامه داشت تا اینکه با حضور مهدویان در برنامه «هفت» داغ تر شد. حواشی این برنامه را اینجا بخوانید:


گفتگوی توئیتری رضوی و دبیر جشنواره
جشنواره سی و ششم به آخر رسید و اسامی نامزدها معرفی شد، اما جز در یک بخش مشترک خبری از نام «لاتاری» نبود. سیدمحمود رضوی تهیه کننده فیلم در واکنش به نادیده گرفتن این فیلم از طرف هیات داوران، در توییتی نقل قولی از دبیر جشنواره فیلم فجر را منتشر کرد و نوشت: «امشب از دبیر محترم جشنواره فیلم فجر آقای داروغه زاده اجازه گرفتم تا صحبت هایی که در آخرین جلسه قبل از صدور پروانه ساخت لاتاری در حضور محمدحسین مهدویان در خصوص سرنوشت لاتاری در جشنواره گفتند را منتشر کنم.
و‌ خدا را شاهد میگیرم که ایشان مدیر صادق و راستگویی هستند. ایشان در آن جلسه به صورت شوخی و جدی فرمودند که در جشنواره فیلم فجر چینش طوری خواهد بود که هیچ اتفاقی برای لاتاری نمی افتد. سپاس از این صداقت که به صورت طنز آینده فیلم را تصویر کردند.»
داروغه زاده خیلی زود پاسخ رضوی را اینطور داد : «جواب یکسان من به همه سینماگرانی که به شوخی می خواستند هوای فیلمشونو تو جشنواره داشته باشم همین بود، سید بزرگوار.»
اما این گفتگوی توئیتری تمام نشد و محمود رضوی مجدد در پاسخ به توییت دبیر جشنواره فیلم فجر اینطور نوشت: «البته اون جلسه یک ونیم ساعته جدی های جذاب تراز این شوخی هم داشته که اگر قرار به بیان باشد مصداق شعر گرپرده بیفتد نه تو مانی ونه من می شود. اما من کشتی که داخلش نشستیم را بیشتر ازخیلی از عزیزان دوست دارم و برای حفظ همون عزت، غیرت و امنیت که رفتم فیلم ساختم به سکوت ادامه میدم.»
توییتی که محمود رضوی بعد از مدتی آن را پاک کرد.
 
دفاع از داوری
بعد از صحبت های رضوی و داروغه زاده نوبت به داورها رسید. دو عضو هیات داوران جشنواره فیلم فجر به توییت تهیه کننده «لاتاری» درباره وعده دبیر جشنواره برای تضمین سرنوشت این فیلم واکنش نشان دادند. رسول صدرعاملی و محمدرضا فروتن بعد از مراسم اختتامیه در برنامه «هفت» حاضر شدند و به سوالاتی که درباره داوری پاسخ دادند.
صدرعاملی درباره صحبت های رضوی گفت: «خدا مرا نبخشند اگر چنین پیامی به ما داده باشند یا چیزی که بخواهد ما را به این وادارد تا فیلمی را نادیده بگیریم.»
از طرفی فروتن هم با اشاره به اولین تجربه اش به در هیات داوری جشنواره فیلم فجر بیان کرد: «در این دوره ای که من حضور داشتم هیچ گونه اعمال فشار و جبری واقعا نبود، اما پیشنهاد بود. اما اینکه ما را در موقعیتی قرار دهند که ما باید چنین کاری بکنیم ابدا. نکته ای که باید به آن اشاره کنم این است که هیات داوران بسیار دموکراتی در این دوره داشتیم.»

چند واکنش
حمید فرخ‌نژاد بازیگر فیلم «لاتاری» در صفحه اینستاگرام خود نوشت: از صحبت‌های چند تن از داوران محترم جشنواره فیلم فجر چنین بر می‌آید که عدم رضایت از مضمون فیلم _ترویج خشونت_ به اجماع کلی داوران به صرف نظر از داوری سایر رشته‌های فنی و بازی بازیگران این فیلم انجامیده، وظیفه حذف یا حضور کلی یک فیلم در پروسه رقابت به عهده هیأت انتخاب می‌باشد نه هیأت داوری، یا مثلا در صورت عدم رضایت هیأت داوری از مضمون یک فیلم می‌توان در بخش فیلمنامه یا بهترین فیلم، اثر مذکور را از گردونه رقابت حذف کرد، برخورد داوران جشنواره با فیلم لاتاری خارج از اصول تعریف شده داوری و ارزیابی اثار راه یافته به بخش مسابقه و بدعتی خطرناک برای ارزیابی سایر عوامل تولید یک فیلم است که باید جدا از مضمون اثر و با نگاه فنی مورد ارزیابی قرار بگیرند.

بهروز افخمی در برنامه ققنوس گفت: جایزه ندادن به «لاتاری» حیثت هیات داوران فجر را زیر سوال برد نه حیثیت فیلم را. گروه‌هایی که با فیلم‌های «به وقت شام» و «لاتاری» رفتار فاشیستی داشتند با بی‌شرمی مهدویان و حاتمی‌کیا را فاشیست می‌نامند!

طرح یک شکایت مبهم!
حالا سیدمحمود رضوی تهیه کننده «لاتاری» در توییتی عنوان کرده است: «بعد از صحبت های ۲ نفر از داوران عزیز جشنواره فیلم فجر در خصوص ممیزی محتوا به جای داوری و پست آقای حمید فرخ نژاد، یک تیم حقوقی به من اعلام کردند بر اساس بند ب جز ۱ ماده ۱۰ قانون دیوان عدالت اداری و اصل ۱۷۳ شکایت از دبیرخانه جشنواره قطعا قابل طرح در دیوان است و قصد پیگیری دارند.»

نکته جالب اینکه رضوی گفته است سازندگان «لاتاری»، قصد شکایت ندارند! این در حالی است که او به عنوان تهیه کننده مسئول اثر است و اینکه کدام تیم حقوقی درصدد پیگیری هستند نکته ای است که بهتر است آقای تهیه کننده شفاف تر عنوان کند.



منابع: خبرآنلاین/ مهر/ صفحات اجتماعی هنرمندان/ تبیان