تبیان، دستیار زندگی

خاطرات چگونه در مغز فراموش می شود؟

دانشمندان به تازگی در راستای درک بهتر نحوه کنترل مرکز خاطرات انسان توسط مغز دریافته اند که به احتمال فراوان مکانیزم ویژه ای در ذهن انسان وجود دارد که به او برای فراموش کردن خاطرات کمک می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
خاطرات چگونه در مغز فراموش می شود؟
یکی از فعالیت های مربوط به ذهن انسان ها، پاسخ ها و دوری گزیدن های ناخودآگاه بدن در برابر خطرات تهدید کننده احتمالی است. دلیل این امر نیز به این نکته برمی گردد که کنترل اجرایی مغز در این زمینه می تواند برای شکستن زنجیره فرمان های ناخودآگاه وارد عمل شود. برخی از تحقیقات جدید در این زمینه حاکی از آن هستند که احتمال دارد که این فرایند در زمینه بازتاب و یادآوری خاطرات نیز دخیل باشد و مغز می تواند با استفاده از این فرایند از بازیابی خاطرات بالقوه دردناک جلوگیری کند.
این یافته ها می توانند سرنخی برای این موضوع باشند که مکانیزمی به نام کنترل کننده خاطرات وجود دارد و هم چنین سعی در به یاد نیاوردن خاطره ای می تواند بر روی حافظه عمومی اثرات منفی بگذارد. خاطرات در درون مغز بر روی شبکه خاصی از اطلاعات به هم پیوسته قرار می گیرند. نتیجه همین امر نیز این است که یک خاطره می تواند موجب زنده شدن و بازیابی خاطرات دیگر شود که بدون هیچ تلاش خودآگاهی و یاد آوری شوند. هنگامی که شما خاطره ای را به یاد می آورید ذهن شما خاطرات مرتبط با آن را نیز زنده می کند اما برخی از مواقع خاطراتی را به یاد می آورید که هرگز به طور خودآگاه به آن ها فکر نمی کردید.

خاطرات چگونه در مغز فراموش می شود؟
مطالعات گذشته در این زمینه حاکی از آن هستند که ناحیه پیشگاهی مغز می تواند فعالیت هیپوکامپ (ساختار حیاتی برای حافظه و همچنین سرکوب بازیابی آن) را تعدیل کند. مایکل اندرسون و همکارانش از دانشگاه کمبریج اخیرا به بررسی فرایندی که پس از سرکوب هیپوکامپ اتفاق می افتد پرداختند. آن ها از ۳۸۱ شرکت کننده تحقیق خود خواستند که چند جفت از کلمات بی ربط نشان داده شده را به خاطر بسپارند سپس با نشان دادن یکی از کلمات از آن ها می خواستند که کلمه دیگر را به یاد بیاورند و یا برعکس عمل کرده و سعی کنند که به کلمه دیگر فکر نکنند. علاوه بر این در بین انجام این فرایند نیز به افراد عکس های بی ربطی مانند یک طاووس در یک پارکینگ نشان می دادند.
محققان پس از بررسی های انجام شده دریافتند که توانایی یادآوری تصاویر بی ربط مانند طاووس در شرکت کنندگانی که از آن ها خواسته شده بود که قبل و بعد مشاهده تصویر بی ربط به سرکوب خاطرات بپردازند نسبت به آن دسته از شرکت کنندگانی به می بایست کلمه بعدی را به خاطر بیاورند به میزان ۴۰ درصد کاهش یافته بود. این یافته ها می توانند سرنخی برای این موضوع باشند که مکانیزمی به نام کنترل کننده خاطرات وجود دارد و هم چنین سعی در به یاد نیاوردن خاطره ای می تواند بر روی حافظه عمومی اثرات منفی بگذارد.


منبع: http://bigbangpage.com