تبیان، دستیار زندگی

ساعت به ساعت با نرخ دلار، یورو و درهم؛

جدال عرضه و تقاضا در کانال 4700 تومانی برای دلار/ یورو به یک قدمی سقف تاریخی ۶ هزار تومانی رسید

دلار روز گذشته به نرخ 4 هزار و 706 تومان فروخته شد و یورو به نرخ 5 هزار و 985 تومان معامله شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
جدال عرضه و تقاضا در کانال 4700 تومانی برای دلار/ یورو به یک قدمی سقف تاریخی ۶ هزار تومانی رسید
دومین روز کاری بازار ارز در هفته جاری در حالی آغاز می شود که روز گذشته، شاهد رشد نرخ دلار، یورو و درهم بودیم، به طوری که دلار آمریکا در پاساژ افشار تهران به نرخ 4 هزار و 706 تومان فروخته شد و حواله دلار آمریکا به قیمت 4 هزار و 823 تومان عرضه شد. یورو دیگر ارز اروپایی به مسیر گرانی ادامه داد و به سطح 5 هزار و 960 تومان نیز رسید. حواله یورو شخصی نیز به نرخ 5 هزار و 985 تومان معامله شد. به اعتقاد برخی فعالان بازار، افزایش نرخ حواله‌ای درهم با رشد تقاضای آربیتراژی در کنار افزایش تقاضای معامله‌گران جدید در بازار ارز باعث تقویت روند صعودی دلار شد. اما عرضه سنگین صرافی بانک‌ها مقاومت سطح ۴۷۰۰ تومانی را تقویت کرد. هرچند سامانه نظارت ارز بانک مرکزی بر اساس شیوه محاسبه نرخ ارز، نرخ های خرید و فروش خود را با اختلاف از نرخ های بازار آزاد اعلام می کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ برای آگاهی از اینکه نبض بهای دلار، یورو و درهم امارات به عنوان پرطرفدارترین ارزهای مورد معامله در بازار آزاد ارز کشور از ساعت 8 تا 18 چگونه می‌زند، می‌توانید رأس هر ساعت از میانگین قیمت خرید و فروش دلار آمریکا، یورو و درهم امارات در صرافی های مجاز اطلاع به دست آورید.
جدول زیر بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش دلار آمریکا، یورو و درهم امارات، بر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه نظارت ارز توسط صرافی های مجاز کل کشور، رأس هر ساعت است.
توضیح اینکه جدول زیر ساعت به ساعت به روز رسانی می‌شود. همچنین سطر نخست، مربوط به میانگین قیمت های روز قبل است.
لازم به توضیح است، اطلاعات جدول فوق، برگرفته از سامانه ای است که بانک مرکزی در تیرماه 1390 راه اندازی و در چهاردهم تیرماه همان سال طی اطلاعیه ای، خطاب به کلیه صرافان کشور اعلام کرد: نظر به راه‌اندازی نرم افزار یکپارچه صرافی‌ها به اطلاع می‌رساند، بر اساس تصمیمات گرفته شده، سامانه مذکور به نام "سَنا" –SANA (سامانه نظارت ارز) ثبت شده‌ است. لذا کلیه صرافان کشور موظف به ثبت تمامی معاملات ارزی در سامانه "سَنا"هستند. گفتنی است، آمار و تراکنش‌های روزانه صرافی‌ها در سامانه مذکور ثبت و این بانک نسبت به بررسی آمارهای ارسالی لحظه‌ای اقدام می‌نماید و با صرافی‌هایی که از ثبت معاملات ارزی در سامانه سنا خودداری کنند، برخورد قانونی خواهد شد.

جدا از نرخ های سامانه نظارت ارز بانک مرکزی، در بازار آزاد تهران و دیگر شهرها، نرخ فروش دلار به رقم های 4830 تومان در یکی از صرافی های مجاز شهر شیراز و 4727 تومان و 4789 تومان در بازار آزاد تهران رسیده است. هر چند هر لحظه این نرخ ها دچار نوسان می شوند. همچنین در بازار حواله های ارزی، نرخ حواله دلار آمریکا(شخصی) در یکی از صرافی های مجاز شهر شیراز به سطح 4920 تومان و در بازار تهران به رقم 4880 تومان رسیده اند. یورو نیز تا ساعت 13، از مرز 6000 تومان عبور کرده و در بازار آزاد تهران به نرخ 6030 تومان فروخته شده است. 

بانک مرکزی نرخ تبادلی ۳۹ ارز را ثابت اعلام کرد

براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای امروز (یکشنبه پانزدهم بهمن ماه) بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۳۶ هزار و ۹۴۹ ریال قیمت خورد.

همچنین هر پوند انگلیس بدون تغییر نسبت به روز شنبه ۵۲ هزار و ۱۷۶ ریال و هر یورو ۴۶ هزار و ۳۰ ریال ارزش گذاری شد.

بنابراین، هر فرانک سوئیس ۳۹ هزار و ۶۷۷ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۶۶۷ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۷۷۷ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۱۸۶ ریال، روپیه هند ۵۷۷ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۰ هزار و ۶۱ ریال، دینار کویت ۱۲۳ هزار و ۲۵۳ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۳۳ هزار و ۳۵۶ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۳ هزار و ۵۶۵ ریال، دلار هنگ کنگ ۴ هزار و ۷۲۴ ریال، ریال عمان ۹۶ هزار و ۸۹ ریال و دلار کانادا ۲۹ هزار و ۷۴۰ ریال قیمت خورد.

همچنین نرخ راند آفریقای جنوبی ۳ هزار و ۵۶ ریال، لیر ترکیه ۹ هزار و ۷۹۳ ریال، روبل روسیه ۶۵۳ ریال، ریال قطر ۱۰ هزار و ۱۵۰ ریال، یکصد دینار عراق ۳ هزار و ۱۱۹ ریال، لیر سوریه ۷۲ ریال، دلار استرالیا ۲۹ هزار و ۳۲۱ ریال، ریال سعودی ۹ هزار و ۸۵۳ ریال، دینار بحرین ۹۸ هزار و ۲۶۱ ریال، دلار سنگاپور ۲۷ هزار و ۹۹۲ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۳۹۷ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۸۳۴ ریال تعیین شد.

نرخ یکصد درام ارمنستان ۷ هزار و ۶۸۱ ریال، دینار لیبی ۲۷ هزار و ۸۲۰ ریال، یوان چین ۵ هزار و ۸۶۷ ریال، یکصد بات تایلند ۱۱۷هزار و ۲۹۳ ریال، رینگیت مالزی ۹ هزار و ۵۰۵ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۳ هزار و ۹۲۴ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۱۱ هزار و ۴۷۰ ریال، افغانی افغانستان ۵۳۵ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۸ هزار و ۷۶۰ ریال، منات آذربایجان ۲۱ هزار و ۷۳۲ ریال، سومونی تاجیکستان ۴ هزار و ۱۸۷ ریال و بولیوار جدید ونزوئلا ۳ هزار و ۷۰۰ ریال ارزش گذاری شد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .