تبیان، دستیار زندگی

حجت الاسلام و السملمین نظری منفرد:

محبتی که بر اساس معرفت باشد ماندگار خواهد بود

حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد: ما مبلغان برای وعظ و خطابه ، باید سطح معرفت خود را بالا ببریم که بتوانیم معرفت مخاطبین را نیز افزایش دهیم. به دنبال معرفت، محبت می آید. علاقه و محبتی که پشتوانه ی معرفتی داشته باشد ماندگار خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
استاد نظری منفرد
چهارمین و آخرین جلسه از سلسله نشست های فاطمی با حضور حجت الاسلام و السلمین علی نظری منفرد و حدود ۱۰۰۰ نفر از مبلغان سوم بهمن ماه در مرکز همایش های غدیر برگزار شد. حجت الاسلام نظری منفرد روایتی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را آغازگر بحث خود کرد و گفت: از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) روایت شده : «به محبت ما اهل بیت التزام داشته باشید که کسی به بهشت وارد نمی شود مگر با محبت ما اهل بیت».

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه معرف به اهل بیت را بر اساس روایات کلید ورود به محبت دانست و عنوان داشت: ما مبلغان برای وعظ و خطابه ، باید سطح معرفت خود را بالا ببریم که بتوانیم معرفت مخاطبین را نیز افزایش دهیم. به دنبال معرفت، محبت می آید. علاقه و محبتی که پشتوانه ی معرفتی داشته باشد ماندگار خواهد بود.

وی افزود: مردم اگر محاسن کلام اهل بیت را بدانند قطعا از آن تبعیت خواهند کرد. قرآن کریم در جاهای خاصی از واژه ی مودت استفاده کرده است. مودت ، محبت در حد اعلای آن است، لذا خداوند فقط در جاهای خاص از این واژه استفاده کرده است و یکی از این استفاده ها، درخواست مودت برای اهل بیت است.

حجت الاسلام نظری منفرد به علاقه ی شدید رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نسبت به حضرت زهرا (سلام الله علیها) اشاره کرد و اظهار داشت: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هر وقت مشتاق به بوی بهشت می شد، حضرت زهرا (سلام الله علیها) را می بویید. از دیگر نکاتی که در مورد پیامبر (صلی الله علیه و آله) نقل شده، این است که ایشان نمی خوابیدند مگر این که صورت حضرت زهرا (سلام الله علیها) را می بوسید. روزی یکی از زنان پیامبر (صلی الله علیه و آله) به این امر اعتراض کرد که او بچه نیست که این گونه با او رفتار محبت آمیز دارید. پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: اگر تو می دانستی آنچه را که من می دانم، محبت تو به او بیشتر می شد. من هر وقت او را می بویم، بوی بهشت را استشمام می کنم.

وی ایام فاطمیه را فرصتی برای شناسایی و رفع کاستی های جامعه دانست و گفت: باید روح و روان مخاطبین را مورد ارزیابی قرار دهیم. باید در خطابه به تاریخ، مسائل سیاسی و اجتماعی و آن چه که جامعه به آن نیاز دارد بپردازیم. در ایام فاطمیه به دو خطبه ی شگفت انگیزی که حضرت زهرا (سلام الله علیها) در مسجد و در جمع زنان مهاجر و انصار خواندند بپردازیم.

حجت الاسلام نظری منفرد نکته ای اخلاقی به مبلغان گوشزد کرد و اظهار داشت: برای ایجاد اثر در کلام و رفتارتان باید اخلاص داشته باشید. سعی کنید هر منبری که می روید با طهارت باشید.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به توقیع امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) عنوان کرد: امام زمان در توقیع خود، حضرت زهرا (سلام الله علیها) را اسوه ی حسنه ی خود می خواند. امام راحل (ره) می فرمود: در شأن حضرت زهرا (سلام الله علیها) همین مقدار بس که جبرائیل به محضرشان می رسید.

وی قرآن ، روایات و تاریخ را سه منبع برای شناخت شخصیت حضرت زهرا (سلام الله علیها) دانست و ابراز کرد: باید با تکیه بر این سه منبع شخصیت والای حضرت زهرا (سلام الله علیها) را ترسیم کرد.
قرآن: در قرآن کریم آیات زیادی هست که در مورد حضرت زهرا نازل شده. برخی آیات به صورت کلی و عام: مانند تکریم صابرین و وفا کنندگان به عهد که قطعا حضرت زهرا (سلام الله علیها) از اولین مخاطبان این آیات می باشد. آیات دیگر به صورت خاص به مدح حضرت زهرا (سلام الله علیها) اختصاص دارند.

آیه مباهله:
کتاب هایی مانند اسباب النزول، مفاتیح الغیب فخر رازی، کشاف زمخشری، تفسیر ابن کثیر و غیره حدیث مباهله را نقل کرده اند و این آیه را در شأن پیامبر (صلی الله علیه و آله) و دختر و داماد و نوه های ایشان دانسته اند.

آیه تطهیر:
سیوطی در در المنثور با نقل ۲۰ روایت از طرف مختلف این آیه را در شأن حضرت زهرا (سلام الله علیها) و شوهر و فرزندان ایشان دانسته است. کتاب های دیگری مانند صحیح مسلم، اسد الغابه ، مسند احمد بن حنبل، صوائق المحرقه ابن حجر، صحیح ترمذی، مسند حاکم نیشابوری، سنن بیهقی و غیره  این روایت را در شأن اهل بیت (علیهم السلام) نقل کرده اند.

در برخی منابع اهل سنت نقل شده که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) تا ۸ ماه هر روز این آیه را در وقت نماز درب منزل امیرالمومنین (علیه السلام) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) با صدای بلند می خواندند.

آیه مودة:
مسند احمد، المعجم طبرانی، مستدرک الصحیحین و دیگر کتب اهل سنت نقل کرده اند که «قربی» در این آیه مقصود اهل بیت بودند. باید دقت داشت که خداوند در این آیه مودت اهل بیت را اجر و مزد رسالت دانسته و این بسیار مهم است.

سوره انسان:
ابن اثیر در جلد آخر اسدالغابه و دیگر علمای اهل سنت آیات این سوره را در مورد اهل بیت می دانند.
آیات و سوره های دیگری مانند سوره کوثر ، آیه خمس  و غیره نیز در شأن اهل بیت (علیهم السلام) نازل شده است.

روایات
صحیح بخاری روایتی از یکی از همسران رسول خدا (صلی الله علیه وآله) نقل کرده: همه ی زنان پیامبر نشسته بودیم. فاطمه داشت می آمد. راه رفتن او شبیه به پیامبر بود. وقتی پیامبر او را دید به او مرحبا گفت و او را کنار خود نشاند و در گوش او مطلبی سری گفت. ناگهان فاطمه به شدیدا گریه کرد. با دیدن حال او، پیامبر دوباره در گوش او چیزی گفت. سپس او خندید. من به فاطمه گفتم: پیامبر به تو چه گفت که گریه کردی؟ او گفت من اسرار پیامبر خدا را تا زمانی که زنده است فاش نمی کنم. پس از وفات پیامبر نزد او رفتم و او را قسم دادم تا به من بگوید که آن گفته چه بود. او گفت بار اول پیامبر به من خبر داد از این که جبرائیل هر سال یک بار تمام قرآن را می آورد، اما امسال دو بار آورده و من می بینم که اجل من نزدیک شده و من با شنیدن این گفته گریه کردم. سپس به من گفت: آیا راضی نیستی که تو «سیدة نساء المؤمنین» باشی؟

حضرت زهرا (سلام الله علیها) سیده ی نساء عالمین، از اولین تا آخرین است. یکی از علمای اهل سنت استدلال کرده است که پیامبرخدا فرموده: فاطمه پاره تن من است. رسول خدا افضل امم است ، پس پاره تن او نیز افضل از تمام زنان امم است.

منبع: وبسایت معاونت فرهنگی وتبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی