تبیان، دستیار زندگی

پرسش و پاسخ هایی پیرامون حضرت مهدی (عج)

دلایل غیبت امام زمان (عج)

نشناختن امام زمان خود به معنی عدم ارتباط با امام است و عدم ارتباط با امام یعنی قطع پیوند هدایت با خداوند و این همان مرگ جاهلیت و خروج از دین و گمراهی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
امام زمان

 از طرفی گفته می شود که ظهور حضرت مهدی بدلیل ناشایستگی جوامع بشری است و اگر خواهان ظهورند باید خود را تغییر دهند و از سوی دیگر گفته شده که زمانی ایشان ظهور می یابند که ظلم و ستم بیداد کند. این تناقض ظاهری را چگونه باید پاسخ داد؟


عدم قابلیت و نا شایستگی اولا بخشی از علت غیبت است نه تمام علت. امام صادق(ع) فرمود: علت غیبت آن حضرت پس از ظهورش كشف خواهد شد. اما علت ظاهرى غیبت امورى است كه برخى از آنها عبارت است از:
1. امتحان مردم: یكى از شدیدترین و سخت‏ترین امتحان الهى مسأله غیبت است كه انسان مى‏ تواند در این زمان ایمانش را محک بزند. امام باقر (ع) در پاسخ جابر جعفى - كه از فرج و نصرت ائمه(ع) پرسیده بود - فرمود: « فرج و نصرت ما وقتى مى‏ رسد كه شما غربال شوید، غربال شوید تا خالصان از ناحالصان جدا گردند». ظهور امام زمان (عج) فرج و نصرت خداوند براى بشریت است و نصرت خدا وقتى فرو مى ‏آید كه دلها از غیر خدا پاک گردد و تنها متوجه او شود و فضاى یاس و ناامیدى از نصرت غیر او حاكم گردد.

2. آمادگى افكار و اندیشه‏ ها براى پذیرش اصلاحات توسط حضرت: اقدامات و اصلاحات حضرت، نیازمند به درک بالا و شعور مترقى از سوى مردم است. بنایر این شعور و درک بالا باید در ما ایجاد شود تا زمینه ظهور فراهم گردد. در روایتى نیز آمده است - در زمان ظهور حضرت مهدى (عج) مردم از درک بالا و استعداد ژرفى بر خوردار خواهند بود.

3. در امان ماندن از کشته شدن توسط ستمکاران و مخالفین عدالت همانند سایر امامان: تا آمادگی افکار امام زمان ذخیره ی بزرگ الهی هستند که برای مصالح عاله و آرمانهای بلند می بایست حفظ شوند. بنای الهی بر این است.

آثار و فواید امام غائب :

1- امام واسطه ی فیض الهی است «بیمنه رزق الوری و بوجوده ثبتت الارض و السماء»
2- اثر تربیتی : وجود امام ناظر آثار بزرگ تربیتی در مراعات دستورات الهی در مردم دارد.
3- انتفاع از دعا و عنایات حضرت در هدایت و نجات از گرفتاری ها
4- دفع بلایا و خطرات و کید دشمنان. خود حضرت در نامه ای می فرمایند ما شما را به حال خود رها نکرده ایم اگر نبود عنایت ما هر آینه دشمنانتان شما را خرد و نابود می کردند.
5- حضور امام زنده در متن مردم (هر چند به صورت ناشناس) مایه ی امید و دلگرمی مؤمنان و کسانی است که با ایشان رابطه ی روحی و عاطفی دارند.
6- حضور حضرت در جوامع (در طول دوره ی غیبت ) و نظارت حضرت بر آمد و شد حکومت ها و تحولات اجتماعی و کمبودها و نقصان ها و نقاط ضعف و قوت ملل و جوامع ، قبل از ظهور و قیام.
ثانیا: جوامع بشری پس از آنکه به ستوه آمدند طبعا آمادگی برای آمدن منجی پیدا میکنند و زمینه برای پذیرش و قبول حضرت در همه ی جوامع حاصل میشود.

با توجه به حدیث پیامبر در خصوص هر کس که بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده منظور مشروح بیان نمایید.

به دلیل اهمیت حیاتی و غیرقابل انكاری كه شناخت امام و به خصوص امام زمان(عج) یعنی رهبر و الگوی زمان و تنها عامل پیوند ما با خداوند دارد، پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه وآله) فرمودند: هر كس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است.

ظهور امام زمان (عج) فرج و نصرت خداوند براى بشریت است و نصرت خدا وقتى فرو مى ‏آید كه دلها از غیر خدا پاک گردد و تنها متوجه او شود و فضاى یاس و ناامیدى از نصرت غیر او حاكم گردد.



آنچه كه از روایت فوق برداشت می‌شود این است كه نشناختن امام زمان خود به معنی عدم ارتباط با امام است و عدم ارتباط با امام یعنی قطع پیوند هدایت با خداوند و این همان مرگ جاهلیت و خروج از دین و گمراهی است و امام صادق(علیه السلام) در جواب سۆال از چگونگی از معنای جاهلیت فرمودند: منظور از آن جاهلیت كفر و نفاق و گمراهی است.

پس چنان معرفت و شناختی از امام زمان(عج) باید حاصل شود كه ما را از مرگ جاهلیت نجات بخشد و بنابر روایات رسیده از ائمه اطهار(علیهم السلام) بدون تردید مقصود از معرفتی (شناختی) كه امامان(علیه السلام) ما را به تحصیل آن امر فرموده‌اند شناخت آن حضرت چنان‌كه هست می‌باشد، به گونه‌ای كه سبب سالم ماندن از شبهه‌های ملحدان گردد و مایه نجات از گمراه ساختن گمراه‌كنندگان شود و چنین شناختی دو وجه دارد:

1. شناخت شخص امام(علیه السلام) به نام و نسب (شناخت اسمی)
2. شناخت صفات و ویژگی‌ها و مقامات امام(علیه السلام) (شناخت رسمی)
تا بتوانیم آنطور که خداوند خواسته است به ایشان معتقد باشیم و معرفت داشته باشیم و در این صورت همواره در تمام پستی و بلندی های زندگی راه را گم نکنیم. و کسی که نتواند از این منابع نور بهره برد مانند این است که در زمان جاهلیت به سر می برد و دستش از بهره برداری از این انسانهای کامل کوتاه می ماند.

منبع: پرسش و پاسخ های عمومی گروه مهدویت مرکز مشاوره