تبیان، دستیار زندگی

آزمون ورودی مدارس سمپاد معیاری برای سنجش هوش دانش‌ آموزان نبود

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌ و‌ پرورش با بیان اینکه برگزاری آزمون‌ های تستی برای دروسی مانند ریاضی و فیزیک اصلا معیار مناسبی برای سنجش استعداد نیست، بیان کرد: دانش‌ آموزان دارای استعداد‌های متفاوت هنری، ذهنی و ... هستند و با یک آزمون نمی‌‌ توان آن ها را از یک دیگر تفکیک کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
آزمون ورودی مدارس سمپاد معیاری برای سنجش هوش دانش‌ آموزان نبود
به گزارش معاونت آموزش ابتدایی و به نقل از خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا)، رضوان حکیم‌ زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌ و‌ پرورش در نشست خبری که با موضوع تکالیف نوروزی برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی براینکه برخی خانواده‌ها بر این باور هستند که هدف آموزش‌ و‌ پرورش از حدف آزمون دوره ابتدایی سوق دانش‌ آموزان به مدارس غیر انتفاعی بوده است، گفت: هدف آموزش‌ و‌ پرورش چنین نبوده است، زیرا ما معتقدیم آزمون تستی برای دروسی مانند ریاضی، علوم و ... معیاری مناسبی برای سنجش میزان هوش دانش‌ آموزان نیست. امروزه بسیاری از خانواده‌ها برای تقویت مهارت تست زنی فرزندشان را در آموزشگاه‌ ها ثبت نام می‌کنند، بنابراین برخی دانش‌ آموزان با سخت کوشی وارد مدارس سمپاد می‌شوند و این معیاری برای هوش نیست.

آزمون تستی معیاری برای سنجش هوش نیست
وی با تاکید براینکه تیزهوشی با برگزاری آزمون تستی متفاوت است، افزود: ما دستورالعملی خواهیم داشت تا مدارس شهاب تقویت و دانش‌ آموزانی که استعداد برتری دارند وارد این مدارس شوند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌ و‌ پرورش تصریح کرد: ما تلاش کردیم با حذف آزمون، اهداف سند تحول بنیادین را تقویت کنیم و به استعدادها و خلاقیت دانش‌ آموزان توجه داشته باشیم. همچنین تلاش شده دانش‌ آموزان در فضایی شاداب و پرنشاط با هم زیستن و آموزش را بیاموزند.

طرح شهاب تقویت می‌ شود
حکیم‌زاده با بیان اینکه ما به استعدادهای دانش‌آموزان ارزش قائل هستیم، افزود: دانش‌آموزان استعدادهای متنوعی دارند، بنابراین برگزاری آزمون‌های تستی برای دروسی مانند ریاضی و فیزیک اصلا معیار مناسبی برای سنجش استعداد نیست و این در حالی است دانش‌آموزانی که دارای استعداد برتر در هر زمینه‌ای هستند می‌توانند از طرح شهاب استفاده یا در دوره دوم متوسطه وارد مدارس سمپاد شوند.

تنبیه بدنی را به جامعه معلمان تعمیم ندهیم
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه محتوای درسی و تنبیه بدنی بیش از آزمون مدارس سمپاد دانش‌ آموزان را دچار استرس می‌کند و چرا به جای حذف آزمون که تعداد محدودی در آن شرکت می‌کنند برای حذف چنین مسائلی تدابیری اندیشیده نشده است، گفت: تعمیم یک یا چند مورد تنبیه بدنی به کل معلمان دوره ابتدایی یک بی‌انصافی در حق معلمان به خصوص معلمان مناطق محروم و صفر مرزی است که ایثارگرانه به تعلیم و تربیت می‌پردازند.
معاون آموزش ابتدایی افزود: با حوادث موردی نمی‌توان تمام معلمان و وزارتخانه را زیر سوال برد. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد دانش‌ آموزان و خانواده‌ ها قبل و حین آزمون مدارس سمپاد استرس‌های بسیاری را متحمل می‌شوند که متاسفانه در نهایت دانش‌ آموزی که پذیرفته نمی‌شد دچار سرخوردگی و برچسب‌ های متعددی به او زده می‌شد که این مسائل می‌توانست آسیب‌های بسیاری را برای آن ها به همراه داشته باشد.

اهداف حذف آزمون از دوره ابتدایی
وی تصریح کرد: متاسفانه خانواده‌ها نیز به دلیل موفقیت فرزندان شان درگیر تبلیغات‌ های برخی موسسات می‌ شدند و هزینه‌ های بسیاری را برای ثبت نام دانش‌آموزان پرداخت می‌کردند. بنابراین وزارت آموزش‌ و‌ پرورش برای حذف استرس دانش آموزان، ایجاد فضای شاداب و با نشاط، جلوگیری از فریب خانواده‌ ها و سرخوردگی دانش‌ آموزان تمامی آزمون را از دوره ابتدایی حذف کرده است.
حکیم‌ زاده خاطرنشان کرد: ثمرات حذف آزمون از دوره‌ ابتدایی طی سال‌های آینده در سطح جامعه احساس خواهد شد.


منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش