تبیان، دستیار زندگی

بیست و پنجم بهمن در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز چهارشنبه بیست و پنجم بهمن 1396 هجری خورشیدی، بیست و هفتم جمادی الاول 1439 هجری قمری و چهاردهم فوریه 2018 میلادی است.مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
25 بهمن 1367
امام خمینی در حکمی تاریخی ارتداد سلمان رشدی نویسنده انگلیسی - هندی تبار را به علت نگاشتن کتابی که در آن به اسلام، قرآن، پیامبر اکرم(ص) و بسیاری دیگر از مقدسات مسلمانان اهانت کرده بود، صادر کرد.

25 بهمن 1362
رژیم بعث عراق در جریان جنگ تحمیلی، منطقه های مسکونی شهرهای بهبهان و مسجد سلیمان را هدف بمب های خود قرار داد.

25 بهمن 1357
هفت تن از اعضای کابینه دولت موقت معرفی شدند.

25 بهمن 1357
امام خمینی در پیامی از اعتصاب کنندگان که شامل کارگران، کارمندان، بازاریان، پیشه وران، دانشگاهیان و فرهنگیان بود دعوت کردند که برای سازندگی و آغاز زندگی تازه دست از اعتصاب چندین ماهه و سراسری کشیده و برای آبادانی کشور به کار و سازندگی مشغول شوند.

25 بهمن 1357
امام خمینی با انتشار پیامی از مردم استان آذربایجان به ویژه تبریز خواستند که با تمام توان برای سرکوبی وابستگان رژیم پهلوی که به نظم عمومی آسیب زده اند، قیام کنند و با الگو گیری از تهران به این حرکات بی فایده پایان دهند. عناصر ضد انقلاب در بخش های گوناگون شهر تبریز موضع گرفته و با تیراندازی‏های گسترده، تعداد زیادی از مردم شهر را به خاک و خون کشیده بودند.

25 بهمن 1340
کنسولگری ایران در ایروان گزارش داد که پس از انتشار خبر اوضاع تبریز (قیام لاهوتی) روس ها تعداد زیادی از نیروهای خود را از ساخلوی ایروان به مرزهای ایران اعزام کرده اند.

25 بهمن 1333
مدرسه آیت الله العظمی بروجردی در نجف گشایش یافت، این مدرسه در ضلع شرقی حرم امیرالمومنین حضرت علی(ع)، قرار دارد که به منظور تقویت حوزه علمیه نجف و با مدیریت مرحوم حاج شیخ نصرالله خلخالی احداث شد تا طلاب و فضلای جوان در آن مشغول تحصیل، تدریس و تحقیق شوند.

25 بهمن 1330
حسین فاطمی وزیر امور خارجه کابینه محمد مصدق هنگامی که مشغول سخنرانی در یک مجلس عمومی بود مورد سوءقصد قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد.

25 بهمن 1322
سرتیپ حاجبعلی رزم آرا که ریاست ستاد ارتش را بر عهده داشت از این مقام برکنار و سرتیپ علی ریاضی معاون وزارت جنگ، جایگزین وی شد.

25 بهمن 1321
علی سهیلی به دنبال استعفای احمد قوام (قوام السلطنه) از نخست وزیری برای دومین بار مامور تشکیل کابینه شد. اما عمر کابینه وی نیز تنها تا 25 اسفند 1322 دوام یافت.

25 بهمن 1319
سفارت آمریکا از وزارت امور خارجه ایران خواست، فهرستی از کشتی های ثبت شده ایران را ارائه دهد.

25 بهمن 1316
مجلس شورای ملی؛ پیمان سعدآباد را که در 17 تیر به امضا رسیده بود به تصویب رساند. برپایه این قرارداد که به درخواست کشور انگلیس میان کشورهایی چون افغانستان، ترکیه، عراق و ایران امضا شد چهار کشور متعهد شدند در منطقه، از یکدیگر در هنگام بروز خطر، حمایت متقابل کنند.

25 بهمن 1305
گزارشی درباره اعضای شورای عالی معارف منتشر شد. در این گزارش به عضویت رسمی غلامحسین رهنما، محمد مؤتمن، امیر اعلم، سید مهدی لاهیجی، حسین سمیعی و ولی الله خان و عضویت افتخاری علی محمد شیبانی، محمد تقی فخر داعی، حسینقلی میرزا سالور، اسمعیل مرآت، حسینقلی قزل ایاغ، نقیب زاده طباطبائی و محمود وحید سعد، اشاره شده است.

25 بهمن 1303
بر پایه تصمیم مجلس شورای ملی، احمد شاه از فرماندهی کل قوای ایران عزل و رضاخان به جای او به این مقام منصوب شد. با از دست دادن مهم‏ترین اهرم قدرت شاه قاجار، زمینه برای انقراض این سلسله، بیش از پیش فراهم شد.

25 بهمن 1302
با آغاز حمله روزنامه ها به احمد شاه و تبلیغ نظام جمهوری، اخبار این اقدام ها به اطلاع وی رسید. احمد شاه با فرستادن تلگرامی از محمد حسن میرزا ولیعهد خواست که اقداماتی برای رویارویی با این مساله انجام دهد.

25 بهمن 1302
سفارت آلمان در تهران به وزارت امور خارجه اطلاع داد که «استرنک» رئیس مدرسه آلمان و ایران وارد کشور شده و اختیار کامل دارد که درباره تاسیس مدرسه صنعتی آلمان در ایران با مقام های ایرانی به گفت و گو بپردازد.

25 بهمن 1302
«بنت» آمریکایی تبار که برای کسب امتیاز راه آهن به ایران آمده بود، بار دیگر با رضاخان دیدار و با وی گفت وگو کرد.

25 بهمن 1301
مستوفی الممالک وزیران پیشنهادی خود را به احمدشاه معرفی کرد. رضاخان در کابینه وی همچنان وزارت جنگ را به عهده دارد.