تبیان، دستیار زندگی

فراگیر شدن اعمال جاسوسی از سوی امارات

جاسوسی زیر پنجه‌ی بلک واتر! +فیلم

شرکت DarkMatter بنا بر گستردگی و قدرتی که از زمان تاسیس (2015) تا کنون از خود به نمایش گذاشته، لقب "قلب امنیتی امارات" را از آن خود کرده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بلک واتر
مسئله‌ی امنیت در فضای سایبری، همواره از نخستین روزهای راه‌اندازی اینترنت، مطرح بوده است. موضوعی مهم و خاص که روز به روز بر حساسیت و ارزش آن افزوده می‌شود. البته موازی با این روند، شاهد گسترش و تنوع روش‌های بی‌شماری در راستای امنیت‌زدایی و سرقت اطلاعات نیز بوده‌ایم. موضوعی که متخصصان فراوانی برای مقابله با آن پرورش داده شدند.

در واقع از آن جایی که گسترش فضای مجازی و مشتقات آن همچون شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های اطلاع‌رسانی سرعت غیرقابل کنترلی داشته و دارند، تاثیرات فراوانی هم بر ابعاد مختلف زندگی بشر گذاشته‌ است. اما بیشترین اثرگذاری این ابزار ارتباطاتی، به حوزه‌ی سیاسی و اجتماعی باز می‌گردد. از این رو بررسی و پرداختن به نقاط قوت و ضعف این فضا برای متخصصین این دو حوزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ابزار ارتباطاتی و تحولات منطقه

باید توجه داشت که امروزه "شبکه‌های اجتماعی" (Social Networks) و "اپلیکیشن‌های پیام‌رسان" (Messenger apps)، یکی از جریان‌سازترین ابزار روز جهان در حوزه‌ی سیاست محسوب می‌شوند. این تاثیر در غرب با شدت و حدت چشم‌گیری همراه است که حتی گاهی توانایی تغییر روند یک موضوع سیاسی را نیز دارد.

جذب نیروهای شرکت "بلک واتر" (BlackWater USA) یکی از اموری است که طی یک سال اخیر از سوی شرکت DarkMatter در حال انجام است.



حائز اهمیت آن که بنا به دلایل مختلفی، این جریان در کشورهای عربی با کُندی و مشکلات خاص در حال پیشروی است که البته این موضوع بدان معنا نیست که این کشورها از تکنولوژی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان محروم هستند، بلکه منظور رشد زمان‌بَر و آهسته‌ی این شبکه‌ها در میان اقشار مختلف کشورهای مذکور است. کشورهایی مانند: یمن، عربستان و ... همواره با شبکه‌های اجتماعی بالاخص فیس‌بوک مشکل داشته و دولتمردان این کشورها، این قبیل فضاها را خطری بزرگ برای حکومت خود قلمداد می‌کنند. از این رو شهروندان به آسانی به برخی شبکه‌ها دسترسی نداشته و در صورت دسترسی هم، با نظارتی همه جانبه بر عملکرد خود روبرو هستند.


 
به طور مثال؛ امارات متحده عربی طی چند سال اخیر بودجه قابل توجهی را به مسائل سایبری تخصیص داده و عمده انتظار آن تامین حداکثری امنیت در این فضا اعلام شده است. امارات یکی از کشورهایی است که با بزرگ‌ترین شرکت‌های امنیت فضای مجازی در ازتباط بوده و کمک‌های ملی کلانی به آن‌ها می‌کند.

قلب امنیت فضای مجازی

امارات متحده، برای تامین امنیت و جلوگیری از کوچک‌ترین اختلال در فضای مجازی و کاهش حداکثری سرقت اطلاعات در این فضا؛ شرکت عظیمی با سرمایه‌گذاری مالی کلان راه‌اندازی کرده است. این شرکت "DarkMatter" نام دارد و هدف اصلی آن اشراف و کنترل کامل بر فضای مجازی و همچنین  رفتار شهروندان اماراتی است.

شرکت DarkMatter اخیرا به صراحت اعلام کرده است که برای مدیریت امور داخلی، از مشاوران سازمان "سیا" کمک می‌گیرد. این شرکت بطور مستقیم با برای دولت امارات کار کرده و خواسته‌های امنیتی آنها را محقق می‌سازد. البته باید توجه داشت که فعالیت‌های این سازمان تنها محدود به انواع کنترل‌ها و ایجاد امنیت نیست، بلکه در بسیاری موارد و با دستور ویژه‌ی حکام اماراتی، حملات سایبری به سیستم‌های امنیتی سازمان‌ها و ارگان‌های خاص در کشورهای هدف را در دستور کار خود قرار می‌دهد و همین مهم زمینه‌ساز حواشی خاص و مورد اتهام قرار دولت امارات گرفتن شده است.

DarkMatter بنا بر گستردگی و قدرتی که از زمان تاسیس (2015) تا کنون از خود به نمایش گذاشته، لقب "قلب امنیتی امارات" را از آن خود کرده است.



رابطه‌ی امارات و بلک واتر

همکاری امارات با شرکت‌های مطرح جهانی در زمینه‌ی سایبر، هوش مصنوعی و حتی هکرها و نیروهای جاسوسی، امروزه بر همگان آشکار شده و این روند نگرانی‌های خاصی را برای اکثر کشورهای جهان فراهم کرده است.

در این راستا جذب نیروهای شرکت "بلک واتر" (BlackWater USA) یکی از اموری است که طی یک سال اخیر از سوی شرکت DarkMatter در حال انجام است و تا کنون نیز تعداد زیادی از آن‌ها را جذب و پس از نشست‌ها و جلسات متعدد به کار گرفته است. از آن جایی که این افراد سابقه‌ی نظامی و اطلاعاتی خاصی دارند، به‌کار گرفتن آن‌ها بسیار سخت بوده اما این شرکت با ارتباطات فراوانی که در سازمان سیا دارد این مهم را برای خود سهل کرده و حداکثر استفاده را در به قدرت رسیدن خود از این افراد می‌کند.


کلام آخر

با توجه به آنچه که گفته شد، در یافتیم که قدرت و اِشراف امارات در زمینه‌ی فضای مجازی بسیار گسترده بوده و این موضوع یکی از ارکان قدرت در جهانی کنونی محسوب می‌شود. پس باید با احتیاط بیش‌تری نسبت به قبل با این حوزه برخورد کرده و توان امنیتی خود را در این زمینه افزایش دهیم را گرفتار هکرها و مشکلات امنیتی نشویم.