تبیان، دستیار زندگی
پارك جنگلی نهارخوران: این پارك قدیمی ترین تفرجگاه های استان گلستان بوده كه در 4 كیلومتری جنوب شهر گرگان واقع شده است. دارای فضای جنگلی در طرفین جاده برای تفرج است. ..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گردشگاه های طبیعی گلستان

گردشگاه های طبیعی گلستان

پارك جنگلی نهارخوران: این پارك قدیمی ترین تفرجگاه های استان گلستان بوده كه در 4 كیلومتری جنوب شهر گرگان واقع شده است. دارای فضای جنگلی در طرفین جاده برای تفرج است. و با داشتن آب و هوای مناسب و دامنه پر شیب جنگلی مورد استفاده تفرج كنندگان داخلی و خارجی قرار می گیرد. این پارك دارای مهمانسرا های عمومی به ویژه مهمانسراها و كمپ های اقامتی زیبا است.

پارك ملی گلستان: این پارك در 150 كیلومتری شرق گرگان واقع شده است و مساحت آن 91895 هكتار است. پارك ملی گلستان نخستین پاركی است كه در ایران عنوان پارك ملی را به خود اختصاص داده است. این پارك با داشتن اقلیم های متفاوت و مناطق زیستی متنوع جنگلی، استپی و چشم اندازها و مناظر متبوع طبیعی از جمله جاذبه های گردشگری استان گلستان محسوب می گردد. اهمیت آن از نظر محققین و دانش پژوهان به لحاظ دست نخوردگی جوامع زیستی، گیاهی و جانوری و اكوسیستم های طبیعی، به عنوان میراث طبیعی و تنوع ژنتیكی بسیار زیاد است.

پارك جنگلی النگ دره: این پارك در جنوب غربی شهر گرگان به فاصله 3 كیلومتری شهر واقع شده است. پارك جنگلی النگ دره در دامنه جنگل های انبوه شمالی از پوشش درختان منحصراً جنگلی برخوردار بوده و رودخانه ای از وسط آن می گذرد.

پارك جنگلی دلند: پارك جنگلی دلند در 11 كیلومتری غرب آزادشهر و در كنار جاده اصلی گرگان – مشهد واقع شده است. این پارك پوشیده از درختان با ارزش جنگل های شمال مانند بلوط، آزاد، افرا و انجیلی است و از امكانات تفرجگاهی مانند آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی و كمپ چوبی برخوردار است.

پارك جنگلی كردكوی: این پارك در 4 كیلومتری جنوب شهر كردكوی واقع شده و مساحت آن 54 هكتار است. از ویژگی های آن داشتن آب و هوای مناسب و نسبتاً خنك در تابستان و همچنین وجود رودخانه پلنگ پا می باشد.

پارك جنگلی قرق: این پارك در 23 كیلومتری شرق گرگان در كنار جاده اصلی ترانزیت واقع شده و مساحت آن 650 هكتار است. بخش اعظم پارك جنگلی قرق در محیط جلگه ای قرار گرفته و دارای امكانات تفرجی است. این پارك محل نگهداری گوزن های بومی جنگل های شمال ایران است.

تالاب های آلاگل، آجی گل و آلما گل: این تالاب ها در 60 كیلومتری شمال گرگان و در نواحی مرزی استان گلستان با كشور تركمنستان واقع شده است. مساحت آن به ترتیب 2500، 350 و 207 هكتار بوده كه به صورت نگینی در صحرا نمایان است. وجود پوشش درختچه های گزونی و چگن در حاشیه این تالاب ها در یك منطقه صحرایی جلوه خاصی را به آن ها بخشیده است. در تمامی فصول به ویژه در فصل زمستان با حضور پرندگان مهاجر از انواع فلامینگوها، قوها، اردك ها، پرستوهای دریایی، غزها باكلان و انواع دیگر پرندگان آبزی و كنار آبزی هیاهوی خاصی به این تالاب ها داده می شود.

گردشگاه های طبیعی گلستان

سواحل جنوب شرقی دریای خزر: وجود خلیج گرگان با وسعت 68800 هكتار كه به طول 5/6 كیلومتر از دریا منفك گردیده از مهمترین محورهای دارای قابلیت توریستی است. سواحل جنوبی و شرقی دریای خزر برخلاف سواحل شمالی آن هیچگاه دوره یخبندان ندارد، لذا پیوسته شرایط جلب توریست داشته و آماده انجام همه گونه ورزش آب است. خلیج گرگان به همراه شبه جزیره میانكاله به عنوان پناهگاه حیات وحش به علت داشتن اهمیت زیستی زیاد یكی از ذخیره گاه های زیست كره در جهان به ثبت رسیده است. جزیره آشوراده نیز یكی از مكان های مهم جلب توریست در ساحل شرقی دریای خزر است. ضمناً این جزیره یكی از مهمترین مراكز خاویار در شمال كشور می باشد.

آبشار گلستان: یكی از آبشارهای مهم پارك ملی گلستان است. این آبشار در تفرجگاه آبشار پارك واقع شده است و دارای 5/19 متر ارتفاع است و از آبشارهای صخره ای پر جاذبه ای كه محیط اطراف آن را پوشش درختان جنگلی پهن برگ خزری پوشیده است.

آبشار كبود وال: این آبشار در 5 كیلومتری جنوب شهر علی آباد در محل تفرجگاه عمومی شهر واقع شده است. این تفرجگاه با داشتن امكاناتی برای جلب توریست، از مهم تفرجی استان گلستان محسوب می شود.

آبشارهای شیرآباد: آبشارهای شیرآباد در 6 كیلومتری جنوب شهر خان به بین در میان جنگل های انبوه واقع شده اند. این آبشارها 7 عدد و دارای ارتفاع متفاوت می باشند. بلندترین آن ها با ارتفاع قریب به 20 متر در میان پوشش سبز جنگل های پهن برگ قرار دارد و آب با درخشندگی خاصی به صورت پودر وارد استخر پای آبشار می گردد. در بالای آخرین آبشار غار معروفی با جاذبه خاص وجود دارد.

آبشار لوه: این آبشار در گالیكش در فاصله 14 كیلومتری غرب پارك ملی گلستان واقع شده كه محل آن در 5 كیلومتری جنوب روستایی به همین نام است. چند آبشار پی در پی در میان جنگل های انبوه پهن برگ منظره بدیعی ایجاد نموده است.

باران كوه: یكی از نقاط بسیار دیدنی و جذاب واقع در جنگل شصت كلاته است كه در جنوب شرقی شهر گرگان واقع شده است.

گل رامیان: یك استخر طبیعی بیضی شكل است كه طول آن 90 متر، عرض آن 80 متر و عمق آن بین 44 تا 80 متر می باشد. گل رامیان در 5 كیلومتری جنوب شهر رامیان واقع شده است. آب آن كه از عمق می جوشد به علت داشتن عمق زیاد منظره زیبایی ایجاد نموده است. گل رامیان كه در میان جنگل های انبوه پهن برگ به ویژه گونه های با ارزش زربین واقع شده دارای چشم انداز زیبایی است.

چشمه آب گرم زیارت: در 12 كیلومتری جنوب شهر گرگان روستای ییلاقی زیارت واقع شده است كه چشمه آب گرم آن یكی از جاذبه های گردشگری شهر گرگان است. بازسازی اخیر آب گرم، آن را قابل بهره گیری عموم نموده است.

منبع:

تبیان گلستان